کد مطلب: ۸۸۴۶۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صادرات دارو به بیش از ۵۰ کشور دنیا به‌رغم کمبود دارو در ایران!

صادرات دارو به بیش از ۵۰ کشور دنیا به‌رغم کمبود دارو در ایران!

در حالی که بسیاری از بیماران، حتی برای ویروس‌های فصلی و سرماخوردگی در ایران با کمبود دارو مواجه هستند، حالا رئیس سازمان و غذا و دارو به صادرات دارو به بیش از ۵۰ کشور جهان می‌بالد. صادراتی که البته از لحاظ ارزشی هم چندان چشمگیر نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید حیدر محمدی روز پنجشنبه در نشست با روسا و معاونین غذا و داروی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های قطب ۶ کشور در زنجان با اشاره به صادرات دارو افزود: این سازمان عضو سازوکار تولید داروهای با کیفیت در جهان است.

وی گفت:‌ کشورمان در تولید داروهای با کیفیت مشکلی ندارد البته امکان دارد در مواردی مشکلی وجود داشته باشد که باید گزارش دهی و سپس علت آن بررسی شود.

محمدی با بیان اینکه طی بازدیدهای انجام گرفته، داروخانه‌های دولتی با کمبود دارویی مواجه هستند، اظهار داشت: علل بروز این مساله به دلیل وجود بدهی است ولی این مسائل در داروخانه‌های خصوصی وجود ندارد.

این مسوول گفت: مطالبات این معاونت از سازمان‌های بیمه‌ای ۶۰ هزار میلیارد ریال است و در این میان با توجه به بدهی‌ها کسری بزرگی وجود دارد.

وی اضافه کرد: جمع بدهی سازمان‌های بیمه‌ای به این معاونت تا آخر مرداد سال جاری بابت دارو و تجهیزات ۱۶۷ هزار میلیارد ریال بوده و در زمان حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه هایی مثل بیماران فوتی و تصادفات زیان ده است.

محمدی افزود: یکی از سیاست‌های معاونت غذا و دارو این است که در صورت بروز مشکل در تولید داروی داخلی بلافاصله برای واردات آن اقدام می کنیم تا مشکل به وجود آمده برطرف شود.

وی همچنین اظهار داشت: در زمان حاضر سامانه‌ای در خصوص تبادل دارویی راه اندازی شده است تا تمامی داروخانه‌ها و مراکز بتوانند داروهایی تاریخ نزدیک خود را عرضه کنند و دانشگاه‌های دیگر نیز با مشاهده آنها امکان تبادل را داشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو به تعامل دستگاه های نظارتی در حوزه چالش‌های غذا و دارو اشاره کرد و گفت: هم افزایی و همکاری برای پاسخگویی به مشکلات به وجود آمده می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

محمدی افزود: منکر نظارت نیستیم اما پاسخگویی روزانه بابت مسائل مختلف در این حوزه وقت و انرژی زیادی را می‌گیرد و همین امر مانع پرداختن به مسائل دیگر می‌شود.

وی در خصوص موضوع پالایشگاه‌های پلاسما نیز گفت: سازمان انتقال خون کشور یک بازی اقتصادی را در خصوص پلاسما شروع و اعلام کرده است که مراکز خصوصی جمع آوری پلاسما باید تعطیل شود و جمع آوری پلاسما فقط از سوی ما انجام گیرد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.