خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۱۰۰۶

تجارت‌نیوز از لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت گزارش می‌دهد؛

نرخ تسعیر ارز به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید / همترازی دلار بودجه با دلار نیمایی

نرخ تسعیر ارز به 28 هزار و 500 تومان رسید / همترازی دلار بودجه با دلار نیمایی

امروز سخنگوی دولت در مجلس از لایحه بودجه 1403 رونمایی کرد. از میان جزئیاتی که تا کنون از این لایحه اعلام شده، نرخ تسعیر ارز خودنمایی می‌کند که نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز دولت کلیاتی از لایحه بودجه سال 1403 را به مجلس برده است. اگرچه هنوز جزئیات مشخصی از این لایحه اعلام نشده است اما برخی فاکتورهای تعیین‌کننده مسیر سال گذشته اقتصاد کشور در همین کلیات روشن شده است.

یکی از مهمترین ارقام اعلام شده در بودجه سال آتی، نرخ تسعیر ارز است که همه‌ساله چالش‌برانگیز بوده است.  سال گذشته نرخ تسعیر ارز برای بودجه 1402، بالغ بر 23 هزار تومان اعلام شده بود که با نرخ‌های نیمایی و آزاد فاصله زیادی داشت. سال گذشته در همین مقطع زمانی قیمت دلار نیمایی 27 هزار و 900 تومان و قیمت دلار آزاد 35 هزار و 300 تومان بود. همین فاصله زیاد میان نرخ دلار بودجه با نرخ‌های دیگر دلار، انتقادات زیادی را به سوی دولت روانه کرد.

حالا امسال دولت تصمیم گرفته است که نرخ تسعیر ارز را با توجه به رشد دوباره قیمت دلار، اندکی افزایش دهد. به این ترتیب با ثابت ماندن نرخ نیمایی از زمان حضور فرزین در بانک مرکزی، حالا نرخ تسعیر هم به این نرخ رسیده است. بر همین اساس نرخ تسعیر ارز برای سال 1403، با حدود 20 درصد افزایش نسبت به بودجه امسال، بالغ بر 28 هزار و 500 تومان خواهد بود. البته باید توجه داشت که این ارقام هنوز در حد پیشنهاد است و تا تصویب نهایی فاصله زیادی دارد.

نحوه عملکرد تسعیر ارز

اما چرا نرخ تسعیر ارز مهم است؟ نرخ تسعیر ارز از آن جهت مهم است که می‌تواند در تعیین وضعیت مالی شرکت‌های صادرات‌محور موثر باشد. عملیات تسعیر ارز در واقع به‌عنوان یک سپر از شرکت‌ها در برابر نوسانات قیمت ارز محافظت می‌کند.

کارشناسان می‌گویند در صوررتی که نرخ تسعیر ارز افزایش یابد، شرکت‌های صادرات‌محور با افزایش سود مواجه خواهند شد و تغییرات ملموسی را در صورت‌ها مالی آنها می‌توان دید. در همین حال، بانک‌هایی که مراودات بین‌المللی دارند یا از منابع ارزی بالایی برخوردار هستند هم از افزایش نرخ تسعیر ارز سود می‌برند. با این حال، این مورد برای بانک‌ها مانند شمشیر دو لبه است؛ چرا که افزایش نرخ تسعیر ارز روی بدهی‌های ارزی آنها هم اثر می‌گذارد و آنها را متضرر خواهد کرد.

به دلیل اثر بالای نرخ تسعیر ارز بر شرکت‌ها و صورت‌های مالی و حسابداری، افزایش و کاهش‌های آن برای شرکت‌های بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است و گاه می‌تواند حتی سیگنال‌های موثری برای ورود سهامدار جدید هم صادر کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.