کد مطلب: ۸۹۲۲۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته دوم آذر ۱۴۰۲/ سایه رکود تورمی بر سر بازارها

بازدهی بازارها در هفته دوم آذر 1402/ سایه رکود تورمی بر سر بازارها

​درهفته دوم آذر بازارهای مالی در رکود تورمی و با کمترین نوسان قیمت به کار خود پایان دادند. این هفته بورس، رشد بازدهی قابل توجهی داشت.

به گزارش تجارت‌‌نیوز این هفته بازارهای مالی روند خاصی نداشت و حتی افت و خیزهای قیمت طلای‌ جهانی نتوانست به دلار تحرک خاصی بدهد. 

روند معاملات در تمام بازارهای مالی در رکود قرار داشت و دلار و طلا با افت بازدهی محدودی به کار خود پایان دادند؛ اما در پنج روز معاملاتی این هفته شاخص کل توانست 5.37 درصد رشد کند و به تراز دو میلیون و 171 هزار واحد برسد.  تحلیلگران اقتصادی با این دیدگاه آن را رصد می‌کنند.

Screenshot 2023-12-07 at 4.42.56 PM

با نزدیکی به سه ماهه دوم سال‌جاری و تاکید کارشناسان اقتصادی بر خروج بازارهای مالی از شرایط رکودی، برخی معامله‌گران در انتظار اخبار مشخصی در خصوص وعده‌های پیشین سیاست‌گذار هستند. 

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۹ تا امروز ۱۶ آذر نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت، بازدهی منفی بسیار محدودی در مدت یاد شده داشته است. این اسکناس در روز جاری با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان بسته شد و نسبت به مدت مشابه هفته گذشته بازدهی منفی ۰.۲۰ درصدی داشت.

قیمت طلا

امروز ۱۶ آذر هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و با کاهش قیمت پنج هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. این هفته طلا در بازارهای مالی بازدهی منفی ۰.۲۰ درصدی داشت.

گفتنی است قیمت طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۳۳ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل پنج دلار کاهش قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی بازدهی ۰.۵۰درصدی داشت این قطعه در روز جاری با قیمت ۲۹ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان به کار خود پایان داد و افزایش قیمت ۱۴۷ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت. 

ازار سهام پس از مدت‌ها بالاخره توانست هفته‌ای صعودی را به پایان برساند. به طوری که در پنج روز معاملاتی این هفته شاخص کل توانست 5.37 درصد رشد کند و به تراز دو میلیون و 171 هزار واحد برسد. شاخص هم‌وزن نیز در این هفته افزایش 3.7 درصدی را تجربه کند و از 720 هزار واحد در پایان هفته گذشته به 747 هزار واحد برسد.

همین موضوع سبب شد تا تقاضا در بازار ادامه یابد و حجم و ارزش معاملات خرد صعودی شوند. به نحوی که میانگین ارزش معاملات خرد به هفت هزار و 700 میلیارد تومان و حجم معاملات به 12 میلیارد و 800 میلیون برگه سهم رسیدند.

بورس

بیشترین بازدهی هفته دوم آذرماه

بیشترین بازدهی

اگر معاملات بورس در هفته دوم آذر 1402 بررسی شود مشخص می‌کند که سهام شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) توانست در این هفته با رشد 34 درصدی بیشترین بازدهی را میان رقبای بورسی خود به ارمغان بیاورد و به قیمت 769 تومان برسد. گفتنی است سهام کمرجان در تمامی روزهای این هفته بیشتر از 6 درصد رشد کرده است.

همچنین وملی،ثشرق و زماهان نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی خوبی از خود بر جای گذاشتند. به نحوی که این سه سهم طی هفته دوم آذرماه 23 درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته وملی به قیمت 23 هزار و چهار، ثشرق به دو هزار و 920 و زماهان به 897 تومان رسیدند.

کمترین بازدهی هفته دوم آذر 

کمترین بازدهی

در طرف مقابل اما ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر بود؛ به طوری که غالبر با کاهش 14 درصدی بدترین عملکرد را میان سهم‌های بورسی ثبت کرد. گفتنی است غالبر در حال حاضر در تراز 8026 تومانی قرار گرفته و نزدیک‌ترین حمایت آن سطح 7204 تومان است.

همچنین ویسا و ولپارس نیز دیگر سهم‌هایی بودند که با کاهش 13 درصدی، بیشترین کاهش را در هفته دوم آذرماه به ثبت رساندند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.