فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۵۴۹۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

غفلت دولت از ساخت مسکن حمایتی / راستی‌آزمایی ادعای وزارت راه درباره ساخت ۱.۴ میلیون واحد مسکونی

غفلت دولت از ساخت مسکن حمایتی / راستی‌آزمایی ادعای وزارت راه درباره ساخت 1.4 میلیون واحد مسکونی

وزارت راه و شهرسازی در گزارشی به تشریح عملکرد بخش مسکن وزارتخانه از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان تیرماه پرداخته و مدعی شده اکنون یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد نهضت ملی مسکن در سراسر  کشور در دست ساخت است. اما بررسی‌ها حاکی واقعیت دیگری است!

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی در آغاز به کار دولت سیزدهم با انتقاد از عملکرد دولت‌های پیشین در زمینه ساخت مسکن حمایتی در کشور طرح نهضت ملی مسکن و ساخت چهار میلیون مسکن را در دوره چهار ساله خود مطرح کرد.

وعده‌ای که تا کنون با پستی و بلندی‌های زیادی مواجه شده و به دلیل دوری از واقعیت‌های اقتصادی کشور باعث شده است تا به امروز حتی یک واحد مسکونی نیز از این پروژه تحویل داده نشود.

با این حال به تازگی دولت مدعی شده است اکنون یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در دست ساخت دارد. اما این ادعا تا چه میزان حقیقت دارد و جزئیات واحدهای در حال ساخت چیست؟

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در زمینه طزح نهضت ملی مسکن

امروز اداره کل آمار و پایش اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گزارشی به تشریح عملکرد بخش مسکن وزارتخانه از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان تیرماه پرداخت.

بخشی از این گزارش شامل بررسی عملکرد دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن و در دو سال ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی است.

ساخت نهضت ملی مسکن

بر این اساس اکنون یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در دست ساخت است. جزئیات این واحدهای در دست ساخت به شرح زیر است:

- ۱۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده

- ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در دست ساخت برای تامین مسکن کارکنان نیروهای مسلح

- ۱۱۹ هزار و ۵۷۹ واحد ظرفیت واحد مسکونی قراردادهای منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین (خود مالکی)

- ۲۹۵ هزار و ۳۱۹ واحد تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت جهت نوسازی مسکن روستایی

- ظرفیت واحد مسکونی زمین‌های دولتی واگذار شده به صورت انفرادی و گروهی به متقاضیان واجد شرایط در قالب اجاره ۹۹ ساله ۲۲۶ هزار و ۵۷۳ واحد مسکونی

- واحدهای مسکونی در دست ساخت برای متقاضیان واجد شرایط به صورت انبوه‌سازی روی اراضی اجاره ۹۹ ساله دولتی، معادل ۵۸۷ هزار و ۳۹۴ واحد

بی‌توجهی دولت به ساخت مسکن برای اقشار پایین اجتماع

همان‌گونه که این آمارها نشان می‌دهند آمار قابل توجهی از ساخت واحد مسکونی برای اقشار پایین اجتماع وجود ندارد، قشری که در ابتدا جامعه آماری این طرح در نظر گرفته شده است و در نهایت توانایی ساخت یا تکمیل واحدها را ندارد.

دولت همه طرح‌های در دست ساخت خود را به نام نهضت ملی مسکن گنجانده است، در حالی که در سال‌های قبل نیز این پروژه‌ها وجود داشته و برخی از آنها زیرمجموعه طرح نهضت ملی مسکن محسوب نمی‌شود.

در حالی که اکنون قیمت خرید و اجاره مسکن سر به فلک کشیده و مردم توانایی تهیه سکونتگاهی حداقلی را ندارند وضعیت مسکن‌های حمایتی نیز به شرحی است که گفته شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اخیرا گزارشی منتشر کرده است که حاکی از معرفی هشت نوع بدخانمانی مانند کانکس‌خوابی و بی‌آرتی‌خوابی است که نتیجه همین گرانی و بی‌توجهی به ساخت مسکن حمایتی است.

ورود بخش خصوصی به ساخت واحدهای مسکن ملی

البته به نظر می‌رسد دولت نیز به شکست خود در ساخت مسکن پی برده و دوباره به بخش خصوصی پناه برده است، راهکاری که پیشتر تحلیگران بازار مسکن بر آن تاکید کرده بودند.

بر این اساس هفته گذشته خبرهایی در خصوص امکان ورود انبوه‌سازان و بخش خصوصی به این عرصه مطرح شد که به اعتقاد فعالان ساخت و ساز می‌تواند تاثیری مثبت بر ساخت واحدهای مسکن ملی داشته باشد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای با فعالان بخش خصوصی بازار مسکن وعده‌هایی در خصوص حل مشکلات انبوه‌سازان مطرح کرد که در نهایت می‌تواند به هموار کردن مسیر آنها برای بازگشت به عرصه ساخت و ساز کمک کند و دولت را از باتلاق نهضت ملی مسکن برهاند.

حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در این خصوص به تجارت‌نیوز گفته است: «برخی از انبوه‌سازان پیش از این نیز در پروژه نهضت ملی مسکن مشارکت کرده‌ و قرارداد بسته‌اند، ولی قراردادها به گونه‌ای نبوده که روان کار کنند و از پس آن بربیایند. حالا با مطرح کردن این مشکلات و حل آنها طبیعی است که در صورت اقدامات مثبت و رفع آنها، انبوه‌سازان به پروژه نهضت ملی مسکن ورود خواهند کرد و ورود آنها می‌تواند این پروژه عظیم ملی را به حرکت درآورد. این مورد دیگر به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی بستگی دارد.»

او ادامه داده است: «این مشکلات اگر بر طرف شود امیدواریم که قراردهای عمده‌ای با انبوه‌سازان بسته شود و صورت عملیاتی به خود بگیرد تا امیدوار باشیم سال آینده تعداد قابل توجهی واحد برای بهره‌برداری وجود داشته باشد.»

حالا باید دید وعده‌های دولت تا چه اندازه عملی خواهد بود و انبوه‌سازان در صورت ورود به پروژه نهضت ملی مسکن چه تاثیری بر پیشبرد آن خواهند داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.