فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۰۸۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ساخت ۳۰۰ هزار واحد برای تقاضای ۴.۵ میلیونی نهضت ملی مسکن! / لقمه بزرگ دولت برای خانه‌سازی به کجا رسید؟

ساخت 300 هزار واحد برای تقاضای 4.5 میلیونی نهضت ملی مسکن! / لقمه بزرگ دولت برای خانه‌سازی به کجا رسید؟

بیش از دو سال از وعده ساخت چهار میلیون واحد نهضت ملی مسکن گذشته و دولت سیزدهم تا کنون حتی یک واحد به متقاضیان تحویل نداده است. این در حالی‌ست که بر اساس داده‌های وزارت راه فعلا تنها 300 هزار واحد در سطح کشور در حال ساخت است. نکته جالب توجه اینکه، تا کنون 4.5 میلیون تقاضا برای مسکن ملی ثبت شده است!

به گزارش تجارت‌نیوز، دهه‌هاست که تامین مسکن یکی از مشکلات اساسی مردم در ایران به‌شمار می‌آید و از همین رو دولت‌های مختلف در وعده‌های انتخاباتی خود حتما جایی هم برای برنامه‌های مربوط به قیمت و بازار مسکن باز می‌کنند؛ دولت سیزدهم نیز از این قاعده مستثنی نیست و در همان آغاز ماجرا، لقمه بزرگی در این زمینه برداشت.

دولت سیزدهم متعهد شد برای رفع مشکل مسکن در کشور سالی یک میلیون واحد بسازد و تحویل بدهد، اما آنچه مردم در این دو سال مشاهده کردند با صحبت‌های اولیه در این باره، زمین تا آسمان تفاوت داشته است؛ تا آنجا که تا امروز حتی یک واحد نیز به مردم تحویل داده نشده است. اما در مجموع این پروژه تا کنون چند متقاضی داشته و چند واحد از چهار میلیون واحد وعده داده شده، کلید خورده است؟

فقر، دو سوم متقاضیان مسکن ملی را از دور خارج کرد!

آخرین آمارهایی از که از تعداد متقاضیان نهضت ملی مسکن منتشر شده بود، نشان می‌دهد دولت تا کنون حدود یک میلیون و 700‌ هزار نفر را به‌عنوان «تقاضای اولیه قطعی» شناسایی و معرفی کرده است. این در حالی‌ست که از این تعداد، یک میلیون و 700 هزار نفر نیز تنها 650‌ هزار نفر در لیست نهایی قرار گرفته‌اند.

به بیان دیگر به‌طور متوسط از هر سه نفر تقاضای موثر و واجد شرایط مسکن ملی، تنها یک نفر تاکنون موفق شده است در لیست دریافت واحد مسکونی دولتی قرار بگیرد و هزینه‌های دریافت واحد مسکونی را پرداخت کند! از سوی دیگر  مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز بیان کرده است تا کنون 4.5 میلیون نفر در سامانه برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند و این در حالی‌ست که وزارت راه و شهرسازی فعلا برنامه‌ای برای ثبت‌نام مجدد در این طرح ندارد.

عقب‌ماندگی تولید از تقاضا

اما در مقابل این تقاضایی که از سوی مردم وجود داشته، عملکرد دولت برای ساخت واحدها چگونه بوده است؟ بر اساس آنچه نوید پاک‌نژاد، عضو مرکز تحقیقات مسکن در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده، گزارش‌ها حاکی از آن است که وضعیت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در شرایط مناسبی قرار ندارد.

او همچنین بیان کرده است مطابق با داده‌هایی که از وزارت راه و شهرسازی استخراج شده، تنها حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکن از سوی دولت در حال ساخت است و بیشتر این واحدها در مراحل ابتدایی قرار دارند.

همان‌طور که از آمارهای این حوزه و عملکرد ساخت واحدها در این دو سال مشخص است، اولین نقصانی که می‌توان در مورد سیاست‌ها و تصمیمات دولت سیزدهم شناسایی کرد، مسئله به‌کارگیری سیاست‌های غیرتخصصی‌ست که در مورد آنها مطالعه کافی صورت نگرفته است.

کارشناسان معتقدند اکنون پس از گذشت بیش از دو سال، دیگر زمان آن فرا رسیده است که دولت برنامه مدونی در زمینه نهضت ملی مسکن ارائه دهد و به‌جای صحبت‌های بدون پایه و وعده‌های ناممکن در مورد ساخت واحدها شفاف‌سازی کند، زیرا 300 هزار واحد در مقابل چهار میلیون واحد عملا یعنی هیچ. دولت باید بداند که به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.