خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۸۵۸۹

احتمال ایجاد روند صعودی قیمت‌های فولادی طی چند ماه آینده

احتمال ایجاد روند صعودی قیمت‌های فولادی طی چند ماه آینده

با نزدیک شدن به پایان سال و آغاز فصل گرما، احتمال افزایش تقاضا وجود دارد که این موضوع، دلیلی برای افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رود. از طرفی، با توجه به اینکه سیاست‌های کشور چین در حوزه ساخت و ساز تغییر کرده و ظرفیت تولید و تأمین کنندگان فولادی به دنبال محدودیت زمستانی و سال نوی چینی کاهش پیدا کرده، احتمالاً در ماه‌های آتی شاهد رشد قیمت‌ها در بازار جهانی و به دنبال آن افزایش نرخ‌ها در بازار داخلی باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از ۲ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۱۷۷ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۴۰۳ تن یعنی حدود ۵۳ درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری یک میلیون و ۷۴۲ هزار و ۹۷۲ تن به ثبت رسیده است.

در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع ۳۴۵ هزار تن عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۲۵۱ هزار تن بیشتر است. همچنین با وجود تقاضای ۳۷۵ هزار و ۷۵۰ تنی، ۳۱۵ هزار و ۵۰۰ تن آن یعنی بیش از ۹۱ درصد را به فروش رساند. قیمت میانگین معاملات این محصول ۱۳ هزار و ۲۹۹ تومان بود که حدود یک هزار و ۲۰۰ تومان کاهش داشت. از طرفی، آهن اسفنجی در هفته جاری رقابت ۱٫۴ درصدی را به ثبت رساند.

شمش فولادی نیز با ۳۰۲ هزار و ۵۰۸ تن عرضه و تقاضای حدود ۲۴۰ هزار تن، در نهایت توانست ۱۳۸ هزار و ۷۷۵ تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت میانگین ۲۰ هزار و ۴۷۵ تومان نسبت به متوسط میانگین موضوع عرضه هفته گذشته حدود ۳۵۰ تومان افزایش قیمت را نشان می‌دهد. ناگفته نماند که روز دوشنبه، عرضه ۳۰ هزار تن شمش فولاد خوزستان در بورس کالا، با عدم استقبال تقاضا مواجه و معامله نشد. از طرفی روز سه‌شنبه نیز این محصول از تقاضای ضعیف نقدی و حجم کم معاملات برخوردار بود.

محصول میلگرد در هفته هفتم زمستان بیش از ۳۳۰ هزار و ۱۶۷ تن عرضه داشت که نسبت به هفته گذشته حدود ۲۵ هزار تن کمتر بود. همچنین این محصول تنها ۷۲ هزار و ۷۴ تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت ۴۴ هزار و ۵۵ تن آن را با میانگین ۲۳ هزار و ۴۸۵ تومان یعنی ۵۰۰ تومان کمتر از هفته گذشته به فروش رساند.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا ۷۶ هزار و ۳۳۰ تن عرضه داشت که با کاهش عرضه، انواع ورق در بورس توانست ۴۵ هزار و ۴۳۰ تن فروش را به ثبت برساند و در واقع حدود ۶۰ درصد آن معامله شد.

ناگفته نماند با توجه به معاملات بورس کالا، به نظر می‌رسد خریدار محصول ورق گرم فولاد گیلان، حدود ۲ هزار تومان بیش از سایر قیمت‌های کشف شده در بورس می‌پردازد. بر همین اساس، می‌توان گفت اختلاف فاحش بین قیمت کشف شده ورق فولادی در بورس کالا و بازار آزاد، زمینه‌ای برای دلال بازی و ایجاد رانت برای برخی سوداگران خواهد شد.

همچنین، برای گندله عرضه بیشتری نسبت به هفته گذشته یعنی ۸۰۸ هزار تن به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۷۸ هزار تن بیشتر بود. بر همین اساس، این محصول با تقاضای ۶۱۵ هزار تنی، حدود ۵۴۵ هزار تن را به قیمت میانگین ۴ هزار و ۷۹۸ تومان در هر کیلوگرم به فروش رساند.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای ۵۶۷ هزار و ۳۰۰ تن، ۲۰۰ هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که به همان میزان کنسانتره به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به هفته گذشته حدود ۷۰ هزار و ۵۰۰ تن حجم بیشتری در عرضه تجربه کرده است.

ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا یک هزار و ۵۰۰ تن عرضه داشت که نسبت به هفته گذشته حدود ۲۰ تن در عرضه افزایش پیدا کرده است. همچنین این محصول تقاضای ۷۳۰ تنی را ثبت و بیش از ۳۶ درصد میزان عرضه شده را به فروش رساند.

همچنین تختال C در هفته جاری عرضه بیشتری در محدوده ۲۷۰ هزار تنی با اختلاف ۱۸۹ هزار تن نسبت به هفته گذشته ثبت کرد که در نهایت با ۱۵۱ هزار تن تقاضا، تنها ۱۳۴ هزار تن با قیمت پایه و میانگین ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رفت.

احتمال ایجاد روند صعودی قیمت‌های فولادی طی چند ماه آینده اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

بر همین اساس، هفته جاری برخلاف هفته گذشته روند نوسانی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ در واقع قیمت این محصول در تمام طول هفته به صورت میانگین افت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی و رشد ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که میزان رشد آن در اولین و آخرین روز کاری هفته به بالاترین حد خود رسید.

همچنین نرخ تیرآهن در چهارمین هفته بهمن‌ماه روند حدوداً کاهشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول روز سه‌شنبه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش قیمت را در هر کیلوگرم به ثبت رساند. البته در آخرین روز کاری هفته یک رشد حدود ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش برخلاف سایر محصولات در روند ثابتی قرار گرفتند و تنها در روز سه‌شنبه یک کاهش ۹۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساندند.

بازار پروفیل نیز هفته جاری را با روند ثابتی آغاز کرد و به تدریج در روند افت و رشد قیمتی قرار گرفت؛ به گونه‌ای که روز سه‌شنبه به رشد ۵۰۰ تومانی در هر کیلوگرم رسید.

همچنین طی ۳ ماه گذشته از آذرماه تا بهمن ماه ۱۴۰۲ قیمت میلگرد حدود ۳ هزار تومان گران شد که می‌توان گفت ۲ هزار تومان آن به کمک نوسانات شدید دلار، کمبود عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا و جو روانی به وجود آمده در بازار حاصل شد؛ اما تنها طی دو هفته گذشته، این محصول حدود ۹۰۰ تومان در هر کیلوگرم کاهش پیدا کرد.

ناگفته نماند از آذر تا بهمن ماه، میزان گازرسانی به کارخانجات فولادی به تدریج افزایش یافته؛ به گونه‌ای که طی این دو ماه، تأمین گاز صنعت فولاد نسبت به سال گذشته حدود ۳۸ درصد رشد داشته است. این عملکرد در روند قیمت‎گذاری محصولات فولادی نیز تأثیرگذار بوده و نرخ برخی محصولات به ویژه آهن اسفنجی در چند هفته اخیر کاهش پیدا کرده است.

بنابراین با نزدیک شدن به پایان سال و آغاز فصل گرما، احتمال افزایش تقاضا وجود دارد که این موضوع، دلیلی برای افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رود. از طرفی، با توجه به اینکه سیاست‌های کشور چین در حوزه ساخت و ساز تغییر کرده و ظرفیت تولید و تأمین کنندگان فولادی به دنبال محدودیت زمستانی و سال نوی چینی کاهش پیدا کرده، احتمالاً در ماه‌های آتی شاهد رشد قیمت‌ها در بازار جهانی و به دنبال آن افزایش نرخ‌ها در بازار داخلی باشیم.

بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۴ تا ۵۵ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار‌شنبه ۲۵ بهمن ماه در محدوده ۵۵ هزار و ۴۳۰ تومانی تثبیت شد.

برآورد می‌شود در صورتی که اتفاق خاصی در تنش‌ها و مسائل سیاسی کشور رخ ندهد؛ با توجه به حمایت کف روند صعودی دلار و بازار طلای داخلی، نرخ دلار پتانسیل اصلاح در محدوده ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۳ هزار تومان را داشته باشد.

منبع : فولاد بان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.