کد مطلب: ۸۶۵۸۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعلام قیمت خرید تضمینی گندم / نرخ مصوب، کمتر از انتظار گندمکاران

اعلام قیمت خرید تضمینی گندم / نرخ مصوب، کمتر از انتظار گندمکاران

قیمت خرید تضمینی گندم با حدود 53 روز تاخیر نسبت به موعد قانونی، اعلام شد. این در حالی است که نرخ مصوب که نیاز به تایید نهایی وزیر جهاد کشاورزی دارد، از قیمت مورد انتظار گندمکاران کمتر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت بالاخره با تاخیری در حدود یک ماه و نیم، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 1403-1402 را اعلام کرد. اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت گندم را 19 هزار و 500 تومان اعلام کردند. این قیمت باید حداکثر ضرف یک هفته مورد تایید وزیر جهاد کشاورزی برسد و به صورت رسمی اعلام شود.

این در حالی است که پیش از این فعالان صنفی حوزه کشاورزی ارقام مختلفی را برای قیمت مناسب گندم اعلام کرده بودند که بین 20 تا 25 هزار تومان متغیر بود. در عین حال آنها تاکید داشتند که قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از 20 هزار تومان تعیین شود. حتی برخی رسانه‌ها از قول منابع آگاه قیمت مطرح شده در شورای قیمت‌گذاری را در حدود 23 هزار تومان اعلام کرده بودند. اما اکنون قیمت اعلام شده که البته نهایی نیست از این ارقام کمتر است.

در همین رابطه چندی پیش، عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم را ۲۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲۳ هزار و ۷۰۰ دانسته بود. همچنین پیش از آن، رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی نیز گفته بود که قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید نباید کمتر از ۲۵ هزارتومان باشد.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه دو گزارش قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم و قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی جدید را مطالعه کنید.

ادامه اختلاف‌ها در مورد قیمت خرید تضمینی گندم

مساله تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری گلایه‌هایی بسیاری را از سوی کشاورزان در پی داشت و آنها خواهان تجدید نظر در نرخ مصوب (15 هزار تومان) بودند. رئیس دولت نیز در اردیبهشت امسال دستور اصلاح قیمت را صادر کرد و نمایندگان مجلس نیز پیگیر افزایش نرخ خرید تضمینی به 17 هزار تومان بودند. اما در نهایت تغییری در این حوزه اتفاق نیافتد. البته، با توجه به کمبود اعتبار برای خرید گندم به همان نرخ مصوب 15 هزار تومانی، قابل پیش‌بینی بود که امکان چنین افرایشی وجود ندارد.

یکی از مخالفان موضوع افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه بود که با توجه به قیمت جهانی گندم، نرخ مصوب را مناسب می‌دانست. در هفته گذشته نیز هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران، او را مسئول تاخیر در اعلام قیمت گندم دانسته و گفته بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه با منحرف کردن بحث و استناد به برخی دلایل، اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات را به تعویق می‌اندازد.

روز گذشته هم البته، سخنگوی اقتصادی دولت، بدون اشاره به مقام خاصی، اختلاف نظر میان اعضای شورای قیمت‌گذاری را (که متشکل از نمایندگان چندین بخش‌ دولتی و خصوصی است)، عامل تاخیر زیاد در اعلام نرخ مصوب محصولات کشاورزی دانسته بود.

حالا اما قیمت خرید تضمینی گندم اعلام شده است و به نظر می‌رسد با توجه به نرخ‌های پیشنهادی نمایندگان صنفی گندمکاران، باز هم با مخالفت‌هایی از سوی این قشر مواجه شود.

این در حالی است که دولت هنوز و در حالی که سال زراعی جاری رو به اتمام است، طلب کشاورزان از خرید تضمینی گندم را به صورت کامل به آنها پرداخت نکرده. همین موضوع نیز اعتراضات بسیاری را از سوی آنها در پی داشته است. در این زمینه نیز رئیس‌ دولت و مقامات مسئول وعده تسویه تا پایان شهریور را داده‌اند که معلوم نیست اجرایی می‌شود یا خیر.

حالا باید منتظر ماند و دید که واکنش کشاورزان به قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید چیست. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه گزارش، قیمت گندم برای سال جدید را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.