خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۲۳۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دولت چگونه بدون اعلام قیمت گندم، اعتبارات خرید را محاسبه کرده است؟

دولت چگونه بدون اعلام قیمت گندم، اعتبارات خرید را محاسبه کرده است؟

دولت با وجود گذشت حدود دو ماه و نیم از آغاز سال زراعی جدید، هنوز قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده است. با وجود این، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تحلیلی در مورد بودجه 1403 از «رشد مصارف خرید تضمینی گندم» خبر داده است. اما دولت چگونه بدون اعلام قیمت، اعتبارات لازم برای خرید این کالای اساسی را محاسبه کرده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سال زراعی پیشین در حالی به پایان رسید که دولت نه مطالبات گندمکاران را به صورت کامل پرداخته بود و نه قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 1403-1402 را اعلام کرده بود. کشاورزان در نهایت تا اواخر مهر و اوایل آبان، پول خود را به طور کامل دریافت کردند اما تکلیف دومی هنوز هم مشخص نیست. این در حالی است که طبق قانون، دولت باید تیر هر سال قیمت خرید تضمینی را برای سال زراعی بعد (که روز نخست مهر آغاز می‌شود)، اعلام کند. 

با وجود این، مرکز پژوهش‌های مجلس در بخشی از گزارشی تحلیلی خود در مورد لایحه 1403 پیش‌بینی کرده است که منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ای به دلیل «رشد مصارف خرید تضمینی گندم و یارانه دارو»، با کسری شدیدی مواجه شود. البته امسال دولت بر خلاف سال‌های پیش، با وجود گذشت شش روز از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، هنوز متن کامل آن را منتشر نکرده است. در نسخه‌ای که به عنوان بخش نخست این لایحه رسانه‌ای شده نیز خبری از قیمت خرید تضمینی گندم و میزان اعتبارات پیش‌بینی شده برای آن نیست. اما با فرض اینکه پژوهشگران بازوی مشورتی مجلس، متن کامل لایحه را خوانده‌اند، این پرسش مطرح می‌شود که دولت چگونه بدون اعلام قیمت خرید تضمینی برای خرید هر کیلو گندم، اعتبار لازم برای خرید حجم پیش‌بینی شده را محاسبه کرده است؟

قیمت غیررسمی؛ 19500 تومان 

هر چند قیمت خرید گندم به صورت رسمی اعلام نشده، اما اخباری به صورت غیررسمی در این مورد منتشر شده‌اند. شورای قیمت‌گذری محصولات کشاورزی، در جلسه روز چهارشنبه 22 شهریور خود با تاخیری حدود 2 ماهه، در مورد قیمت خرید تضمینی گندم و 31 محصول دیگر تصمیم‌گیری کرد. جهاد کشاورزی یک هفته فرصت داشت که نرخ‌های مصوب شورا را تایید و رسانه‌ای کند. اگر این وزارتخانه به وظیفه خود عمل کرده بود، احتمالا تا پیش از آغاز سال زراعی 1403-1402 یا نهایتا در روزهای نخست آن، قیمت خرید تضمینی اعلام شده بود. اما حالا دو ماه از سال گذشته است و هنوز مشخص نیست دولت هر کیلو گندم را به چه قیمتی از کشاورزان خریداری می‌کند. 

در این میان، فردای روزی که شورای قیمت‌گذاری، نرخ‌های خرید 32 محصول کشاورزی را تصویب کرد، یک نرخ غیررسمی برای گندم رسانه‌ای شد؛ 19 هزار و 500 تومان. اما وزارت جهاد کشاورزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد این قیمت قابل تایید نیست و رسانه‌ها باید منتظر اعلام رسمی نرخ‌ها مصوب باشند. با وجود این تعدادی از اعضای شورا، نمایندگان مجلس و فعالان صنفی حوزه کشاورزی، رقم 19 هزار و 500 تومان را تایید کرده‌اند. 

اگر قیمت مصوب همین رقم اعلام شده باشد، یک پرسش دیگر مطرح می‌شود که چرا دولت هنوز آن را اعلام نکرده است؟ آیا از مخالفت‌ها و اعتراضات احتمالی گندمکاران نگران است (که همین حالا هم آغاز شده) یا هنوز مخالفت‌ها و تردیدهایی در سطوح تصمیم‌گیر در مورد این قیمت وجود دارد؟ اگر مورد اول باشد دولت می‌خواهد قیمت در لایحه بودجه تصویب و به قانون تبدیل شود تا ذی‌نفعان مجالی برای اعتراض و چانه‌زنی نداشته باشند که اخلاقی نیست. اما اگر مورد دوم باشد باز هم همان پرسش پیشین تکرار می‌شود؛ دولت چگونه بدون قیمت مشخص، اعتبارات مورد نیاز را محاسبه کرده است؟

تجربه سال گذشته تکرار می‌شود؟

نگرانی‌ها در این مورد زمانی افزایش می‌یاید که تجربه سال گذشته مرور شود. دولت در سال زراعی پیشین برای پرداخت مطالبات گندمکاران با چالش زیادی مواجه شد. چرا که نرخ مصوب 15 هزار تومان بود اما اعتبارات مصوب در بودجه بر اساس قیمتی در حدود 11 هزار و 500 تومان محاسبه شده بود. در نتیجه این اشتباه محاسباتی، بودجه برای خرید گندم کافی نبود و گندمکاران طلب خود را به صورت اقساطی و در چند مرحله دریافت کردند که تا پایان مهر و اوایل آبان طول کشید. 

دولتی‌ها زمانی که اعتراض کشاورزان بالا گرفت به این موضوع اعتراف و از نمایندگان مجلس نیز گلایه کردند که لایحه دولت برای اصلاح این اعتبار را تصویب نکرده‌اند. در نهایت، سازمان برنامه و بودجه از منابع مختلف اعتبار مورد نظر را تامین کرد تا دولت با تاخیر مطالبات گندمکاران را تسویه کند.  

حالا باید منتظر انتشار متن کامل کامل لایحه ماند تا مشخص شود که آیا باز هم قرار است همین روند تکرار شود یا دولت تنها با هدف به تاخیر انداختن اعتراض گندمکاران، هنوز قیمت رسمی را اعلام نکرده است. 

برای اطلاعات بیشتر گزارش تاخیر ۴ ماهه در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم را بخوانید. 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.