کد مطلب: ۳۸۰۷۲۸

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز خبر داد:

فردا، مالیات بر سکه در مجلس تعیین تکلیف می‌شود

فردا، مالیات بر سکه در مجلس تعیین تکلیف می‌شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه در شروط قرار داد سال 97 پیش‌فروش سکه، گرفتن مالیات نوشته نشده بود، به همین جهت باید این موضوع در کمیسیون اقتصادی مطرح و به طور حتم رضایت مشتریان جلب شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خریداران بالای 20 سکه از بانک‌ها در حالی مشمول مالیات شدند که در 28 بهمن ماه ۱۳۹۶ خبرگزاری تسنیم در خبری با تیتر «پیش‌فروش سکه مالیات ندارد + اسامی شعب» آورده بود: «در حالی پیش فروش سکه با اعمال تغییراتی از سوی بانک مرکزی در بانک ملی از سر گرفته شده که تماس‌های مردم از شهرستان‌ها حکایت از وضع مالیات بر ارزش افزوده در طرح جدید دارد که بانک مرکزی این خبر را رد کرده است».

اما روز دوشنبه ( ۱۳ خرداد ماه 98) سازمان امور مالیاتی مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد که بر این اساس خریداران بیش از ۲۰ سکه مشمول مالیات ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی به ازای هر قطعه سکه می‌شوند.

با توجه به اینکه بانک مرکزی در زمان پیش فروش سکه اعلام کرده بود از این سکه‌ها مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌شود، آیا اخذ مالیات از سکه نقض عطف به ماسبق نیست؟ آیا گرفتن مالیات از پیش فروش سکه باعث کاهش اعتماد مردم به بانک مرکزی و افزایش معاملات غیررسمی طلا و تقاضا برای خرید طلای آب شده و شمش طلا نمی‌شود؟

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: زمانی که این موضوع از سوی سازمان امور مالیاتی در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد در این جلسه سازمان امور مالیاتی به چند ماده واحده اشاره کرد که مخالف اجرای این طرح بودم، زیرا خارج از تعهدات بود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هنوز موضوع گرفتن مالیات از پیش فروش سکه در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح نشده است که به احتمال زیاد فردا یکشنبه ( 19 خردادماه 98) در اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس بعد از ماه مبارک رمضان با ریاست کمیسیون در این خصوص صحبت می‌کنم که این موضوع تعیین تکلیف شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: معتقدم باید در شروط قرارداد گرفتن مالیات از پیش فروش سکه نوشته می‌شد. با توجه به اینکه در شروط قرار داد گرفتن مالیات از پیش فروش سکه نوشته نشده است به همین جهت باید این موضوع در کمیسیون اقتصادی مطرح و به طورحتم رضایت مشتریان جلب شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد که مدیریتی بر سرمایه در حال گردش و حجم نقدینگی صورت گیرد، به طوری که نقدینگی نباید به سمت سفته بازی در بازارهای سکه و طلا و ارز و خودرو و مسکن حرکت کند بلکه حجم نقدینگی باید به سمت تولید حرکت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کارشناس

    1-مطابق اصل 51 ق.ا وضع هرگونه عوارض ومالیات مطابق قانون است 2-مطابق قاعده حقوقی”البینه علی المدعی” وهمینطور ماده 237 ق.م.م دارایی باید برابر مستندات اثبات نماید شخص درامد کسب کرده3-مطابق بند2 ماده 1 ق.م.م هرشخص که درآمد دارد مشمول مالیات است 4-مطابق مواد 93و94هرشخص که درآمد دارد مشمول مالیات است 5-مطابق ماده 100ق.م.م مودیان موضوع این فصل این قانون(مالیات بردرآمدمشاغل) مکلف اند اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند(نه خرید).دارایی چگونه اشخاصی را که شغلشان خرید و فروش سکه نیست وبا دعوت دولت برای کنترل نقدینگی وحفظ سرمایه خود خریدسکه کرده اند فروشنده فرض کرده و ملزم به پرداخت مالیات و تسلیم اظهارنامه خرید میکند. بخشنامه مالیات برخرید سکه نقض آشکار قوانین یاد شده ووصول مالیات از سرمایه است که هنوز تصویب نشده است.ضمنا بانک مرکزی اعلام کرده بود خرید سکه مشمول هیچگونه مالیاتی نیست.ریالی مالیات نباید داد دیوان بخشنامه رانقض میکند.

  • ناشناس

    در این خصوص چند سوال دارم اگر مسئولینی که این بخشنامه را تصویب کرده اند جواب دهند ممنون خواهم شد
    چرا زیر 20 سکه معاف است ؟ مگر زیر بیست سکه سود نکردند ؟
    چرا از بعضی 150 تا 250 میگیرند مگر محدودیتی در فروش بوده ؟ مثلا چه فرقی بین کسی که 100 سکه و 200 سکه خریده وجود دارد که دومی باید مبلغ بیشتری مالیات بپردازد مگر قیمت خرید و فروش هر دو یکی نیست؟
    مگر خریدار هم شامل مالیات میشود
    مگر بابت کاهش پول ملی میتوان از مردمی که از بانک مرکزی را حمایت کرده اند مالیات گرفت؟
    مگر نه اینکه اگر قرار بود اینطور مالیات ببندد باید از ابتدا ذکر میشد هرچند ان موقع گفتند معاف از مالیات!!
    در این مملکت نمیتوان به هیچ کس حتی بانک مرکزی اعتماد کرد چون ممکنه هر زمان دلش خواست یه قانون جدید بزاره بیاد سراغتون تا جیبتون رو آره!!!

  • یحیی

    ما نه تنها قاطعانه خواستار لغو این طرح غیرقانونی هستیم بلکه بطور جدی خواهان عزل و محاکمه رییس جدید سازمان مالیاتی بخاطر فشار روحی و روانی وارد شده به مردم بر اثر اعلام این طرح غیرقانونی که قطعا با هدف ضربه زدن به حیثیت نظام و عدم اعتماد مردم به همه ی دولتهای بعدی وضع شده هستیم.مسلما کسی که این قانون رو وضع کرده وطن دوست و طرفدار نظام کشورمون نبوده وگرنه این چنین با آبروی نظام و سرمایه ی اصلی نظام که اعتماد مردمه بازی نمی کرد

  • ناشناس

    رئیس اداره مالیاتی میگن مالیات بر عایدی در 180 کشور انجام میشه بر چه مبنا و اصولی هممچین مقایسه ای میکنند.مگر در اون کشورها تورم 300 درصدی داریم…. اگر تورم به صفر برسه اونوقت میشه درآمد افراد رو عایدی حساب کرد….در کجای دنیا تورم و کاهش ارزش پول ملی عایدی حساب میشه…؟!!!! به جای نظام مالیاتی کشور باید پیشوند نظام رو تغییر دهید و بگین شالاتانیسم مالیاتی کشور خیلی درست تره……

  • ناشناس

    عزیزی فرمودند: مالیات بستن به این پولها که اصلا منبع درامدش معلوم نیست .ایا از اختلاس .احتکار .حقوق نجومی وووووووو این همه پول جمع شده .باید مالیات بست و در زمان خرید باید ازشون گرفته بشه .مثل اینور اب ما در این ایالت 13 درصد روی هر جنسی در زمان خرید جنس میپردازیم که به حساب دولت میره
    خیلی کار خدا پسندانه است .ادامه دهیددر پاسخ باید گفت:همیشه در مقایسه اولین پارامتر رو در نظر داشته باشید …اون هم عقلایی بدنشه…بعدشم متوجه نیستی چرا….کسی با اخذ مالیات تو هیچ جای جهان مخالفتی نداره….بلکه با نحوه گرفتنش اختلاف نظر دارن…ما هم برای خرید همه اجناس خدماتمو 9درصد ارزش افزوده پرداخت میکنیم….مگر غیر اینه؟اینجا بحث اینه که اعلام شده معاف از مالیات و حالا میگن مالیات بده…….بعدشم درآمدی هم کسب نشده و همش تورم بوده….کجای دنیا یا ایالتی که شما نام میبرید ازخریدار طلا یا سکه که برای حفظ ارش پولشون گرفتن مالیات میگیرن…بعدشم اونا تورم ندارن ولی ما داریم.دولت با ایجاد تورم رسما 300درصد از این ملت مالیات گرفته..دبه در قرار داد میخوان بکنن…خلاف قانون و شرع و عرف میخوان عمل بکنن بعد شما میگید کار خداپسند هست. ..شما هم بهتره کمی مطالعه کنید و مسال چند بعدی را تک بعدی حل نکنید.تک بعدی نگری در این دنیای چند بعدی اوج جهالت و حماقته…موندم چجوری رفتی اونور آب…بهتره بری همون بستنیتونو میل بفرمایید.
    اونور آب تورم خبری نیست…اونور آب خودشون به طورعمدی هر کاری میکنن که پولشونو بی ارزش بشه باز نمیشه…..اونور آب جهش تورمی ندازند….اونور آب تکانه ارزی ندارند…اونور آب سو مدیریت و اختلاس های نجومی و بدهکاران کلان ندارن….اصلا مقایسه پراید با بنز عقلانیه داداش من.؟..مسوولان ما با این مقایسه ها فرار روبه جلو دارن نمونش میگن بنزین و گوشت و مرغ تو کشورمون ارزنه و دیگر کشورها گرونه… و تازه منتم سرمون میذارن …جالبه اگر درس سفسطه و مغالطه رو بلد باشی تازه میفهمی چه ابزار جالبیه در دست مسوولان محترممون….باید بگیم که بابا دست بردارید از این فلسفه بازی…هرموقع ما بر اساس دلار و یورو یا ریال کشورهای عربی حقوق گرفتیم بعد مقایسه کنید…کلا بساط ریال و جمع کنید و به مردم ارز خارجی بدید خودبخود تورم از بین میره…دیگه نیازی هم نیست با این گرونی کاغذ تند به تند اسکناس ریال چاپ کنید….زحمتتون هم کم میشه….کلا عامل گرونی و نقدینگی و تورم دولت و بانک مرکزیه این وسط نظام مالیاتی چی از جونمون میخواد…..

  • ناشناس

    به نظر من کسانی که این مالیات غیر قانونی و غیر شرعی را بخشنامه کردند را باید به دلیل تشویش اذهان عمومی و سوء استفاده ابزاری از مقام و به دلیل ایجاد سلب اعتماد عمومی مردم به دولت ونظام و صدمه به قانون و شرع مورد پیگرد قانونی قرار داد .

  • رضا عباسی

    اگر خریداران قانونی سکه از بانک مرکزی باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند ، پس چرا سایر کسانی که در سال و سالهای گذشته مسکن خریده اند و اکنون چهار برابر شده و یا کسانی که از بازار طلا یا ارز خریده اند و اکنون چهار برابر شده را اینگونه همانند خریداران قانونی سکه تحت فشار قرار نمی دهید و از آنها مالیات بر درآمد اخذ نمی کنید ؟ فقط زورتان به خریداران قانونی سکه که به دولت اعتماد کرده اند و بجای اخلال در سایر بازارها ، پول و سرمایه خود را بدست دولت داده اند رسیده است ؟ چرا از همان اول اعلام نکردید که خرید سکه مشمول مالیات خواهد بود تا مردم راه دیگری را برای سرمایه گذاری برگزینند ؟ مگر در سالهای گذشته که بانک مرکزی سکه می فروخت ، از مردم مالیات بر درآمد اخذ می شد ؟ چرا این موضوع را روز اول از مردم کتمان کردید و هیچ حرفی از قانون مالیات نزدید و اکنون پس از گذشت یک سال بحث مالیات را پیش کشیده اید ؟ اگر ما می دانستیم که خرید سکه از بانک مرکزی مشمول مالیات خواهد شد ، هرگز از دولت و بانک مرکزی سکه نمی خریدیم . این کار شما مصداق بارز کلاهبرداری و بریدن گوش مردمی است که به دولت و نظام اسلامی اعتماد کرده و شفاف عمل کرده اند . ما دیگر هیچ گونه اعتمادی به دولت و بانک مرکزی نخواهیم کرد و در هیچ طرح دولتی مشارکت نخواهیم کرد ، چرا که دولت عملاً نشان داد و ثابت کرد که اصلاً قابل اعتماد نبوده و به هیچ قول و قراری متعهد و پایبند نمی باشد . چوب این فریبکاری و عوام فریبی را خواهید خورد و بهای گزافی بابت آن خواهید پرداخت

  • شقایق مهرپرور

    دوستان ، لطفاً همگی در اسرع وقت به دیوان عدالت اداری شکایت کنید . هیچ کس نه مالیات پرداخت کند و نه اظهارنامه پر کند که در غیر این صورت ، فقط خودتان را شاغل رسمی در این شغل (خرید و فروش سکه) معرفی و محکوم نموده اید . شکایت در دیوان بسیار راحت و کم هزینه است . مطمئن باشید دیوان این بخشنامه ظالمانه و من درآوردی را لغو خواهد نمود . حتی جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی (نایب رییس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس) به صراحت اعلام نموده اند که “هرگونه وضع مالیات درباره سکه ، مصوبه مجلس را می خواهد و چون دولت از ابتدا به صراحت اعلام نکرده که خرید سکه مشمول مالیات خواهد شد و مجلس نیز در این باره هیچ گونه مصوبه ای ندارد ، لذا گرفتن مالیات از خریداران سکه غیر قانونی و تخلف است و این بخشنامه باید لغو شود . در آینده هم اگر چنین قانونی در مجلس تصویب گردد ، عطف به ماسبق نخواهد شد و شامل حال خریداران قبلی سکه نمی گردد”

  • لیلا پناهی

    به خدا سوگند ما خریداران قانونی سکه از تاریخ صدور این بخشنامه غیر قانونی توسط دولت ، زندگی بر ما جهنم شده و درد مضاعفی بر سایر دردهای زندگی و مشکلات معیشت بر ما افزوده شده است . بخاطر مشکلات متعدد ناشی از سخت شدن اوضاع معیشت ، اعصاب و روان مردم بشدت تحت فشار است و دولت محترم بجای کاستن از آلام مردم ، هر روز با وضع یکسری قوانین خلق الساعه ، با اعصاب و روان ملت بازی می کند . شما را به خدا یک بار برای همیشه جلوی این گونه اقدامات غیر قانونی دولت را بگیرید . این گونه اقدامات ، صدمات و آسیب های اجتماعی و اقتصادی شدید و جبران ناپذیری به کشور وارد می کند . اگر اعتماد مردم به دولت ، نظام و سیستم بانکی خدشه دار شود و دیوار بی اعتمادی میان دولت و ملت ایجاد شود ، آسیب ها و هزینه های آن برای نظام اسلامی و دولت خیلی خیلی بیشتر از آن 1000 میلیارد تومانی خواهد بود که دولت قصد دارد با گرفتن مالیات زورکی از سکه ها کسب کند . نا امید کردن و بی اعتماد کردن مردم به دولت و نظام اسلامی فقط باعث می گردد تا آمریکا و اسراییل راحت تر و بهتر بتوانند به اهداف و نیات شوم خود برسند . مردم با خرید سکه فقط توانسته اند که ارزش دارایی های خود را تا حدودی حفظ نمایند و هیچ گونه سود یا منفعتی یا عایدی برای آنها نداشته است . قیمت همه کالاها و از جمله مسکن ، در طی یک سال اخیر چند برابر شده است . پس خرید سکه چه سود یا درآمدی برای مردم داشته است که دولت قصد دارد از آن مالیات بگیرد !؟ دولت با این کار عملاً قصد دارد تا از اصل سرمایه های مردم مالیات بگیرد نه از درآمد . از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم تا جلوی این گونه غارتگری ها و چپاول ها را بگیرند . مردم اگر از اول می دانستند که قرار است در آینده از آنها مالیات های سنگین اخذ گردد ، هرگز به خرید سکه از بانک مرکزی اقدام نمی کردند و در زمینه های دیگری سرمایه گذاری می کردند . ما همگی بخاطر این عمل غیر قانونی دولت ، به دیوان عدالت اداری نیز شکایت برده ایم که امیدواریم رسیدگی شود . با تشکر

    • ناشناس

      کلا کسانی از مالیات معاف میشن که بر روی قانوگذاران نفوذ دارند ولی نکته اینه که این سکه معاف از مالیات بوده نمیشه بعد یکسال و نیم دبه کرد….اینجوری که سنگ رو سنگ بند نمیشه…کسی هم اگر سرمایه دار سالمی باشه قید سرمایه گذاری تو ایران رو با این سیستم بی قانونش میزنه.
      .این بخشنامه باعث فرار سرمایه میشه و کمتر کسی به صورت قانونی در اقتصاد فعالییت خواهد کرد.

  • ناشناس

    اگر این مالیات رو قانونی در نظر بگیریم، خیلی ساده میشه اثبات کرد که بانک مرکزی باید اون رو پرداخت کنه.
    اثبات:
    در موقع پیش فروش (دقت کنید پیش فروش) اختلاف بازار 200 تومان و سود بانکی پارسال حدود 20 درصد بود.
    یعنی شما اگر مبلغ یک سکه (1,475,000 تومان) رو شش ماه در بانک میزاشتی 10 درصد (147,500 تومان) بدون هیچ مالیاتی دریافت می کردی.
    پس کسی که سکه رو 6 ماه از بانک پیش خرید کرده، درواقع اون سکه رو با احتساب 10 درصد سودی که بانک برده 1,622,500 خریده؛ تو این 6 ماه بابت مبلغ هر سکه، بانک حداقل 147,500 تومان سود کرده، پس قبلا این مالیات توسط بانک از خریدار دریافت شده؛ حالا چرا کسی این نکته رو درنظر نمیگیره که پول ما شش ماه دست بانک مرکزی بوده و چرا سازمان امور مالیاتی از بانک مرکزی نمی خواد همین سود رو به عنوان مالیات پرداخت کنه.