کد مطلب: ۳۵۷۱۴۳

سلسله گزارش‌های نقادانه تجارت‌نیوز از کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌ها

ارزیابی صورت مالی پتروشیمی شازند اراک / رشد شدید بدهی و سود هزار میلیاردی در همین دوره!

ارزیابی صورت مالی پتروشیمی شازند اراک / رشد شدید بدهی و سود هزار میلیاردی در همین دوره!

شرکتی که در بین سهام‌داران آن نام نهادهای دولتی نیز به چشم می‌خورد، با وجود رشد 132 درصدی بدهی‌هایش، در 9ماهه ابتدایی امسال توانسته حدود هزار میلیارد تومان سود خالص ایجاد کند. سهام‌داران این نماد در بورس اوراق بهادار در سه‌ماهه اخیر با بازدهی بیش از 20 درصد قیمت سهام برخوردار شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت پتروشیمی شازند اراک یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات پلیمری و مواد شیمیایی و همچنین از مهم‌ترین طرح‌های زیربنایی کشور بوده که در سال 1363 به تصویب رسید و فاز نخست آن در سال 1372 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان « کارنامه » با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه 9 ماهه نخست سال 1397 پتروشيمی شازند (پتروشيمی اراک) حاوی نکات قابل توجهی است.

سهام‌دار عمده این شرکت، نهاد خصوصی شرکت‌ سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بوده که حدود 50 درصد مالکیت دارد. در بین سهام‌داران شرکت پتروشيمی شازند نام نهاد دولتی صندوق بازنشستگی کشور و شرکت سهامی بیمه نیز به چشم می‌خورد.

26525

سهام‌داران شرکت پتروشیمی شازند اراک

بررسی تجارت‌نیوز از گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، نشان می‌دهد شرکت پتروشيمی شازند طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان آذر ماه سال 1397 معادل 806 میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، شرکت پتروشيمی شازند در پایان سال آذر ماه امسال دارای 3.7 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال پایان سال 1396 با 62 درصد رشد مواجه بوده است.

معادل 1.4 درصد از دارایی شرکت پتروشيمی شازند به ارزش 53 میلیارد تومان به‌ صورت ذخیره نقد بوده که نسبت به پایان سال 1396 حدود 49 درصد کاهش داشته است.

وضعیت فروش محصولات پتروشيمی شازند

روند فروش محصولات شرکت پتروشيمی شازند در 9 ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد بهای تمام شده آن‌ها کمتر از میزان فروش آن‌ها بوده و این شرکت از محل فروش آن‌ها 913 میلیارد تومان سود خالص به دست آورده است.

در 9 ماهه ابتدایی سال جاری شرکت پتروشيمی شازند بیش از 661 هزار تن از محصولات خود را به ارزش 3.6 هزار میلیارد تومان به فروش رسانده که قسمت اعظم آن ناشی از فروش داخلی بوده است.

Shazand 2

شرکت پتروشیمی شازند اراک از محل فروش محصولاتش 913 میلیارد تومان سود خالص به دست آورده است.

شرکت پتروشيمی شازند در پایان آذر ماه سال جاری معادل 47 درصد دارایی خود یعنی 1.7هزار میلیارد تومان بدهی داشته که در مقایسه با سال گذشته 132 درصد افزایش داشته است.

رشد 144 درصدی سود انباشته

طبق صورت مالی منتشره، وضعیت سودآوری این شرکت از سود انباشته 650 میلیارد تومانی در سال 1396 با رشد 114 درصدی به بیش از هزار میلیارد تومان در آذر ماه سال جاری رسیده است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، شرکت پتروشيمی شازند در سال گذشته 504 هزار میلیارد تومان سود خالص داشته که با رشد بیش از 80 درصد در آذر ماه امسال به 913 میلیارد تومان رسیده است.

5162

شرکت پتروشيمی شازند در 9 ماهه منتهی به آذر سال جاری برای هر سهم 1132 ریال سود محقق کرد. شاراک در مدت مشابه سال قبل 420 ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده بود. علت اصلی افزایش 170 درصدی سود در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل را می‌توان ناشی از رشد 84 درصدی درآمدهای عملیاتی و 1032 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی دانست.

این شرکت پتروشیمی با نماد معاملاتی «شاراک» با سرمایه‌ای به حجم 806 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

5195

این شرکت در بورس، طی سه ماهه اخیر از 445 تومان به 538 تومان افزایش یافته و سهام‌داران آن از سود 20.6 درصدی برخوردار شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.