کد مطلب: ۳۵۸۲۴۸

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

قیمت کالاهای اساسی در سال جدید چه تغییری خواهد کرد؟

قیمت کالاهای اساسی در سال جدید چه تغییری خواهد کرد؟

عباس پاپی‌زاده با اشاره به اینکه تنها عاملی که باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال آینده خواهد شد افزایش قیمت دلار است، گفت: اگر نظارت و کنترل دولت بر بازار کالاهای اساسی جدی و مدون باشد، قیمت کالاهای اساسی در سال آینده افزایش قابل توجهی پیدا نخواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آیا ممکن است در سال جدید نیز وضعیت کالاهای اساسی به مانند سال گذشته با مشکلاتی مواجه شود؟ آیا قیمت کالاهای اساسی در امسال گران‌تر می‌شود؟

عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به اینکه افزایش یا کاهش قیمت کالاهای اساسی در بازار تحت تاثیر دو عامل است، گفت: اولین عامل قیمت جهانی است، به عنوان مثال اگر قیمت جهانی دانه‌های روغنی در سطح دنیا افزایش یا کاهش پیدا کند، بدون شک بر روی قیمت کالاهای اساسی داخلی اثر خواهد گذاشت.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دومین عامل تغییر نرخ ارز است که افزایش قیمت دلار برای خرید کالاهای اساسی و به دنبال آن کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار داخلی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: شواهد حاکی از آن است که در بحث قیمت جهانی نوسان جدی وجود ندارد و قیمت‌های جهانی تا حدودی قابل پیش‌بینی هستند و افزایش چشمگیری برای سال آینده نخواهند داشت، پس تنها عاملی که باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال آینده خواهد شد، افزایش قیمت دلار است.

وی ادامه داد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی قیمت دلار برای واردات کالاهای اساسی در لایحه بودجه سال 98 کل کشور همانند لایحه بودجه امسال چهار هزار و 200 تومان در نظر گرفته شده است.

پاپی‌زاده افزود: معتقدم قیمت کالاهای اساسی برای سال آینده افزایش چشمگیری نخواهد داشت، اما این موضوع منوط به این است که دست افراد سودجو و محتکر از بازار کوتاه شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه امسال برخی واردکنندگان کالاهای اساسی با ارز دولتی به جای اینکه کالاهای اساسی را به موقع به دست مردم برسانند، با احتکار یا صادرات مجدد کالاها به خارج از کشور باعث افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی در داخل کشور شدند، به همین جهت در صورتی قیمت کالاهای اساسی در سال 98 افزایش پیدا نخواهد کرد که نظارت دولت بر بازار به ویژه بازار کالاهای اساسی جدی و مدون باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه دو عامل افزایش قیمت کالاهای اساسی یعنی قیمت‌های جهانی و نرخ دلار دولتی برای سال 98 بدون تغییر هستند، به همین جهت چناچه نظارت دولت بر بازار بیشتر شود قیمت کالاهای اساسی در سال 98 برخلاف سال 97 افزایش قابل توجهی پیدا نخواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خان اوغلان خدایی. تحلیلگر اقتصاد سیاسی

    خان اوغلان خدایی
    چوپان نقش دست نامرئی ادام اسمیت را در اقتصاد ایران بازی می کند اگر وضعیت گرانی ارز .مسکن .کالاهای اساسی و ضروری و طلا را در پروسه 6 تا 8ماهه مقایسه کنیم مشخص می شود که اقلام مختلف اقتصادی همانند گله ای هستند متشکل از بز .گوسفند.گاو .و…که برای مدتی برخی از آنها از گله جلو می افتند و پس از آنکه از گله زیاد فاصله گرفتند چوپان آنها را متوقف یا حرکت آنها را کند می کند تا سایر اجزای گله نیز به آنان برسند چون تنها هدف تعیین شده رسیدن تمام اجزای گله در یک چارچوب زمانی مشخص به مقصد نهایی است.بنابراین اگر آبان ماه 97 ارز تا 19هزار بالا رفت بایستی فاصله آن با سایر کالاها زیاد نشود چون نه مردم توان زیادی برای خرید کالاها به قیمت ارز لجام گسیخته ر دارند و نه ارز می تواند بدون تقاضا به پیشروی خود ادامه دهد.از سوی دیگر گله ضعیف در مقایسه باگله های منسجم و قوی عقب خواهد ماند اما این عقب ماندگی به نحوی است که یک بار ارز گران می شود بار دیگر کالاهای پرمصرف سپس کاهش مصرف کالایی و کاهش گردشگری به خارج اتفاق می افتد و در نهایت به دلیل کاهش درآمدها در اثر تحریم هزینه خدمات آب و برق و گاز و…افزایش می یابد .اگر چوپان را به منزله دست نامریی آدام اسمیت فرض کنیم به نظر می رسد در شرایط استمرار تحریم و در حالی که ارز .طلا و کالاهای اساسی و ضروری به نوبت طی یک سال اخیر گران شده و برخی از آنها از سبد مصرفی مردم حذف یا کمرنگ شده اند این بار در صورت استمرار تحریم حرکت قیمت خدمات نیز ممکن است درگله اقتصاد همگام با سایر اقلام با گام های بیشتر به سمت توازن با سایر قیمت ها جریان پیدا کند و این وضعیت به معنی انتقال گرانی از ارز به کالا در 6 ماه گذشته و سپس به خدمات در ماه های آینده قابل تحلیل است.بدیهی است افزایش هزینه خدمات در آنالیز قیمت و هزینه تولید و بورس کالا موثر خواهد شد .