خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۶۳۴۳

جدیدترین اخبار مسمومیت دانش‌آموزان امروز ۱۰ اسفند۱۴۰۱

جدیدترین اخبار مسمومیت دانش‌آموزان امروز 10 اسفند1401

مسمومیت چند ماهی است که در میان برخی از دانش آموزان دختر رخ می‌دهد،‌اما تا به امروز درباره علت اصلی این امر به طور کامل و شفاف اطلاع‌رسانی نشده است. متاسفانه امروز شاهد مسمومیت در تهرانسر و تهرانپارس تهران و اردبیل،‌کرمانشاه و بروجرد بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌جدیدترین اخبار مسمومیت دانش‌آموزان را در این خبر بخوانید.

بی‌تفاوتی وزیر آموزش و پرورش به مسمومیت دانش‌آموزان نشانه بی‌تعهدی است

مرتضی حاجی در گفت‌و‌گو با «شبکه شرق» در واکنش به عدم پاسخگویی وزارت آموزش و پرورش در ماجرای مسمومیت سریالی دانش آموزان گفت: «وزیر آموزش و پرورش به عنوان امانت‌دار مردم حتما وظیفه دارد که از وزیر کشور و وزیر اطلاعات بخواهد که عوامل این موضوع را پیدا کنند و امنیت را به مدرسه برگردانند. وزیر آموزش و پرورش صاحب خانه‌ای است که این اتفاق درون آن خانه می‌افتد. او باید برود و در وزارت اطلاعات و وزارت کشور بنشیند، تا این قضیه حل شود و عوامل جنایت شناسایی شوند.»

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: «دانش آموزان امانت آموزش و پرورش هستند، وزیر آموزش و پرورش مسئول‌ترین فرد نسبت به آنچه که در مدرسه اتفاق می‌افتد، است. او بیشتر از هر کس دیگری باید نگران سلامت دانش آموزان باشد. تعجب آور است که تا به حال هیچ اظهار نظرجدی درباره این موضوع نداشته است. بی‌تفاوتی نشانه بی‌تعهدی است.»

او تاکید کرد: «این اتفاق یک کار تروریستی است و کار تروریست هم ایجاد وحشت است. آنها این نگرانی را ایجاد کرده و ترس را به وجود آورده‌اند. این اقدام بسیار جدی است و باید خیلی سریع مشکل حل شود. تعجب می‌کنم رییس دولت اینقدر دیر واکنش نشان داد. شنیدن این اخبار انسان را به شدت نگران می‌کند. به نظرم بالاترین مقامات کشور باید سریع اظهار‌نظر کنند.»

حاجی تاکید کرد: «سال‌های سال همه مسئولان آموزش و پرورش برای توسعه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان تلاش کردند. مسئولان سعی کردند که معضل بی‌سوادی را حل کنند. هم اکنون تعادل بین دانش آموختگی دختران و پسران به وجود آمده و این بزرگترین دستاورد کشور است . به نظرم آنها می‌خواهند به این دستاورد خدشه وارد کنند.»

اظهارات حاجی در حالی است که وزیر آموزش و پروش وقت نیز با اظهارات کوتاهی عامل اصلی این پرونده را جو روانی خانواده‌ها و فضای مجازی دانسته است.

توضیحات معاون علوم پزشکی کرمانشاه در مورد مسمومیت دانش‌آموزان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به گزارشی در خصوص علائم مسمومیت تعدادی از دانش آموزان در یکی از مدارس شهر کرمانشاه، گفت: بعد از اطلاع از این موضوع، سریعا تیم واکنش سریع بهداشت و فوریت‌های پزشکی به محل اعزام شدند.

دکتر «ابراهیم شکیبا» چهارشنبه شب در گفت و گو با بخش خبری صدا و سیمای مرکز کرمانشاه توضیح داد: تعدادی از دانش آموزان دارای علائم تنفسی بودند که خوشبختانه علائم بسیار خفیف بود و همگی آنها با حال عمومی خوب به همراه والدینشان به منزل رفتند.

وی افزود: البته چند نفر که علائم تنفسی نسبتا بیشتری داشتند احتیاط کردیم و به بیمارستان اعزام کردیم که حال همگی آنها خوب است و منتظر نتیجه آزمایشات آنها هستیم و تا ساعات دیگری از بیمارستان ترخیص می شوند.

شکیبا اضافه کرد: علت موضوع در دست بررسی است و به محض اطلاعات بیشتر به مردم اطلاع رسانی می شود.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، حدود ۳۷۰ هزار دانش آموز دارد.

سه سناریوی خبرگزاری دولت درمورد مسمومیت دانش آموزان

بر اساس گزارش والدین دانش آموزان درباره مسمومیت، در مواردی بچه‌ها با استفاده از بمب بدبو (چیزی شبیه ترقه که بوی بد تولید می‌کند) تلاش دارند کلاس را با توجه به فضای موجود به تعطیلی بکشانند و مثلا از امتحان خلاص شوند. یا در مواردی فضای ایجادشده باعث حساسیت شدید روانی‌شده که گاه با تلقین باعث بدحالی واقعی افراد هم می‌شود. ممکن است در مواردی، شیطنت دانش‌آموزان یا ترس روانی آنان زمینه حوادثی شده باشد.

در حالیکه درست سه ماه از آغاز مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه قم می‌گذرد، هنوز علت این پدیده اعلام نشده و نگرانی والدین از سلامت فرزندان، بسیاری از مدارس دخترانه این شهر را به حالت نیمه تعطیل کشانده است.

نخستین حادثه، نهم آذرماه امسال در هنرستان دولتی پرجمعیت «نور» در قم رخ داد و به مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر منجر شد که همگی با حضور عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. از آن روز تا کنون، شبیه این حادثه در چند مدرسه دخترانه دیگر قم هم رخ داده و در شهرهای بروجرد، اردبیل و کرمانشاه نیز دیده شده و به‌تازگی در پردیس و تهران نیز مواردی مشاهده شده است.

حادثه مسمومیت چگونه رخ می‌دهد؟

به گفته مدیر یکی از مدارس که حادثه مسمومیت در آنها رخ داده، ناگهان بویی شبیه بوی چوب سوخته منتشر می‌شود و بچه ها با استنشاق بو، روی زمین می‌افتند؛ با تماس مسئولان مدرسه، اورژانس دانش‌آموزان را به بیمارستان منتقل می‌کند اما به دلیل تعداد بالای دانش‌آموزان مسموم و بی‌حال، تعدادی را هم مسئولان مدرسه به بیمارستان می‌برند.

در نوع موارد، بیشتر دانش‌آموزان در همان روز اول با رسیدگی اولیه ترخیص شده و بهبود تعداد کمی دو تا چند روز طول می‌کشد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، «این مسمومیت‌ها منشأ ویروسی یا میکروبی ندارد و عوارض آن زودگذر بوده است.»

«زهرا شیخی» سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس هم می‌گوید: «مسمومیت دانش‌آموزان اکثراً گذرا بوده و آن‌ها بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه علائم مسمومیت داشتند و این علائم پایدار نبوده است.» با این حال روشن است که همین رویداد و بستری‌شدن تعداد زیادی دانش‌آموز، والدین را نگران‌کرده و بسیاری از آنها مدتی است اجازه رفتن فرزندانشان به مدرسه را نمی‌دهند. اما گفته می‌شود اداره آموزش‌وپرورش به راحتی اجازه مجازی کردن کلاس‌ها را به مدارس نمی‌دهد.

نخستین‌بار ۹ آذرماه، در هنرستان دخترانه نور محله یزدانشهر قم، مسمومیت ۱۸ دختر دانش‌آموز گزارش شد که علائمی همچون نفس‌تنگی و بی‌حسی در عضلات دست و پا را احساس کرده بودند. ۲۲ آذر، باز هم در همین مدرسه، اما این بار ۵۱ دانش‌آموز دختر راهی بیمارستان شدند. در ادامه ۱۹ آذر در وردنجان چهارمحال، ۲۶ دی دبیرستان دخترانه فرزانگان اردبیل، ۲ بهمن روستای شفیع قوچان و ۸ بهمن دبیرستان دخترانه فاطمیه قم شاهد این رخداد بوده است.

بررسی مجموعه اخبار، از رخدادهای مشابه در ۱۹ آذر، ۲۶ دی، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۱۷، ۲۳، ۲۵، ۲۶ و ۳۰ بهمن و نیز ۲، ۳، ۶، ۷ و ۸ اسفند در بیش از ۳۰ مدرسه در شهرهای قم، اردبیل، بروجرد، کرمانشاه، پردیس، تهران و.. حکایت دارد که در مجموع بیش از ۷۰۰ تن در آنها دچار مسمومیت شده‌اند.

طبق گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، تا ۹ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم و نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان در بروجرد گزارش شده که در مجموع به ۱۲۰۰ تن می‌رسد.

«فاطمه رضایی» فوتی که به مسمومیت ربطی نداشت

هفتم اسفندماه، فوت «فاطمه رضایی» دانش‌آموز ۱۱ ساله قمی، موضوع را حادتر کرد. بسیاری تصور کردند این دختر نیز بر اثر مسمومیت‌های سریالی جان باخته است.

در فضای مجازی هم هشتگ #فاطمه_رضایی چند ساعتی ترند و تلاش شد او به عنوان مهسای دوم مطرح شود. اما پدر این دختر در مصاحبه‌ای اعلام کرد دخترش سه هفته پیش از درگذشت او به مدرسه نرفته بوده و فوت وی ارتباطی با این پرونده مشکوک ندارد. گرچه مصاحبه این پدر و توئیت‌های برادر فاطمه رضایی تا حدی فضا را آرام کرد اما صرف این احتمال که ممکن است مسمومیت‌ها به مرگ بینجامد، نگرانی خانواده‌ها به ویژه در قم را تشدید کرد.

موضعگیری مسئولان و تاکید بر عمدی بودن ماجرا

جدا از موضعگیری وزیر آموزش‌وپرورش که در مقطعی علت ترس مردم و دانش‌آموزان را «شایعات» دانسته بود، سخنان دیگر مسئولان ذی‌ربط از تاکید بر عمدی‌بودن موضوع حکایت دارد.

به گفته منتظری، دادستان کل کشور: «مسمومیت دانش‌آموزان قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد».

«عباس ذاکریان» فرماندار قم نیز از ورود دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سپاه برای بررسی پرونده مسمومیت‌ها خبر داد که بیانگر یک عملیات عامدانه خرابکاری است.

مهمترین اظهار نظر اما از سوی «یونس پناهی» معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت انجام شد که با تائید عمدی‌بودن مسمومیت دانش‌آموزان قمی اظهار داشت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند همه مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»

پناهی یک روز بعد با عقب‌نشینی از اظهارات خود گفت: «آنچه از بنده درباره علل بیرونی این مسمومیت‌ها و عمدی بودن آنها نقل شده، مورد تائید نیست و نقل قول دقیقی هم صورت نگرفته است.» با این حال افکار عمومی این سخن دوم او را تحت فشار ارزیابی کردند و جدی نگرفتند.

منشا مسمومیت چیست؟

در حوادث اول رخ داده، مسئولان اعلام کردند با آزمایش و سم‌شناسی دختران، منشا مسمومیت را مشخص می‌کنند. با این حال هنوز توضیح دقیقی در این باره داده نشده و فقط «عین‌اللهی» وزیر بهداشت، مسمومیت‌ها را خفیف توصیف و اعلام کرد منشأ مسمومیت، میکروبی یا ویروسی نیست.

تداوم این حوادث باعث شد شماری از والدین دانش‌آموزان به همراه فرزندانشان ۲۵ بهمن‌ماه مقابل فرمانداری قم تجمع کنند و خواستار رسیدگی سریعتر به موضوع شوند.

«احمد امیرآبادی» نماینده قم در مجلس، ۱۸ بهمن به نقل از وزیر آموزش‌وپرورش گفته بود، شائبه گاز آمونیاک وجود دارد و برخی نیز دلیل مسمومیت‌ها را وجود کربن دی‌اکسید در سیستم گرمایشی مدارس دانسته‌اند. در مواردی نیز صحبت از گاز مونوکسید کربن می‌شود اما شکل پرتکرار رخداد بیانگر انتشار یک گاز سمی است.

«منادی سفیدان» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم اسفندماه در نشست مشترک با وزیران آموزش‌وپرورش و بهداشت و نمایندگان وزارت اطلاعات گفت: بر اساس نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد گاز N۲ (آمونیاک) در سم منتشرشده در مدارس وجود داشته که بلافاصله در بدن از بین خواهد رفت و به صورت ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلیل تشخیص آن دشوار است.

بستری شدن ۱۲ دانش آموز قمی در بیمارستان

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم از مجموع اتفاقات امروز در مدارس قم، ۱۲ دانش آموز در بیمارستان بستری شدند.

امروز چهارشنبه دهم اسفند ماه هم در مدارس قم حادثه مسمومیت تکرار شد که تعداد ۱۲ دانش آموز با علائم مسمومیت در مراکز درمانی پذیرش شدند که حال عمومی آنها مناسب است.

در حال حاضر اقدامات تشخیصی و مراقبتی از سوی پزشکان و متخصصان برای این دانش آموزان در حال انجام است که در صورت پایداری شرایط جسمانی، در ساعات آینده از بیمارستان ترخیص می‌شوند.

در حال حاضر هیچ دانش آموزی از اتفاقات روزهای گذشته مدارس در بیمارستان حضور ندارد.

مسمومیت ۸ دانش آموز البرزی در فردیس

یک منبع آگاه از مسمومیت در مدارس فردیس خبر داد و گفت: در این میان هشت نفر مسموم شدند و گاز مسموم به ۲ مدرسه در فردیس رسید.

این منبع موثق با بیان اینکه یکی از این مدارس رضوانیه نام دارد، افزود: ۸ نفر از دانش آموزان دچار تنگی نفس شدند که سریعاً به اورژانس منتقل شدند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت عمومی دانش آموزان مساعد است و پیگیری‌ها برای شناسایی علت مسمومیت ادامه دارد.

پزشکان متخصص وجود سم را تایید کردند

دکتر محمود تولایی استاد دانشگاه شهید بهشتی به خبرآنلاین گفت:« متاسفانه روی عامل اصلی این مسمومیت هنوز یک نظر قاطع اعلام نشده است اما اینکه مسمومیت رخ داده ، تایید شده است و به این راحتی نمی توان درباره اش نظر دقیق داشت ، برای همین باید به مراجع رسمی و اطلاعات وزارت بهداشت استناد کرد.»

دکتر محمدرضا هاشمیان استاد دانشگاه شهید بهشتی و متخصص آی‌سی‌یو نیز درباره پرونده مسمومیت دانش آموزان و علل آن گفته است:« وقتی شخص وزیر بهداشت موضوعی را صراحتا اعلام کرده ، دیگر همه چیز مشخص است. این یک مسمومیت با عامل گاز است که منتشر کننده اش مشخص نیست. مسمومیت هم می تواند خطرناک باشد و نباید از آن سرسری گذشت. البته بعد روانی اجتماعی مسئله را باید افراد دیگری با تمام دقت بررسی کنند و برایش راهکاری داشته باشند اما از نظر پزشکی ، همین مسمومیت ها را هم نباید ساده پنداشت.»

کیانوش جهانپور ، پزشک و سخنگوی پیشین وزارت بهداشت پس از توییتی در صفحه شخصی خود می گوید اطلاعات درباره آن اتفاق به درستی در رسانه ها منتقل نمی شود. او می گوید آنچه در افغانستان رخ داد اصلا پشت پرده تروریستی نداشته است:« درباره طالبان و اینکه گفته شده طالبان در سال های گذشته مسمومیت دختران دبیرستانی را در افغانستان دامن می زده است. درحالی که اگر به مراجع رسمی رجوع کنید ، در همان سال ها از 2009 که برای اولین بار این اتفاق در افغانستان شد تا سال 2017 ، سازمان جهانی بهداشت و کلی پژوهش علمی و دانشگاهی بارها اتفاق افتاد اما هیچ شواهدی دال بر مسمومیت با مواد مسمومیت زا که توسط گروه های تندروی تروریستی یا مذهبی مثل طالبان انجام گرفته باشد ، بدست نیامد. ولی متاسفانه این اخبار به صورت ناقص در کشور ما منتشر می شود و القای وحشت و هراس جمعی می کند پیامدهای منفی این گونه اخلالات می تواند ایجاد کند.»

پیام عادل فردوسی‌پور برای اتفاق هولناک زنجیره‌ای

عادل فردوسی‌پور گفت:مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه هولناک و تاسف‌بار است. باورکردنی نیست که طی هفته‌های اخیر دختران دانش‌آموز مسموم می‌شوند و عاملان این جنایت همچنان در حاشیه امن به عمل جنایت‌آمیزشان ادامه می‌دهند.این افراد چه کسانی‌اند که می‌خواهند با ایجاد فضای رعب و وحشت، برای رشد سرمایه‌های انسانی مانع‌تراشی کنند؟

وی ادامه داد: آینده از آن نوجوانان و جوانان این سرزمین است. بیش از این با جسم و روان‌ فرزندان ایران بازی نکنید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: عده‌ای می‌گویند علت مسمومیت استنشاق، گازی، اسپری است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اینکه تنها دختران را انتخاب می‌کنند نشان می‌دهد نقشه‌ای وجود دارد تا بگویند این‌ها با تحصیل و حقوق زنان مخالف هستند
حسین جلالی در خصوص مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر به خبرنگار جماران گفت: ابهام بسیار وجود دارد! در همین مواردی که اتفاق افتاده نمی‌دانیم عاملش چه بوده و آن چه که مشخص است خوراکی‌ها نیست، عده‌ای می‌گویند استنشاق، گازی، اسپری بوده است.

وی ادامه داد: هیچ چیزی تا امروز مشخص نشده و مسئولان هیچ علت معینی را پیدا نکردند و ترس و وحشتی که به راه انداخته بیشتر از آن چیزی است که وجود دارد.

جلالی افزود: در مدرسه‌ و خوابگاه‌های در بروجرد و قم این اتفاقات افتاده است. این معماهایی که در این زمینه وجود دارد فراگیر نیست. مثلا در یک کلاس ۴۰ نفره چند نفر حالشان بد می‌شود.معلوم نیست که مربوط به ژن است و یا علت بیرونی و داخلی دارد و یا از راه‌های دور است که تمام این‌ها تا امروز از طریق علمی ثابت نشده است

وزیر کشور: هیچ‌کس در مسمومیت‌ها فلج نشده است

وحیدی گفت:تاکنون کسی درباره مسمومیت‌ها دستگیر نشده است و هیچ کس هم در مسمومیت‌ها فلج نشده و این ادعا کذب است.مسئله ماجراجویی شخصی توسط عوامل اطلاعاتی در حال بررسی است.رسانه‌های خارجی برای بازی با روح و روان خانواده‌ها اخبار درست را منتشر نمی‌کنند.

نماینده مجلس: تاکنون ۹۰۰ دانش آموز دچار مسمویت شدند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت :تا الان قریب به ۹۰۰ دانش آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند. این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم، درباره تعداد کشته شدگان این حادثه آماری ندارم و باید وزارت آموزش و پرورش این موضوع را بررسی کند.

وزیر کشور مامور ریشه‌یابی فوری مسمومیت‌ها

رئیس‌جمهور وزیر کشور را مامور رسیدگی و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده‌ها کرد.

دستگاه‌های امنیتی به سرنخ‌های رسیده‌اند

اگر به این مسئله سریعتر رسیدگی نشود و عوامل و عواملین آن مشخص و دستگیر نشوند حتما تبدیل به یک آسیب جدی در کشور می شود
جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس با اشاره به مسمومیت دانش آموزان در مدارس برخی از نقاط کشور گفت: این موضوع دارد فراگیر می شود و واقعا نگران کننده است. این مسئله قطعا ابعاد امنیتی دارد، نمی تواند اتفاقی باشد و باید نهادهای امنیتی به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

این نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار عصرایران اظهار کرد: اگر به این مسئله سریعتر رسیدگی نشود و عوامل و عواملین آن مشخص و دستگیر نشوند حتما تبدیل به یک آسیب جدی در کشور می شود

وی ادامه داد: قرار است این موضوع با توجه به اینکه ابعاد امنیتی دارد در کمیسیون شوراها با حضور مسئولان امنیتی بررسی کنیم. البته نهادهای امنیتی به مسئله ورود داشته اند و یک ماه و نیم است که در حال بررسی موضوع هستند و به سرنخ های هم رسیده اند اما از لحاظ ابعاد امنیتی این اطلاعات را رسانه ای نکرده اند. از بعد اجتماعی‌ و روانی باید رسانه ها به این مسئله بپردازند.

نماینده مردم مرودشت در مجلس تاکید کرد: اینکه گفته می شود از طرف گروه خاصی است حدس و گمان است ولی قطعا نهادهای امنیتی در حال بررسی موضوع به صورت جدی هستند. در هیچ کدام از دانش اموزانی که دچار مسمومیت شده اند نابینایی نداشتیم فقط سرگیجه و حالت تهوع بوده است.

در هفته های اخیر موارد متعددی از مسمومیت ها در مدارس دختران در چند نقطه کشور از جمله قم روی داد. مقامات مسوول می گویند عمدی و هدف عاملان آن منع دختران از تحصیل است.

معمّای پیچیده مسمومیت دانش‌آموزان

موضوع اخبار مربوط به مسمومیت دانش‌آموزان از تاریخ ۹ آذر امسال در مدرسه‌ای در منطقه یزدانشهر قم با ابتلای حدود ۵۰ دانش‌آموز آغاز شد. از آن روز تا به امروز چهارشنبه ۱۰ اسفند، اخباری از مسمومیت در برخی مدارس بعضی از شهرهای دیگر هم منتشر شده است. این مسمومیت‌ها روز گذشته به شهر پردیس رسید و گفته شد که حدود ۳۵ نفر از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه خیام دچار مسمومیت شده‌اند.

امروز نیز این خبر آمد که دبیرستان دخترانه متوسطه اول شهدای ۱۳ آبان و دبستان هاجر در منطقه تهرانسر شاهد تکرار حادثه مسمومیت دانش‌آموزان بودند.

روایت آنچه خبرنگار تسنیم امروز در محل این حادثه مشاهده کرد در ادامه آمده است: به محض ورود به حوالی مدرسه، تجمع عده‌ای از افراد که حدود ۱۰۰ نفری می‌شوند در مقابل درب مدرسه جلب توجه می‌کند، حدود ۱۰ نفر از ماموران نیروی انتظامی نیز مقابل درب مدرسه حضور دارند.

تجمع‌کنندگان حاضر در مقابل مدرسه با عصبانیت ضربه‌هایی را به در مدرسه می‌زنند و خواهان باز شدن در برای ورود به مدرسه بودند.از بدو ورود خبرنگار به محل حادثه حوالی ساعت ۱۲.۱۵ دقیقه ظهر، دانش‌آموزی در محل حضور نداشت همچنین دانش‌آموزان بدحال و دارای مسمومیت نیز مشاهده نشدند و آمبولانسی برای انتقال آنها در محل مشاهده نمی‌شد.

وقتی برای تهیه گزارش، گفت‌وگو با تجمع کنندگان مقابل مدرسه و گرفتن عکس و فیلم به میان جمعیت رفتم، با حمله تعدادی از تجمع‌کنندگان، ضرب و شتم، اعتراض به چرایی تهیه گزارش و عکس و گرفتن گوشی‌ام و تحویل به پلیس مواجه شدم. همچنین تمام تصاویر و فیلم‌های تهیه شده از این حادثه توسط تجمع کنندگان حاضر مقابل مدرسه حذف شد.

خانمی از تجمع کنندگان با اعتراض و حتی در برابر این توضیحات که برای انعکاس وضعیت مسمومیت دانش‌آموزان مراجعه کرده‌ام، می‌گفت، نیازی به تهیه گزارش شما نیست، مگر تاکنون توانستید مشکل مسمومیت را در سایر شهرها حل کنید.

به ناچار برای ادامه تهیه گزارش و کسب اطلاعات از کم و کیف ماجرا در گوشه‌ای از خیابان و به دور از جمعیت تجمع کنندگان، با برخی افراد که در گوشه‌ای نظاره گر ماجرا بودند، به گفت‌وگو پرداختم؛ برخی از این افراد که خود را والدین دانش‌آموزان معرفی کردند، گفتند، حوالی ساعت ۱۱ صبح فرزندشان دچار علائمی همچون سوزش چشم و گلو و بدن درد شدند که با ورود نیروهای اورژانس برخی از آنها به بیمارستان فیاض بخش منتقل شدند.البته آنها درباره اینکه آیا ابتدا بویی در فضا منتشر شد و بعد دانش‌آموزان دچار بدحالی شدند؟ گفتند که بویی منتشر نشده است.

همچنین خانمی که خود را معلم مدرسه شاهد اکبریان معرفی می‌کند و برای مشاهده وضعیت به مقابل مدرسه آمده است، این سوال را از برخی افراد مطرح می‌کند که آیا با چشم خود مشاهده کردید، دانش‌آموزان با آمبولانس به بیمارستان رفتند، چون امروز اعلام کردند که دانش‌آموزان مدرسه ما نیز دچار مسمومیت شده‌اند اما این موضوع صحت نداشت و همگی بچه‌های مدرسه سالم هستند.

به دلیل بسته بودن درب مدرسه امکان حضور در مدرسه و گفت‌وگو با مسئولان فراهم نشد اما برای لحظه‌ای کوتاه که در مدرسه باز شد و آقایی که به نظر می‌رسید از مسئولان باشد از مدرسه خارج شد، تجمع کنندگان با حمله به سوی او اقدام به ضرب و شتم این فرد کردند.

تا لحظه ترک محل حادثه در ساعت ۱۴.۲۰ همچنان درهای مدرسه باز نشده است و با حضور ماموران نیروی انتظامی جمعیت حاضر در مقابل مدرسه متفرق شدند و البته بخشی از آنها به خیابان همجوار رفته و شعار سر می‌دادند.

مسمومیت دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در «تهرانپارس»

دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در تهرانپارس مسموم شدند.گفته می‌شود که دانش‌آموزان دبیرستان امت در منطقه ۴ تهران صدایی شبیه ترکیدن بمب از راهرو شنیده و بعد بویی را استشمام کرده‌اند.

مدیر مدرسه البته گفته که این صدا مربوط به یکی از کلاس‌ها بوده که دانش‌آموزان برای همکلاسیشان تولد گرفته‌بودند.

روایت دو دانش‌آموز مدرسه تهرانسر از مسمومیتشان

انتشار بوی گازی در مدرسه دخترانه در تهرانسر باعث مسمومیت تعدادی از دانش آموزان شد. صبح امروز چهارشنبه انتشار بوی گازی در دبیرستان دخترانه سیزه آبان تهرانسر منجر به مسمومیت تعدادی از دانش آموزان شد.

پس از این اتفاق بلافاصله ماشین‌های آمبولانس و آتش نشانی خود را به محل حادثه رساندند و برخی از دانش آموزان مسموم به مراکز درمانی منتقل شدند.

در پی این حادثه نیز تعدادی از اولیای دانش آموزان جلوی مدرسه تجمع کرده و خواستار رسیدگی به موضوع شدند.

دو تن از دانش‌آموزان که امروز در این مدرسه دچار مسمومیت شدند در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح این حادثه پرداختند.

به گفته یکی از دانش‌آموزان که توسط والدینش به درمانگاه منتقل شد، وسط زنگ اول کلاس بودیم و حدود ساعت ۸/۵ ـ ۹ بود که یکی از دانش آموزان بویی حس و به معلم گفت و بدنبالش چند نفر دیگر هم حالشان بد شد. کسی حرف نمی‌زد چون حالمان بد و گلوی همه درد و معده‌هایمان سنگین بود. معلم پرسید همگی اینطور هستید؟ که بیشتر بچه‌ها گفتند حالشان بد است. به مدیر اطلاع و سپس از کلاس درس بیرون بردنمان و در راه‌پله‌ها نشستیم. به اورژانس زنگ زدند و آنها آمدند و بعد با اندازه‌گیری اکسیژنمان وضعیت را بررسی کردند.

این دانش‌آموز می‌افزاید: این حالت اول از کلاس ما شروع شد اما بعد مدتی حال دانش‌آموزان کلاس‌های دیگر هم بد و از کلاس خارج شدند بعد به خانواده‌ها اطلاع داده شد. برای ما آب آوردند. من و چند نفر دیگر تب و لرز داشتیم که رویمان پتو انداختند. مادرم آمد و رفتم درمانگاه چون گلوم درد داشتم و نمی‌تونستم راه بروم.

از وی در این خصوص که چرا همراه آمبولانس اورژانس به درمانگاه نرفتی سوال می‌کنیم که می‌گوید: اورژانس کسانی که حالشان بد بود را به بیمارستان برد و کسانی که حالشان بهتر بود توسط خانواده‌ها به درمانگاه رفتند.

به گزارش ایسنا، دانش آموز دیگر این مدرسه نیز با بازگویی روایتی مشابه همین اتفاق در مدرسه (۱۳ آبان) به ایسنا می‌گوید: ما دودی ندیدیم فقط بوی خیلی بدی می‌آمد مثل یک بوی تلخ.

مسمومیت دانش‌آموزان ۷ مدرسه اردبیل/ ۱۰۸ دانش‌آموز به بیمارستان منتقل شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ارتباط با مسمویت دانش‌آموزان ۷ مدرسه دخترانه اردبیل گفت: اولین تماس تلفنی با اورژانس ۱۱۵ در ساعت ۱۰:۱ دقیقه هفت تا مدرسه دخترانه درگیر بوده است.

علی محمدیان اردی در ارتباط با مسمویت دانش‌آموزان 7 مدرسه دخترانه اردبیل اظهار داشت: نخستین تماس تلفنی با اورژانس 115 از مدرسه در ساعت 10:01 دقیقه بوده ‌که گزارش مسمومیت 7 مدرسه دخترانه اعلام شد.

وی ضمن اشاره به جزئیات موضوع نیز گفت: در این مدارس متاسفانه دانش‌آموزان بوی گاز یا مشابه آن را احساس کرده و با علایم مشکوک تنفسی به متولیان آموزشی شکایت خود را ارائه کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: سریعا با ورود دانشگاه علوم پزشکی و نیز با به کارگیری همه امکانات اورژانسی و شهرستان‌های اطراف با بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها اعم یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، 20 دستگاه آموزشی و 3 دستگاه موتورولانس در عرض 2 ساعت 108 دانش‌آموز به مراکز درمانی مراجعه کردند و 50 درصد دانش‌آموزان نیز در بیمارستان امام تحت مراجعه قرار گرفته‌اند و دانش‌آموزان یک مدرسه هم در حال انتقال بیمارستان هستند.

محمدیان‌اردی اظهار کرد: وضعیت عمومی این دانش آموزان مساعد است و بررسی وضعیت دانش‌آموزان نیز در حال انجام است که وضعیت تنفسی رو به بهبود است.

انتشار بوی مشکوک در مدرسه دخترانه «شهادت» ایلام

رئیس اداره اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: انتشار بوی گاز در مدرسه «شهادت» ایلام ناشی از اتصال کابل برق بوده است.

مسعود احمدیان، رئیس اداره اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: انتشار بوی گاز در مدرسه دخترانه شهادت شهر ایلام ناشی از اتصال جزیی کابل برق این فضای آموزشی بوده است.

احمدیان افزود: براثر این اتصال سوختگی اندکی رخ داده که بوی آن مدت محدودی در مدرسه پیچیده شده است.

وی ادامه داد: با پیگیری انجام گرفته توسط مدیر مدرسه تعمیر لازم انجام و مشکل اتصال و سوختگی کابل برق نیز در کمترین زمان ممکن رفع شده است.

احمدیان بیان کرد: فعالیت آموزشی این مدرسه دخترانه متوسط اول با ۲۵۵ دانش آموز بدون هیچ‌گونه مشکلی ادامه دارد.

توضیحات وزارت اطلاعات و آموزش و پرورش قانع‌کننده نبود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به جلسه فوق‌العاده و مشترک دو کمیسیون بهداشت و آموزش مجلس درباره علت مسمومیت دانش‌آموزان نوشت: گزارش وزارت بهداشت قابل قبول اما توضیحات وزارت اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش به هیچ عنوان قانع کننده نبود.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس توضیحات مقامات وزارت اطلاعات و آموزش و پرورش را پیرامون موضوع مسمومیت دانش‌آموزان قانع‌کننده ندانست.

او در حساب توئیتری خود با اشاره به جلسه فوق‌العاده و مشترک دو کمیسیون بهداشت و آموزش مجلس درباره علت مسمومیت دانش‌آموزان نوشت: «جلسه تعدادی از نمایندگان مجلس پیرامون مسمومیت دختران برخی مدارس در قم و سایر شهرها برگزارشد. گزارش وزارت بهداشت قابل قبول اما توضیحات وزارت اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش به هیچ عنوان قانع کننده نبود انتقاد نمایندگان از مسئولان اجرایی و لزوم بررسی فوری این موضوع مورد تاکید بود.»

حال دانش‌آموزان تهرانسر پایدار است

رئیس اورژانس تهران گفت: پس از اطلاع از موضوع با قید فوریت تعدادی از نیروهای اورژانس به محل حادثه اعزام شدند و اکنون حال دانش‌آموزان در وضعیت پایدار است.

رادان: در حال شناسایی مظنونین احتمالی هستیم/ هنوز فردی دستگیر نشده

همچنین سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا از ورود پلیس به این موضوع خبر داده و گفته است که «تلاش و تحقیقات زیادی ازسوی پلیس و دیگر دستگاه‌ها در این زمینه انجام شده که منشاء و کانون این موضوع کشف شود و همکاران من در سازمان اطلاعات فراجا و دیگر بخش‌های انتظامی و همینطور دستگاه‌های دیگر در حال بررسی این موضوع و رسیدگی به پرونده هستند که امیدواریم بتوانیم به جای خوبی برسیم. هنوز فردی را در این پرونده دستگیر نکردیم و درحال شناسایی مظنونین احتمالی هستیم.»

وی در ادامه این را هم گفته است که «همه دستگاه‌ها در حال تلاش هستیم تا مردم را از این نگرانی که برایشان ایجاد شده است، خارج کنیم، من مطمئن هستم که پیگیری‌های ما و دیگر بخش‌ها در این خصوص به نتیجه خواهد رسید. در حال حاضر اولویت ما یافتن منشاء این پرونده است و تا آن زمان درباره عمدی یا غیرعمدی بودن آن قضاوتی نخواهیم کرد.»

وزیر کشور خبر فارس را تکذیب کرد

اخبار دستگیری افرادی درمورد مسمومیت دانش آموزان کذب است.

بازداشت ۳ نفر در رابطه با مسمومیت‌های مدارس

در موضوع مسمومیت مدارس یک منبع آگاه گفت که دیروز ۳ نفر بازداشت شدند. اخبار تایید‌ نشده احتمال خرابکاری توسط شبکه نفاق را می‌دهد.

پیگیری مسمومیت دانش آموزان در دولت با محوریت وزارت کشور

وزیر آموزش و پرورش گفت: به دلیل اینکه مسمومیت دانش آموزان بین بخشی است، در دولت تصمیم بر این شد که با محوریت وزارت کشور جلسه‌ای تشکیل و اطلاع رسانی صورت گیرد.

وی ادامه داد: چیزی درمورد سیاسی بودن این حادثه نمی دانم و در جلسه امروز قرار بر این شد تا موضوع بررسی شود.

مسمومیت دانش آموزان دختر کرمانشاهی

سریال مسمومیت دانش آموزان دختر این بار در یک مدرسه دخترانه در کرمانشاه اتفاق افتاد.تعدادی از دانش آموزان یک دبستان ابتدایی دخترانه در کرمانشاه به علت مسمومیت و استنشاق گاز اشک آور راهی بیمارستان شدند.

براساس گفته برخی از والدین دانش آموزان مدرسه ابتدایی دخترانه «سپهر مصباح» طی تماس تلفنی از سوی مدرسه از اتفاق آگاه شده آمد.

مسمومیت دانش‌آموزان مدرسه دخترانه‌ای در تهرانسر

در ادامه ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان، صبح امروز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ای در تهرانسر دچار مسمومیت شدند.

مسمومیت دانشجویان در بروجرد

استانداری لرستان می گوید تعداد معدودی از دانشجویان دختر در خوابگاه دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد با مشاهده علائمی چون سرگیجه راهی بیمارستان شدند. این علائم مشابه علائم دانش آموزان مسموم شده بروجردی است.

تعداد معدودی از دانشجویان دختر در دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد با مشاهده علائمی چون سرگیجه راهی بیمارستان شدند.

روابط عمومی استانداری لرستان اعلام کرد: «تعداد معدودی از دانشجویان دختر در دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد با مشاهده ی علائمی چون سرگیجه راهی بیمارستان شدند.

تعدادی از دانشجویان دختر بروجردی شب نهم اسفندماه در خوابگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با بروز علائم مشابه دانش آموزان، از محیط خوابگاه خارج و به اورژانس انتقال داده شدند.

این دانشجویان پس از طی کردن رسیدگی‌های لازم، بدون هیچ مشکلی ترخیص شدند.

شرایط در دانشگاه طبق روال عادی پیش رفته و حال این دانشجویان مساعد است.»

مسمومیت استنشاقی غیر قابل انکار است

مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز در استان قم همچنان ادامه دارد، حالا سه ماه از اولین روزی که تعدادی از دختران در مدرسه مسموم شدند می‌گذرد، اما علت اصلی آن مشخص نیست؛ این درحالی‌ست که علاوه بر قم از دو هفته گذشته مسمومیت دانش‌آموزان دختر در بروجرد هم شروع شده است و حالا به‌نظر می‌رسد سریال مسمومیت‌ها به پشت دیوار تهران رسیده، طوری‌که روز گذشته برخی دانش‌آموزان در شهر پردیس با علائم مسمومیت از مدرسه به مراکز درمانی منتقل شدند.

تکرار مسمومیت‌ های دانش‌آموزانِ دختر در مدرسه سبب شد مجلس شورای اسلامی به ماجرا وارد شود، دراین‌باره زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت می‌گوید: «۴ نفر از اعضای کمیسیون بهداشت، با دستور آقای قالیباف رئیس مجلس به قم رفتیم، آن‌جا با حضور مسئولان اطلاعاتی استان، استانداری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، مسئولان آموزش و پرورش استانی و کشوری و مسولان وزارت بهداشت و درمان گزارش کاملی از مسمومیت دانش‌آموزان گرفتیم.»

وی ادامه می‌دهد: «به‌دنبال گزارشی که از سفر قم حاصل شد روز گذشته کمیسیون بهداشت و آموزش مجلس جلسه مشترکی با حضور وزیر آموزش و پرورش و بهداشت برگزار کردند، در این جلسه نماینده وزارت اطلاعات هم حضور داشت.»

نماینده مردم اصفهان درخصوص نتایج بررسی‌های انجام شده به خبرآنلاین می‌گوید: «بر اساس بررسی‌های انجام شده مسمومیت گوارشی دانش‌آموزان رد شده اما مسمومیت استنشاقی میان آن‌ها وجود دارد، با این وجود اگرچه فرضیه‌های مختلفی مطرح است اما هنوز نتایج قطعی‌ای وجود ندارد، لذا در بررسی‌ها هنوز علت عامل اصلی مسمومیت مشخص نیست اما وجود مسمومیت غیرقابل انکار است. با توجه به جلسه امروز به‌نظر می‌رسد گزارش وزارت بهداشت کامل‌تر بود و اکثر نماینده‌های حاضر در جلسه هم‌نظر بودند که گزارش سایر دستگاه‌ها قانع کننده نیست.»

شیخی درباره اثر مسمومیت بر دانش‌آموزان بیان می‌کند: «براساس گزارش‌ها مسمومیت دانش‌آموزان اکثراً گذرا بوده است، آن‌ها بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه علائم مسمومیت داشتند و این علائم پایدار نبوده است.»

عضو کمیسیون بهداشت درخصوص تعداد دانش‌آموزان مسموم شده می‌گوید: «تا ۸ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم گزارش شده است، درباره بروجرد هم چیزی‌که امروز در جلسه مطرح شد از دوم تا نهم اسفند نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان مسمومیت خفیف داشتند.»

او در پایان بیان می‌کند:«نهایت فرصت یک هفته‌ای به وزارتخانه‌های ذیربط و دستگاه‌های مرتبط با موضوع طرح شده داده شد که نتایج دقیق بررسی‌ها را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.