خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۵۲۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار جدید مهاجرت سرمایه‌گذاران ایرانی/ خروج سرمایه تا کجا ادامه دارد؟

آمار جدید مهاجرت سرمایه‌گذاران ایرانی/ خروج سرمایه تا کجا ادامه دارد؟

مهاجرت سرمایه‌گذاران ایرانی به گرجستان و پرتغال افزایش یافت. این خبری است که محمدرضا زهره‌وندی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، از آن پرده برداشت. به نظر می‌رسد در بلاتکلیفی برجام و بی‌ثباتی بازار ارز روز به روز به روز بر تعداد سرمایه‌گذاران و کارآفرینان مهاجر افزوده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاید تا چند سال پیش معضل بازار کار ایران خروج نیروی کار ماهر از کشور بود، اما حالا بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان هم گزینه‌ای جز مهاجرت پیش روی خود نمی‌بینند.

روند افسارگسیخته تورم، تعمیق رکود، بلاتکلیفی برجام و مذاکرات هسته‌ای، بی‌ثباتی بازار ارز و افزایش سخت‌گیری‌های مالیاتی و سیاسی دلایل کافی برای خروج سرمایه از کشور هستند.

آن‌طور که فعالان بخش خصوصی می‌گویند، فعالان اقتصادی خوش‌نام در حال ترک کار خود هستند. در این بین عده زیادی در کشورهای دیگر فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

مقاصد جدید برای مهاجرت سرمایه‌گذاران

گرچه تا چندی پیش کارآفرینان ایرانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس شغل خود را ادامه می‌دانند، اما اکنون کشورهای دیگری را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. کشورهایی که بازگشت سرمایه از آن‌ها به کشور به‌مراتب سخت‌تر از عراق یا قطر است. طبق شنیده‌ها اخیراً مهاجرت سرمایه‌گذاران به کشورهایی نظیر پرتغال و گرجستان رو به افزایش است.

محمدرضا زهره‌وندی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، به تجارت‌نیوز گفت: بسیاری از همکاران ما گرجستان و پرتغال را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند. زمانی که از آن‌ها علت مهاجرت را جویا می‌شویم، اکثراً روی ثبات اقتصادی و رشد سرمایه، تاکید دارند.

او ادامه داد: زمانی که یک ساختمان‌ساز در ایران تصمیم به ساخت مسکن می‌گیرد، بر اساس نرخ‌های روز، یک قیمت تمام‌شده محاسبه می‌کند. اما پس از اتمام کار، نرخ‌ها به حدی تغییر می‌کنند که دیگر امکان سرمایه‌گذاری جدید وجود ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر برخی از قوانین به طور مداوم دستخوش تغییر می‌شوند. این مساله نیز مشکلات خاص خودش را ایجاد می‌کند. بدین‌ترتیب سرمایه‌گذار نسبت به خروج سرمایه از ایران ترغیب و با مهاجرت کسب‌وکارش را در کشوری دیگر ادامه می‌دهد. از سرمایه‌گذاران نمی‌توان انتظار داشت که پول خود را در بانک بگذارند و با دریافت سود سپرده روزگار بگذرانند.

تورم؛ درد مشترک کارگر و کارآفرین

زهره‌وندی تورم را دیگر عامل مهاجرت کارآفرینان دانست و عنوان کرد: با تشدید تورم هر سال دستمزد کارگران به شکل چشمگیری بالا می‌رود. غالبا کارفرمایان قادر به پرداخت این دستمزد نیستند. چراکه اصولا تولید و درآمد چندانی وجود ندارد.

او یادآور شد: در نتیجه کرفرمایان یا به تعدیل نیرو روی می‌آورند یا به مهاجرت. در هر صورت کارگران هم از این شرایط آسیب می‌بینند. چه بسا آسیب بیشتر در تخلیه این سیاست‌ها روی شاخص تورم قابل مشاهده است

برای مطالعه بیشتر خبر نشت روزانه ۹۰۰ میلیاردی پول از چرخه اقتصا د را بخوانید.

بیشتر بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ((روند افسارگسیخته تورم، تعمیق رکود، بلاتکلیفی برجام و مذاکرات هسته‌ای، بی‌ثباتی بازار ارز و افزایش سخت‌گیری‌های مالیاتی و سیاسی دلایل کافی برای خروج سرمایه از کشور هستند.)) دلایل دیگر روند مستعمره شدن به روسیه و..

  • بیات

    سرمایه مان را در بازار سرمایه پوچ و صفر و بی ارزش کردند

  • ناشناس

    ای خدا سرمایه ام به فنا رفت در تولید و حمایت از ان

  • ناشناس

    راهی نگران اول انقلاب از مرز پاکستان و ترکیه شمش طلا میبردن به خارج
    امنیت اقتصادی نباشه همینه
    و هیچ اتفاقی نمی‌افته ایرلن اینقدر ثروت داره که
    جبران میشه

  • ناشناس

    من خودم بسیاری از انبوه سازان مسکن میشناسم که در گرجستان و ارمنستان در حال کار هستن.خرید تضمینی واحدهای ساخته شده توسط دولت ارمنستان برای رفاه جوانان و مردم و نرخ رو به رشد قیمت مسکن دلیل خوبی برای ادامه کار اونهاست.دولت ایران هم حتی در همین شرایط میتونه برای رفاه مردم برنامه ریزی کنه و انجام بده ولی اراده ای برای اینکار وجود نداره! کشورهای بسیار فقیرتر از ایران رفاه نسبی و ثبات اقتصادی دارن.

  • ناشناس

    دلایلی که در ابتدای گزارش برای خروج سرمایه گذاران و کارآفرینان از کشور مطرح شد اشاره مختصری است به دلایل واقعی و زیادی که وجود دارد.
    صحت این مطلب را با کار در کشوری مثل کانادا متوجه می شویم. هیچ صنفی اداره مالیات را نمی‌بیند اما قبل از اخذ سود پول خودش مالیات را پرداخت میکند آنهم نه الان که همه امور اداری الکترونیک شده بلکه از سالها قبل که کامپیوتر هم وجود نداشته همینطور بوده است.
    اما در کشور ما اغلب مراجعین به شهرداری ها و ادارات مالیاتی و ادارات آب و برق و گاز و مخابرات و اتحادیه های امورصنفی و غیره میخواهند کارشان سرعت داشته باشد و عوارض و مالیات قانونی را هم پرداخت کنند اما دریغ از سیستم کارآمد الکترونیکی یا حضوری! به هیچ سئوالی هم پاسخ نمیدهند یا پاسخ گمراه کننده!!…

  • ناشناس

    اصلا مسولین فعلی آمدن که سرمایه ها از کشور خارج بشن. وقتی برای راه رفتن مالیات وضع میکنن ، چیزی بهتر از این نمیشه. سرمایه گذار ایرانی امنیت نداره، چون یه عده عقده ای مسول هستن. میخوان عقده دوران کودکی خودشون رو خالی کنند. یه عده بدبخت که به فکر آینده کشور نیستند. چند سال دیگه نتیجه این همه جفا در حق مردم مشخص میشه. فقط عده ای که راه به جایی ندارن می‌مانند و اینا هم کاری برای کشور نمیتونن بکنند.