کد مطلب: ۴۰۹۹۰۰

نقدینگی بورس به کدام سمت در حال حرکت است؟

نقدینگی بورس به کدام سمت در حال حرکت است؟

با کاهش ارزش معاملات، همزمان با تکرار روند فرسایشی شاخص کل، مسیر شاخص کل هم‌وزن صعودی‌ است که سیگنال خروج تدریجی نقدینگی از سهام بزرگ و تزریق آن به سهام گروه‌ها و صنایع کوچک‌تر را در شرایط فعلی گوشزد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نگاهی به روند شاخص کل در یک ماه اخیر نشان می‌دهد این نماگر اصلی بورس تهران طی ۱۶ روز کاری و در بازه زمانی یک‌ماهه، در کانال ۳۱۰-۳۰۰ هزار واحدی همواره در نوسان بوده‌است. پس از سقوط هولناک ۱۰۸۹۲ واحدی شاخص کل (معادل ۴/ ۳ درصد) در روز ۲۳ مهرماه و ورود شاخص کل به زیر ۳۱۰ هزار واحد، بسیاری از سرمایه‌گذاران بورسی با ترس زیادی مواجه شدند که این امر منجر به شکل‌گیری موج‌های احتیاطی در زمینه خرید و فروش آنها شد. اما حمایت‌های بنیادی سهام شرکت‌های بزرگ‌تر بورسی که اجازه ریزش هرچه بیشتر قیمت‌ها را در این نمادهای شاخص‌ساز نمی‌داد، در کنار کاهش معنادار جریان معاملات روزانه و همزمان با آن افت هیجان معاملاتی، نوسان شاخص کل را در محدوده‌ ذکر شده رقم زد به نحوی که رشد قیمت‌ها و حمله چندباره شاخص به سطح ۳۱۰ هزار واحدی همواره با عرضه‌های زیاد و اصلاح همراه بود. در سطوح ۳۰۰ هزار واحدی نیز حضور تقاضای معنادار برای سهام بورسی از شکست این سطح روانی جلوگیری کرده‌است.

اما با تکرار چند باره این روند شاهد شکل‌گیری روند فرسایشی شاخص کل و محدود شدن بازه نوسان این نماگر اصلی بورسی در روزهای اخیر هستیم.نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که در بازه زمانی یاد شده و با کاهش ارزش معاملات، همزمان با تکرار روند فرسایشی شاخص کل، مسیر شاخص کل هم‌وزن صعودی‌ است که سیگنال خروج تدریجی نقدینگی از سهام بزرگ و تزریق آن به سهام گروه‌ها و صنایع کوچک‌تر را در شرایط فعلی گوشزد می‌کند.

جریان نقدینگی به سمت خودرویی‌ها؟

گروه خودرویی طی روزهای اخیر همواره به‌عنوان برترین صنعت بورسی به لحاظ حجم و ارزش معاملات روزانه شناخته شده‌است. این برتری پس از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر عدم اجازه به بانک‌ها برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها و واکنش منفی فعالان بورسی به این اتفاق، پررنگ‌تر نیز شده و دوقلوی بانکی-خودرویی شکل گرفته را تبدیل به تک‌صنعت برتر بورسی (خودرو و ساخت قطعات) کرده است. شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات طی ۱۴ روز کاری اخیر رشد ۸/ ۱۶ درصدی را به ثبت رسانده‌است. این اتفاق به معنای رشد روزانه ۱۱/ ۱ درصدی شاخص این صنعت در مدت یادشده‌ است.

بحث داغ تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از این محل برای برخی شرکت‌های خودروساز بزرگ با پشتوانه دارایی‌های ثابت استهلاک‌ناپذیر (زمین) جذابیت‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌است. موضوعی که در نوسان قیمت سهام این شرکت‌ها کاملا به چشم می‌خورد. از زمان رسیدن شاخص کل به کمترین سطح ۲ ماه اخیر و در گروه خودرو و ساخت قطعات، نمادهای «خمحرکه»، «خودرو» و «ختراک» رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت را به ثبت رسانده‌اند و حضور نمادهای «خساپا» و «خپارس» در این گروه با رشد نزدیک به ۱۴ درصدی قیمت نیز نشان‌دهنده اقبال سرمایه‌گذاران به نمادهای این گروه و سرریز شدن جریان نقدینگی آزاد شده در بازار به این بخش از تالار شیشه‌ای است.

نوسان‌گیری حقوقی‌ها

یکی از نکات مهم و قابل‌توجه در جابه‌جایی‌های اخیر و دست به دست شدن سهام، حضور سهامداران حقوقی در نقش نوسان‌گیر بزرگ است. روز یکشنبه و با افزایش فشار فروش در نماد «خودرو»، سهامداران حقوقی در نقش حامی بیشترین میزان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را با خالص حمایت ۱/ ۸ میلیارد تومانی به ثبت رساندند اما روز گذشته، تشکیل صف خرید در سهام شرکت ایران خودرو با عرضه‌های زیاد سهامداران حقوقی همراه بود، به نحوی که حقوقی‌ها در این نماد تغییر رفتار ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به روز یکشنبه را به ثبت رساندند و با خالص فروش ۳/ ۹ میلیارد تومانی، این‌بار در نقش عرضه‌کننده ظاهر شدند.

تداوم روند حمایتی سهامداران حقوقی در نماد «ونوین» طی سه روز ابتدایی هفته و قرار گرفتن این نماد در میان سه نماد اول بورسی از این منظر نیز از نکات جالب توجه رفتار حقوقی‌ها در روزهای اخیر است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام به عزیزانی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند از من به شما عزیزان نصحت تا مثل این حقیر بدبخت نشده اید از بورس خارج شوید بورس جای سر مایه گذاری نیست