کد مطلب: ۴۳۷۶۴۱

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

هفته پرتلاطم بازارهای جهانی چگونه گذشت؟ / نگاهی به دلایل سقوط بی‌سابقه برخی بازارها

هفته پرتلاطم بازارهای جهانی چگونه گذشت؟ / نگاهی به دلایل سقوط بی‌سابقه برخی بازارها

تحت تاثیر افزایش نگرانی‌ها از شیوع کرونا و شروع جنگ نفتی عربستان، بازارهای جهانی هفته پرتلاطمی را پشت سر گذاشتند. اما دلایل سقوط بی‌سابقه وال‌استریت، طلا و بیت‌کوین چه بود؟

بازارهای جهانی همچنان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و نگرانی‌ها از پیامدهای اقتصادی آن دچار نوسان هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار که در روزهای ابتدایی هفته، با روند نزولی در مقابل بسیاری از ارزها از جمله ین ژاپن، فرانک سوئیس و یورو مواجه شده بود، در روزهای پایانی به روند روبه‌رشد خود بازگشت.

در نهایت در هفته‌ای که گذشت شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند با رشد 2.86 درصدی مواجه شد.

درحالی‌که سقوط 9.9 درصدی شاخص داوجونز روز جمعه بسیاری را نگران کرده بود، اما با افزایش امید سرمایه‌گذاران به بسته محرک اقتصادی ترامپ، عملکرد بورس بهبود یافت و به‌دنبال آن دلار تقویت شد.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، طلا، نفت برنت و بیت‌کوین را در هفته دوم مارس 2020 نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

عملکرد بازارها در هفته دوم مارس 2020

بخش دیگری از بهبود دلار به اعلام وضعیت اضطراری ملی از سوی دونالد ترامپ مربوط می‌شود. به این ترتیب، فدرال‌رزرو دست بازتری برای مقابله با تبعات اقتصادی این ویروس خواهد داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه خبر داد که ایالات متحده از قیمت پایین نفت بهره می‌برد و ذخایر استراتژیک نفت خام خود را پُر می‌کند.

با این حال، فعالان بازار همچنان معتقدند که نشانه‌های مخرب ویروس کرونا به‌شکل گسترده‌ای باقی است و سیاستگذاران باید اقدامات بیشتری برای مقابله با آن انجام دهند.

قیمت جهانی طلا اما در هفته دوم مارس با افت ۹٫۱ درصدی مواجه شد. این بدترین عملکرد هفتگی طلا از سال ۱۹۸۳ تاکنون محسوب می‌شود.

درحالی‌که هر اونس فلز زرد در اولین روز از معاملات هفتگی با قیمت هزار ۶۷۲ دلار معامله می‌شد، در معاملات روز جمعه به هزار و ۵۲۹ دلار کاهش یافت.

به‌گفته تحلیلگران کاهش نقدینگی در بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران را ناچار به فروش طلا کرده است.

بازار نفت هم هفته بسیار عجیبی را پشت سر گذاشت. درحالی‌که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا این بازار بیش از هر زمانی نیاز به مدیریت دارد، اما با آغاز جنگ نفتی عربستان به دلیل مخالفت روسیه برای تمدید توافق، قیمت نفت در اولین روز از معاملات با افت 30 درصدی مواجه شد.

تا پایان هفته بازار نفت روند نزولی را کم‌وبیش ادامه داد و در نهایت در هفته دوم مارس افت 21.7 درصد را به‌ثبت رساند.

پیش‌بینی سایمِن واتکینس، تحلیلگر حوزه انرژی و نویسنده این است که قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه داده و باز هم سقوط خواهد کرد. او معتقد است: سطوح حمایتی بعدی برای نفت برنت به‌ترتیب، ۱۷ دلار و ۹ دلار است. با این حال او می‌گوید: در صورت توافق بر سر کاهش تولید، قیمت نفت به بیش از ۵۵ دلار بازمی‌گردد.

برای مطالعه کامل مصاحبه اینجا کلیک کنید.

بازار ارزهای دیجیتال هم از این سقوط‌ها بی‌بهره نبود. بیت‌کوین در هفته گذشته بیش از 34 درصد افت کرد. بدترین روز برای بیت‌کوین در هفته گذشته پنج‌شنبه بود. در معاملات این روز بیت‌کوین بیش از ۵۰ درصد افت کرد اما در ساعات پایانی معاملات به کانال چهار هزار دلار بازگشت.

گفته می‌شود این بدترین سقوط روزانه بیت‌کوین طی هفت سال گذشته محسوب می‌شود.

کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال بر این باورند که همبستگی بالایی میان بازار سهام ایالات متحده آمریکا و بیت‌کوین وجود دارد. بنابراین مهم‌ترین دلیل کاهش ۵۰ درصدی قیمت آن هم در هشت ساعت، افت ۹٫۹ درصدی شاخص داوجونز بوده است.

پس از بهبود وضعیت بازارهای سهام در آمریکا، بیت‌کوین هم اندکی تقویت شد و در نهایت به کانال پنج هزار دلار بازگشت.

تا پیش از این تصور سرمایه‌گذاران این بود که بیت‌کوین یک دارایی امن محسوب می‌شود و در مواقع بحرانی مانند طلا ارزش آن افزایش می‌یابد. هفته گذشته اما این سقوط بی‌سابقه بسیاری از سرمایه‌گذاران را سردرگم کرد؛ چرا که یک دارایی امن قاعدتا در چند ساعت نباید نیمی از ارزش خود را از دست بدهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.