کد مطلب: ۶۶۴۲۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چند قطار در ایران واژگون شده؟/ شرکت‌های ریلی نگران مخدوش شدن نام خود هستند!

چند قطار در ایران واژگون شده؟/ شرکت‌های ریلی نگران مخدوش شدن نام خود هستند!

حادثه امروز قطار مشهد به یزد تا این لحظه ۱۷ کشته به جای داشت. حوادث ریلی در کشور کم نیست. سال گذشته این حوادث به اندازه‌ای زیاد شد که برخی از مسافران نگران جابه‌جایی با قطار شدند. در همین حال اما شرکت‌های ریلی نگران مخدوش شدن نام خود بودند. آنها در نامه‌ای از مدیرعامل راه‌آهن خواستند که اطلاع‌رسانی به گونه‌ای باشد که نام شرکت‌ها مخدوش نشود!

به گزارش تجارت‌نیوز ، قطار مشهد -یزد ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح در حوالی یزد از ریل خارج شد. تاکنون ۱۷ نفر در حادثه واژگونی قطار مشهد جان خود را از دست داده‌اند. ۴۳ نفر هم تاکنون مصدوم شدند.

اما این تنها حادثه ریلی و جاده‌ای در کشور نبود. حوادثی که گاهی بیش از ۴۰ کشته نیز داشتند. ده‌ها حادثه ریلی تاکنون در ایران خبرساز شده است اما تاکنون هیچ وزیری برای این حوادث استیضاح نشده است. هیچ مدیری هم خود را ملزم به استعفا ندانست. خانواده‌های عزادار می‌مانند و چند سطر خبری که بعد از مدتی فراموش می‌شوند. نه فکری به حال عامل این حوادث می‌شود و نه مقامات گزارش جامعی از رفع مشکلات ارائه می‌کنند.

سال ۹۶ سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: «بیش از ۹۰ درصد از سوانح بخش ریلی مربوط به خطای انسانی است.»

مروری بر حوادث ریلی در کشور

اردیبهشت ماه ۱۴۰۱؛ به دلیل بروز طوفان شن و تجمع ماسه در مسیر قطار زاهدان-کرمان چرخ قطار از ریل خارج شد. این حادثه خسارت جانی نداشت.

فررودین ماه سال ۱۴۰۱؛ قطار مسافربری زاهدان- تهران در منطقه شوره‌گز شهرستان فهرج از ریل خارج شد. این حادثه خسارت جانی نداشت.

حوادث ریلی سال ۱۴۰۰

۹ بهمن ۱۴۰۰؛ یک دستگاه وانت در هنگام عبور از گذرگاه هم سطح ریلی با قطار تصادف کرد. در این حادثه راننده این وانت در دم جان باخت.

دی ماه سال ۱۴۰۰؛ ریل باس گرمسار- تهران بعد از خروجی ایستگاه راه‌آهن ورامین دچار آتش‌سوزی شد. حوادث ریلی اما کم نیستند. دی ماه سال گذشته در سه روز سه حادثه ریلی رخ داد.

۳۰ دی‌ ماه ۱۴۰۰؛ یک واگن فله‌بر در ایستگاه شوش حد فاصل ایستگاه اندیمشک و اهواز از خط خارج شت. این حادثه منجر به مسدودی سه ساعته خط شد.

۲۹ دی ماه سال ۱۴۰۰؛ نیز به علت ورود واگنت ریلی حامل مأموران به خط مسدود در ایستگاه بالارود، منجر به برخورد شدید با ماشین آلات خطی متوقف شد. این حادثه منجر به خسارت شدید به هر دو دستگاه شد.

۲۸ دی ماه سال ۱۴۰۰؛ نیز یک واگن باری لبه کوتاه در ایستگاه اندیمشک از خط خارج شد. این سه حادثه در یک منطقه راه‌آهن و طی سه روز متوالی به وقوع پیوسته است.

۲۳ دی ماه سال ۱۴۰۰؛ در هنگام مانور و جابه جایی قطار در ایستگاه تهران، یک واگن مسافری به علت برخورد دچار خروج از خط و وارد آمدن خسارت به آن شد. ( مهر )

۸ دی ماه سال ۱۴۰۰؛ خروج از خط ۱۴ واگن باری در بلاک زیرآب به شیرگاه در راه‌آهن شمال منجر به خسارت شدید به خط و واگن‌ها شد.

مرداد ماه سال ۱۴۰۰؛ ۶ واگن از یک قطار باری در منطقه لرستان واژگون شد. این حادثه نیز خسارت جانی نداشت.

این موارد تنها بخشی از حاودث ریلی در سال گذشته بود. برخی از حوادث ریلی در کشور خسارت جانی بیشتری دارند.

بزرگترین حادثه ریلی در ۵ سال اخیر

سال ۹۸ قطار زاهدان-تهران در منطقه «شورو» زاهدان واژگون شد. این حادثه پنج کشته و بیش از ۹۰ زخمی به جای گذاشت.

سال ۹۶ نیز بر اثر واژگونی قطار باری در ایستگاه کاشمر سه نفر مصدوم شدند. حوادث ریلی به اینجا ختم نمی‌شود. سال ۹۵ حادثه قطار تبریز به مشهد بیشترین جانباختگان را داشت.

صبح پنجم آذر سال ۹۵ قطار تبریز به مشهد با قطار سمنان به مشهد که روی ریل توقف کرده بود برخورد کرد. در این حادثه ۴۸ نفر جان خود را از دست دادند که بعد از حادثه قطار نیشابور در سال ۸۲ بزرگترین حادثه بود.

نگرانی شرکت‌های ریلی از مخدودش شدن نام خود!

سال گذشته حوادث ریلی به اندازه‌ای زیاد بود که موجب نگرانی برخی از مسافران برای حمل‌ونقل با قطار شد.

در همین حال شرکت‌های ریلی نگران مخدوش شدن نام خود شدند. به دنبال زیاد شدن حوادث ریلی در کشور، سال گذشته انجمن شرکت‌های ریلی در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی خواستند که در هنگام اطلاع‌رسانی نام شرکت‌ها را مخدوش نکند! (مهر)

در این نامه آمده، با توجه به افزایش سوانح ریلی، از یک سو هزینه‌های سنگینی به این شرکت‌ها وارد می‌آید. از سوی دیگر برند شرکت‌ها خصوصاً شرکت‌های مسافری در اذهان عموم مخدوش شده است.

آنها خواستند تا شرکت راه‌آهن اقدامات لازم برای جلوگیری از مخدوش شدن نام شرکت‌هایی که سانحه برای آنها رخ داده، در هنگام اطلاع رسانی سوانح ریلی صورت گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.