کد مطلب: ۷۲۳۵۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جنگ جدید نفتی در راه است؟/ یارکشی سیاسی در زمین انرژی

جنگ جدید نفتی در راه است؟/ یارکشی سیاسی در زمین انرژی

بازار انرژی در هفته جاری به محلی برای افزایش تنش‌های سیاسی تبدیل شد. از انعقاد قرارداد 40 میلیارد دلاری ایران و روسیه و توقیف نفتکش‌های یمنی گرفته تا انفجار کامیون‌های حامل سوخت در مسیر لبنان. آیا این اتفاقات نشانه‌ای برای آغاز جنگ جدید بر سر نفت هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، «جنگ جدید بر سر نفت در راه است؟»؛ این پرسشی است که با نگاهی به اتفاقات بازار انرژی در هفته جاری مطرح می‌شود. یارکشی‌های سیاسی در زمین انرژی که از چندی قبل آغاز شده بود، اخیراً به اوج خود رسید.

در یک طرف این زمین ائتلاف عربی- آمریکایی با همراهی اروپا حضور دارند و در طرف دیگر، روسیه، چین، ایران و کشورهایی نظیر یمن و لبنان دیده می‌شوند. البته در این بین کشورهایی هم هستند که در زمین هر دو ائتلاف بازی می‌کنند. به‌عنوان مثال عربستان یک روز در راستای منافع روس‌ها با کاهش دو میلیون بشکه‌ای عرضه نفت موافقت می‌کند و روز دیگر سیاست‌های آمریکا را به اجرا می‌گذارد.

به نظر می‌رسد پشت‌پرده این اتفاقات اخیر دست‌هایی حضور دارند که علاقه‌ای به «رو بازی‌کردن» ندارند. در جدیدترین اتفاق بازار انرژی بامداد چهارشنبه رسانه‌های داخلی اخباری حاکی از حمله پهپادهای آمریکایی به کامیون‌های نفتکش در مسیر لبنان منتشر کردند. این در حالی است که ایالات متحده هر گونه دخالت در این حمله پهپادی را تکذیب کرد.

اما سوال مهمی که در این باره مطرح می‌شود، این است که چرا ارسال این محموله‌ها به لبنان از مسیر زمینی انجام می‌شد؟ در حالی که پنجم آبان لبنان توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی را با اسرائیل امضا کرد. توافقی که سید حسن نصرا…، دبیرکل حزب‌ا…، آن را «پیروزی بسیار بسیار بزرگ» برای دولت، ملت و مقاومت لبنان توصیف کرد. حال در چنین شرایطی صادرات نفت و انرژی به صورت زمینی به این کشور جای ابهامی فراوانی دارد. به‌ویژه آنکه کاخ سفید ادعای حمله پهپادی که در آن حداقل 25 نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند را رد کرد.

کشتی اوشنیک در عسلویه پهلو گرفت؟

اما تمام ماجرا به این حمله ختم نمی‌شود. روز گذشته اولین کنفرانس بهره‌دهی چاه‌های ایران در شرکت ملی نفت برگزار شد. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت، در این مراسم از استقرار تیم فنی شرکت‌های روس در تهران خبر داد.

از اظهارات او می‌توان این‌طور برداشت کرد که تفاهم بر سر بهره‌برداری از هفت میدان نفتی بخشی از تفاهم‌نامه 40 میلیارد دلاری ایران و روسیه است که در سفر هیئت ایرانی به مسکو امضا شد.

در این بین بخش مهم صحبت‌های خجسته‌مهر به پهلوگیری کشتی اوشنیک در منطقه عسلویه مربوط می‌شود. این کشتی غول‌پیکر که در اجاره ایران است اواسط خرداد ماه در آب‌های هلند توقیف شده بود.

اکنون در حالی ادعا می‌شود که این کشتی در منطقه عسلویه مستقر است که اهالی فن معتقدند با توجه به عمق کم آب‌های این منطقه بعید است که این کشتی غول‌پیکر امکان استقرار در عسلویه را داشته باشد. شاید این کشتی در منطقه پارسیان پهلو گرفته که در این ساحل نیز امکان لوله‌گذاری وجود ندارد.

گویا اروپایی‌ها با این اقدام قصد داشتند که با ائتلاف ایران، روسیه و چین به تقابل بپردازند. به‌ویژه آنکه ایران و روسیه بارها اروپا را نسبت به بروز بحران انرژی در زمستان تهدید کرده‌اند.

نفت بستر جنگ جدید می‌شود؟

در سوی دیگر ائتلاف ایران، وسیه و البته چین، کشورهای عربی به رهبری عربستان به همراه آمریکا و اروپا تحرکات خود را آغاز کرده‌اند.

چنانکه روز سه‌شنبه وزارت نفت یمن از توقیف یک کشتی حامل سوخت توسط این ائتلاف خبر داد. این توقیف پس از انفجارهای مهیب در انبار تسلیحات سعودی‌ها در مأرب انجام شد. آن‌طور که ائتلاف سعودی- اماراتی مدعی شده این حملات توسط موشک‌های بالستیک متعلق به انصارالله صورت گرفته‌اند.

در این بین عربستان این هشدار را به جهان مخابره کرد که امکان تولید نفت بیش از این را ندارد و تمام کشورها باید به فکر انرژی جایگزین باشند. پس از این هشدار عربستان اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد که پیش‌بینی‌ها برای رشد تقاضای جهانی نفت 320 هزار در روز کاهش یافته است. بر این اساس قیمت نفت برای سال آینده در محدوده 95 دلار در هر بشکه تخمین زده می‌شود.

همان‌طور که در ابتدای گزارش هم اشاره شد بامداد روز گذشته برخی رسانه‌های داخلی تصاویری منتشر کردند که نشان می‌داد در یک عملیات پهپادی نفتکش‌های ایرانی به مقصد لبنان در حال حرکت بودند مورد هدف قرار گرفتند. در این بین لبنان مدعی است که هزینه این محموله‌ها را پرداخت کرده و مهاجمان باید پاسخگوی این کشور باشند.

حال با چیدن این قطعات در کنار یکدیگر پازل جنگ جدید بر سر نفت تکمیل می‌شود. جنگی که کشورهای طرف آن کم نیستند و هر گونه تحرکی در این زمینه می‌تواند تبعات سنگینی برای کشورهای مؤتلف دو طرف ایجاد کند.

برای مطالعه بیشتر خبر جزئیات حمله به کامیون‌های حامل سوخت ایران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.