کد مطلب: ۷۵۲۸۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۴ بهمن ۱۴۰۱ / «ناخدا» کشتی دلار را به مقصد می‌رساند؟

پیش بینی قیمت دلار 4 بهمن 1401 / «ناخدا» کشتی دلار را به مقصد می‌رساند؟

دیروز روند قیمت دلار کاهش محدودی داشت؛ این آرامش نسبی در بازار ارز متاثر از سیگنال‌های شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی است. هر چند اثر اخبار نامساعد بین‌المللی هنوز بر بازار باقی است اما رشد قیمت ارز تهران و بازارهای موازی فعلا متوقف شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ترمز روند افزایشی قیمت دلار در پی سخنان شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی کشیده شد و فعلا با کمی کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، در پله چهارم کانال ۴۰ هزار تومان نوسان دارد.

سخنان شب گذشته فرزین برای دومین بار از رسانه ملی، باعث شد بازار گمانه‌زنی‌های قیمتی برای ارز داغ شود و چند سیگنال مهم نیز برای بازار داشت؛ ایجاد سامانه «ناخدا» یا همان مرکز مبادله ارزی، افزایش سقف ارز توافقی از ۲۰۰۰ به ۵۰۰۰ هزار یورو، توسط صرافی‌های مجاز و ابراز امیدواری نسبت به مذاکرات سفرهای اخیر منطقه‌ای.

ناخدا در راه است

دیروز بازار ارز، با شک و تردید به سامانه ناخدا واکنش نشان داد و برخی رسانه‌ها نیز از جانب معامله‌گران درباره سامانه ناخدا به طنز نوشتند: «قطار کار نکرد برای همین تصمیم گرفتند کشتی را هم تست کنند.» عده ای دیگر می‌گفتند:«امیدواریم پس از این اقدام، با دیدن افزایش قیمت‌ها به جای صدا زدن ناخدا، نگوییم یا خدا!» و عده‌ای دیگر به کنایه می‌گفتند:«مگر قرار است غرق شویم که ناخدا در راه است!»

چپ بازارساز پر است

خبر افزایش سقف دلار توافقی که قرار است از سه‌شنبه چهارم بهمن‌ماه اجرایی شود این سیگنال را به بازار مخابره کرد که حتما چپ بازارساز پر بوده که چنین تصمیمی گرفته است.

اما برخی معامله‌گران با توجه به روند صعودی قیمت دلار در ۲ روز گذشته با این دیدگاه که، «اگر چه در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت بودیم اما الگوهای نمودار دلار حباب قیمتی دارد»، پیش بینی کردند بازارساز قصد دارد با نوسان‌گیری هزاران میلیارد پول از بازار خارج کند و ریزش دلار طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

هر چند با روند صعودی قیمت دلار و خلق سیاست‌های نهاد پولی کشور بازار گمانه‌زنی داغ است اما آنچه با توجه به فاکتورهای موثر بر قیمت دلار در علم اقتصاد، می‌توان تاکید کرد، اشاره به تورم ۵۱.۴ درصدی دی‌ماه است که بالاترین میزان تورم از ابتدای سال‌جاری تا کنون را نشان می‌دهد.

ساده‌ترین تحلیل برای قیمت ارز، ‌توجه به نرخ تورم و تلاش مردم برای سوخت نشدن ارزش دارایی‌هایشان است.

همه کاره ارز بانک مرکزی است

به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد دارد با اجرای برخی سیاست‌ها نظیر ممانعت صرافی‌ها از خرید و فروش ارز از صادرکنندگان که روز قبل در بخشنامه‌ای به صرافی ها اعلام کرد، کنترل شدیدتری بر بازار ارز داشته باشد.

کمااینکه این تاکتیکی تکراری است زیرا در روزهای پایانی آبان و روزهای ابتدایی آذر هم کمیته اقدام ارزی، به بانک مرکزی منتقل شد تا بانک مرکزی همه‌کاره در بازار ارز شود.

امروز قیمت دلار تهران و بازارهای موازی در یک کانال و با اختلاف اندکی از یکدیگر معامله شد. دلار تهران در آخرین معامله نقدی با قیمت ۴۴ هزار و ۷۳۰ تومان معامله شد، دلار هرات به قیمت ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و سلیمانیه نیز ۴۴ هزار و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. نرخ درهم امارات امروز اندکی کاهش داشت و به قیمت ۱۲ هزار و ۳۹۰ تومان رسید.

سیاست‌ دولت در بحران‌های ارزی تکراری است

در همین راستا میثم رادپور با اشاره به سیاست‌های تکراری دولت در بحران‌های ارزی به تجارت‌نیوز گفت: در چنین شرایطی در مرحله اول، دولت موضع مخالفت می‌گیرد و با این ادعا که روند را کاهشی می‌کنیم به بازار واکنش نشان می‌دهد.در مرحله بعد موضع تلاش برای کاهش قیمت می‌گیرد، بعد وارد عمل می‌شوند و اولین کاری که می‌کنند فروش طلا است.

او با تاکید بر اینکه این چهارمین بار است که بانک مرکزی در مواجهه با بحران‌های ارزی طلا می‌فروشد خاطرنشان کرد: وقتی اینقدر در عملکردها شباهت وجود دارد، در نتایج هم به همین میزان شباهت وجود دارد بنابراین فقط کافی است بدانیم در دوره‌های قبلی چه اتفاقی افتاده است. ما از روند‌های گذشته به این نتیجه می‌رسیم که روند فعلی چگونه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در حال حاضر ما تورم‌هایی را تجربه می‌کنیم که در طول سال‌های گذشته با آن مواجه نبودیم افزود: قیمت ارز نسبت به سایر دارایی‌ها افزایش کمتری داشته و بر اساس اقتصاد مقاومتی و استاندارهای داخلی قیمت ارز نسبت به قیمت مسکن، خودرو و سایر دارایی‌ها تغییری نکرده است.

او ادامه داد: در کشور ما دلار فقط اثر تورم را نشان نمی‌دهد زیرا آنچه به آن تراز تجاری در موازنه پرداخت‌ها گفته می‌شود، تنها قلمی نیست که جریان‌های نقدی ارزی ایجاد می‌کند. یعنی ما فقط به خاطر نیازمان نیست که ارز می‌خریم بلکه ما به خاطر نگرانیمان ارز می‌خریم.

رادپور با بیان‌ اینکه اثر تورم و خروج سرمایه بر ارز به طور جدی اتفاق افتاده خاطرنشان کرد: ما دلار را تنها برای واردات یا صادرات نمی‌خریم بلکه برای اینکه نگرانی خود را نسبت به کاهش ارزش ریال که با سرعت زیادی در حال افت ارزش است، کاهش دهیم دلار می‌خریم، که به آن خروج سرمایه‌ می‌گویند.

او با این عنوان که نرخ‌های فعلی قیمت دلار و حتی ۱۰ هزار تومان بالاتر از آن تحلیل خوش‌بینانه‌ای برای دلار است گفت: پیش از این ما دوره‌های تثبیت بزرگتری در قیمت ارز داشتیم و به مرور دوره‌های تثبیت کوتاه و کوتاه‌تر شده است، تا جایی که به نظر می‌رسد بعد از جهش فعلی قیمت، رژیم ارزی کشور برخلاف آنچه می‌گفتند شناور مدیریت شده هیچ موقع شناور مدیریت شده نبوده و به نظر من تثبت و جهش بوده است، بنابراین بعد از جهش فعلی قیمت شناور شود.

رادپور خاطر‌نشان کرد: در صورتی که از سوی دولت اقدامی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی صورت نگیرد، با توجه به حرکاتی که از دلار می‌بینیم روند قیمت دلار افزایشی است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سرگردنه است و راهزنان در کمین

  • ناشناس

    ما بخریم یا بفروشیم باختیم سودش مال صراف و دلال است..خب وقتی ببریم بفروشیم بهانه در می آورن.ومفت میخرن گرون میفروشن