کد مطلب: ۳۹۹۷۵۲

مروری بر روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۸

آخرین اخبار از حمله نفتی به عربستان / تولید عربستان نصف شد،قیمت نفت چه می‌شود؟

آخرین اخبار از حمله نفتی به عربستان / تولید عربستان نصف شد،قیمت نفت چه می‌شود؟

روزنامه‌های صبح یکشنبه ۲۴ شهریور ماه به حمله انصارالله یمن به بزرگترین شرکت تولید و استخراج نفت عربستان اشاره کردند. انصارالله یمن دیروز با ۱۰ پهباد به آرامکو که بزرگترین شرکت تولید نفت در جهان است حمله کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حمله انصارالله یمن به بزرگترین تاسیسات نفتی عربستان خوراک روزنامه‌‌های امروز یکشنبه ۲۴ شهریور ماه بود. روزنامه‌های خراسان، جام‌ جم، جوان، کیهان و دنیای اقتصاد از این اتفاق گزارش‌های مختلف منتشر کردند و به جزئیات این حادثه پرداختند.

نبض سعودی در دستان یمن

روزنامه‌ خراسان علاوه‌ بر تشریح خبر، جزئیاتی از عملکرد شرکت نفت عربستان را منتشر کرده و به این ترتیت اهمیت این اتفاق را نشان داده است.

این روزنامه نوشته است: تابستان سعودی همچنان داغ است. سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از هدف قرار دادن دو پالایشگاه بزرگ سعودی در منطقه الشرقیه با ۱۰ فروند پهپاد خبر داد. شرکت نفتی که انصارا… با پهپادهای خود آن را هدف قرار داد و به آتش کشید یکی از قدیمی‌ترین تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان در استان الشرقیه است که ۷۵ کیلومتر با شهر دمام فاصله دارد.

این منطقه هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ صنعتی برای سعودی ها از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و دو پالایشگاه نیز در آن جا قرار دارد، انصارا… با این اقدام خود پس از چند روز سکوت مطلق که به مراکز نظامی و صنعتی سعودی‌ها حمله کرد حالا دو هدف مهم را با چند فروند پهپاد زیر آتش خود قرار داده است.

ناآرامکو!

روزنامه جام جم هم در گزارش خود علاوه‌بر آنکه واقعه را شرح داد قسمت‌هایی از بیانیه انصارالله را بازنشر کرد و همچنین به واکنش سران کشور عربستان پرداخت.

این روزنامه با تیتر «ناآرامکو!» نوشته است: یك ماه پس از ضربه پهپادی نیروهای مقاومت كه به توازن قوای اول موسوم شد و پالایشگاه‌های نفت عربستان را در منطقه الشیبه در قعر خاك این كشور هدف قرار داد، روز گذشته نیروهای انصارا… اعلام كردند با ده فروند پهپاد، بزرگ‌ترین كارخانه‌های تصفیه نفت در مجموعه آرامكو را هدف قرار داده‌اند.

عملیاتی كه این بار یمنی‌ها آن را دومین توازن بازدارندگی نامیده و می‌گویند اگر عربستان نیروهای خود را از یمن خارج نكند، این‌گونه حملات توسعه خواهد یافت. ضربه سنگین حوثی‌ها به عربستان در شرایطی صورت می‌گیرد كه این كشور با امارات در جنگ یمن اختلاف پیدا كرده و از این پس ناچار است به تنهایی هزینه سنگین این جنگ را متحمل شود. تصاویر منتشر شده از آتش سوزی در شركت نفت آرامكو كه در شبكه‌های اجتماعی پخش شد، حیرت جهانیان را نسبت به قدرت و توان موشكی انصارا… در بر داشت.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن اعلام خبر هدف قرار دادن دو پالایشگاه عربستان، بیانیه انصارا… یمن را قرائت كرد. در این بیانیه تاكید شده بود در حمله روز گذشته از اطلاعات دقیق كسانی استفاده شده بود كه در عربستان سعودی بوده و به دلیل آزادیخواهی به نیروهای مقاومت یمن كمك كرده بودند.

به این ترتیب معلوم شد عملیات روز گذشته كاملا حساب شده و با تداركاتی درازمدت طراحی و اجرا شده است. وی اعلام كرد، این عملیات دقیق بوده و عملیات «توازن بازدارنده شماره دو» نامگذاری شده است. سریع ادامه داد: عملیات مذكور در چارچوب حق طبیعی و مشروع ما در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن صورت گرفته است.

به گفته سریع: تا زمانی كه حمله و محاصره ادامه داشته باشد نظام سعودی را وعده می‌دهیم كه عملیات‌ آینده ما بیشتر گسترش پیدا خواهد كرد و دردآورتر خواهد بود. بانك اهداف ما روز به روز توسعه پیدا می‌كند و راه‌حلی در برابر نظام سعودی جز توقف حملات و پایان دادن به محاصره وجود ندارد.

عبدالوهاب المحبشی عضو دفتر سیاسی انصارا… نیز تاكید كرد عملیات پهپادی در بقیق در راستای واكنش به تجاوزگری سعودی به یمن انجام شده است. ارتش یمن مرداد گذشته نیز با ده پهپاد، تأسیسات آرامكو را در الشیبه در نزدیكی مرز عربستان و امارات هدف قرار داده و آن را عملیات بازدارنده شماره یك نامیده بود.

آرامکو در آتش قهر آزادگان حجاز و انصارالله یمن

روزنامه جوان به شرح اتفاق پرداخت و اعلام کرد که برخلاف گفته ریاض این آتش‌سوزی هنوز مهار نشده است.

این روزنامه نوشته است: انصارالله ساعاتی بعد از این حمله، ضمن به عهده گرفتن مسئولیت آن، اعلام کرد که «آزادگانی» در داخل عربستان در این عملیات مشارکت داشته‌اند و وعده کرد اگر عربستان سعودی به تجاوز و حملاتش به یمن پایان ندهد پایتخت عربستان را به تصرف خود در خواهند آورد.

شرکت آرامکو و دو میدان نفتی آن به نام‌های بقیق و خریص در فاصله ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتری عمق خاک سعودی ساعت ۴ صبح دیروز به وقت محلی، هنگام اذان صبح هدف پهپاد‌های انصارالله قرار گرفت و تصاویر غیر رسمی منتشر شده از وقوع آتش‌سوزی گسترده در این شرکت حکایت دارد. همزمان با انفجار در تأسیسات آرامکو، شاهدان محلی گفتند صدای تیراندازی نیز شنیده شده است که بیانیه انصارالله انجام عملیات به کمک نیرو‌های محلی در داخل خاک عربستان را تأیید کرده است.

آرامکو یا شرکت ملی نفت عربستان سعودی، بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیاست که ارزش سهام آن بیش از ۲ هزار میلیارد دلار است. برآورد‌ها این است که ۱۲ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند و ۲۶۸ میلیارد بشکه نفت ذخیره دارد. میزان عایدی آن ۳۵۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

صادرات نفت عربستان نصف شد

روزنامه کیهان هم در گزارش خود از انصارالله دفاع کرد و با تاکید بر قسمتی از بیانه این حزب مبنی بر اینکه قدم بعدی انصارالله تسخیر ریاض است پشتیبانی امریکا از عربستان را خنثی دانست.

این روزنامه نوشته است: انصارالله یمن در جدیدترین حمله خود با 10 پهپاد انتحاری، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی عربستان و جهان را هدف قرار‌داد و آن را به آتش کشید. انصارالله سپس اعلام کرد در صورت عدم توقف تجاوز سعودی‌ها به یمن، این بار ریاض را تسخیر می‌کنند.

خبرگزاری رویترز با پوشش خبر حمله پهپادی به تاسیسات پالایشگاه «بقیق»، گزارش داد که این حملات باعث ایجاد اختلال در تولید وصادرات نفت عربستان شده است. رویترز افزود، این حملات بر تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت تأثیر گذاشته و صادرات نفت این کشور را تا نصف تقلیل داده است. این پالایشگاه در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب شهر «دمام»‌، که از مهم‌ترین شهرهای عربستان است، قرار دارد.

پالایشگاه آرامکوی عربستان که در منطقه بقیق قرار دارد، یک مجتمع فرآوری نفت است که در۶۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران واقع شده و بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام دنیا محسوب می‌شود. در این پالایشگاه نفت خام ترش تبدیل به نفت خام شیرین می‌شود و پس از آن از طریق خلیج‌فارس و دریای سرخ صادر می‌شود.

برآورد شده که ظرفیت پالایش نفت در این پالایشگاه ۷ میلیون بشکه در روز است. مجموعه پالایشگاهی خريص هم یکی دیگر از پالایشگاه‌های هدف قرار گرفته است که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری ریاض قرار دارد. هنوز تاثیر این ‌آتش‌سوزی روی قیمت جهانی نفت به دلیل بسته شدن بازارهای جهانی در آخر هفته خود را نشان نداده است.

حمله پهپادی به شاهرگ سعودی

روزنامه دنیای اقتصاد نیز به ابعاد اقتصادی این اتفاق پرداخت و از خسارت‌های آتش‌‌سوزی دیروز خبر داد.

این روزنامه نوشته است: پالایشگاه بقیق متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است. آرامکو نیز شرکت ملی نفت عربستان و تحت مالکیت دولت این کشور است. براساس داده‌هایی که شرکت ملی نفت عربستان، (آرامکو) منتشر کرده، درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۲۴ میلیارد دلار بوده است.

سال گذشته (۲۰۱۸) شرکت آرامکو روزانه حدود ۶/ ۱۳ میلیون بشکه نفت تولید کرد که این میزان از تولید شرکت‌های نفتی بزرگی مانند رویال داچ‌شل و بی‌پی بریتانیا بالاتر بود. بی‌بی‌سی نیز در گزارشی در همین رابطه نوشت: انصارالله ماه گذشته میلادی اعلام کرد، با ۱۰ پهپاد بزرگ‌ترین مخزن استراتژیک نفت سعودی‌ها با بیش از یک میلیارد بشکه نفت را هدف گرفته است.

این گزارش می‌افزاید، خالد بن‌عبدالعزیز الفالح، وزیر انرژی سابق عربستان نیز ضمن اذعان به وقوع حمله به یکی از تاسیسات گاز طبیعی در میدان نفتی الشیبه وابسته به غول نفتی آرامکوی عربستان گفت، یکی از واحدهای تاسیسات گاز طبیعی هدف حملاتی قرار گرفت که منجر به آتش‌سوزی در واحد مذکور شد. البته این آتش‌سوزی مهار شد و خسارت‌های اندکی برجای گذاشت و تلفات جانی نداشت.

انصارالله همچنین در ۱۴ ماه می نیز ایستگاه پمپاژ نفت شرکت آرامکو واقع در ۷۹ کیلومتری استان عفیف به سمت غرب کشور را هدف حملات پهپادی قرار داده بود. آرامکو بزرگ‌ترین شرکت تولید و استخراج نفت در جهان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.