کد مطلب: ۶۵۹۷۱۹

آخرین اخبار از مذاکرات وین/ فشار حداکثری همچنان وجود دارد

آخرین اخبار از مذاکرات وین/ فشار حداکثری همچنان وجود دارد

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از طرفین مذاکرات وین خواست فورا تصمیمات لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را اتخاذ کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار از مذاکرات وین چیست؟

به نقل از ایسنا به نقل از روزنامه لوفیگارو، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین در بیانیه‌ای نوشت: فرانسه نیز مانند شرکای خود نمی‌پذیرد که ایران به ظرفیت هسته‌ای نظامی دست بیابد.

ما از تمامی طرفین[مذاکرات] می‌خواهیم رویکردی مسئولانه اتخاذ کرده و فورا تصمیمات لازم برای به نتیجه رسیدن این توافق را بگیرند.

وزارت امور خارجه فرانسه ادامه داد: اشتباهی جدی و خطرناک خواهد بود که فکر کنیم[توافق هسته‌ای] به طور نامحدود روی میز می‌ماند، در حالی که پیش‌رفت این برنامه هسته‌ای‌[ایران] که با سرعت پایداری تداوم دارد، خطر محرومیت از مزایای [توافق] در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را در بر دارد.

اظهارات وزارت امور خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در آوریل ۲۰۲۱، مدتی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، آغاز شد در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در یکی کنفرانس خبری در این باره گفت: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به خواسته‌های منطقی و اصولی ایران و متنی هستیم که ایران و ۱+۴ در مورد آن توافق کرده‌اند. فکر می‌کنیم واشنگتن می‌داند که باید چه کاری کند که توافق در دسترس‌تر از آن چیزی که امروز است قرار گیرد.

در مسیر درستی حرکت شده و ابتکارات خوبی هم بر روی میز است. فکر می‌کنیم یک تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود می‌توانیم پرونده این مذاکرات را ببندیم.

شمخانی وارد پایتخت تاجیکستان شد

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از ظهر امروز پنج شنبه برای شرکت در چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای وارد دوشنبه پایتخت جمهوری تاجیکستان شد و مورد استقبال معاون شورای امنیت ملی تاجیکستان ومحمدتقی صابری سفیر ایران در تاجیکستان قرار گرفت.

این نشست فردا جمعه با حضور مقامات امنیت ملی کشورهای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، چین، هند، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان در شهر دوشنبه آغاز بکارخواهد کرد.
دریابان شمخانی امروز با همتایان خود از کشورهای روسیه، هند و تاجیکستان به صورت جداگانه دیدار و گفتگو خواهد کرد.

سیاست فشار حداکثری را متوقف شود

وزیر خارجه کشورمان در نشست داوس با بیان اینکه برای دستیابی به توافق هسته‌ای قوی و پایدار جدی هستیم و درهای دیپلماسی را باز نگه می داریم گفت: اخیراً ابتکار جدیدی برای احیای توافق هسته‌ای مطرح کرده‌ایم و بایدن باید سیاست فشار حداکثری را متوقف کند چراکه برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است.

همچنین حسین امیرعبداللهیان همچنین گفت که بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با بازگشت ما به فعالیت های اقتصادی بین المللی مرتبط است و هنوز به جایی نرسیده ایم که بتوانیم به طرف آمریکایی اعتماد کنیم و متقاعد نشده‌ایم که رفتارش تغییر کرده است؛ تفاوت دولت بایدن و ترامپ باید نشان داده شود اما سیاست فشار حداکثری همچنان وجود دارد.

حالا پس از گذشت هفت دور از مذاکرات لغو تحریم‌ها، دور هشتم گفتگو‌ها از بیست اسفند تاکنون نزدیک به سه ماهی می‌شود که مذاکرات لغو تحریم‌ها به میزبانی اتریش بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

درحالی که طرف‌های مذاکرات عنوان می‌کنند متن توافق آماده شده و امضای آن منتظر تصمیم سیاسی طرف ایرانی و آمریکایی است به گفته مسئولین مرتبط با پرونده مذاکرات کشورمان و کشور‌های ۱+۴، اعلام توافق تنها منوط به اخذ تضمین‌های لازم از آمریکا در جهت انتفاع اقتصادی مردم ایران است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.