کد مطلب: ۴۲۵۲۰۹

تحلیل‌های جدید استیو هانکه از اقتصاد ایران / چرا نرخ تورم کاهش یافت؟

تحلیل‌های جدید استیو هانکه از اقتصاد ایران / چرا نرخ تورم کاهش یافت؟

نشریه فوربس در گزارشی با اشاره به کاهش صادرات نفت ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، کسری بودجه دولت و کنترل نرخ ارز به تحلیل‌های جدید استیو هانکه از اقتصاد ایران پرداخته است.

تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده و در حال حاضر تحلیلگران بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که این وضعت در آینده بدتر هم خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گاربیس ایرادیان، رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در موسسه IIF، در این زمینه گفته است که انتظار می‌رود، کوچک شدن اقتصاد ایران در سال مالی جدید عمق بیشتری پیدا کند.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که عملکرد اقتصاد ایران چقدر بدتر خواهد شد؟ بر اساس گزارشی که از سوی موسسه IIF منتشر شده، تا پایان سال مالی فعلی در ماه مارس (اسفند-فروردین)، اقتصاد ایران 7.2 درصد کوچک خواهد شد. این رقم سال گذشته 4.6 درصد بوده است.

بخش مهمی از این مشکلات اقتصادی، ناشی از تحریم‌های ایالات متحده به‌ویژه تحریم‌های نفتی است. افت فروش نفت از سوی ایران موجب کاهش درآمدهای دولت شده است.

گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد صادرات نفت ایران از 2.8 میلیون بشکه در روز در ماه می 2018 (اردیبهشت-خرداد 98) به حدود 400 هزار بشکه در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. این رقم حکایت از افت 86 درصدی فروش نفت در ایران دارد.

با این حال، هیچ‌گونه آمار رسمی در ایران درباره میزان صادرات نفت این کشور منتشر نمی‌شود.

وضعیت بودجه دولت

درحالی‌که دولت ایران به دلیل کاهش صادرات نفت با کسری بودجه مواجه است، بودجه سال 99 با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد بود.

به‌نوشته موسسه IIF، برای بودجه سال آتی، دولت ناچار به اتخاذ سیاسیت‌های ریاضت اقتصادی و دریافت وام خواهد شد.

استیو هانکه، استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز که پیش‌تر هم درباره اقتصاد ایران اظهارنظر کرده بود، گفته است: اقتصاد ایران یک اقتصاد دولتی است و این مساله به شدت این کشور را آسیب‌پذیرتر کرده است. دولت تلاش کرده با تثبیت نرخ ارز از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کند.

فعلا نوسانات نرخ ارز متوقف شده است

او در ادامه افزوده است: نرخ ارز رسمی که از سوی دولت مشخص شده، چهار هزار و 200 تومان است. اما نرخ دلار در بازار آزاد واقعیت‌ها را بهتر منعکس می‌کند. در ماه آپریل 2018 (فروردین-اردیبهشت 97) قیمت دلار در بازار آزاد حدود پنج هزار و 650 تومان بود. در اواسط نوامبر سال 2019 (آبان-آذر 98) دلار به 12 هزار و 380 تومان افزایش یافته است. به عبارت‌ دیگر می‌توان گفت، ارزش پول ملی بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

این روند نزولی، تورم قابل توجهی را در ایران به‌دنبال داشته است.

استیو هانکه، اقتصاددانانی که کارشناس تورم و ارزهای مشکل‌دار است، در اکتبر 2018 (مهر-آبان 97) نرخ تورم سالانه را در ایران 399 درصد پیش‌بینی کرد. او این محاسبه را بر اساس نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش هزینه سبد معیشت خانوارها محاسبه کرده است.

کورسوی امید

هانکه معتقد است که به‌رغم اتفاقات اخیر در ایران، دولت موفق شده تا حدودی نرخ تورم را کنترل کند. در هفته ابتدایی سال جدید میلادی پس از ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و تنش‌های بعد از آن نرخ ارز در ایران تغییری نکرد. از اواسط ماه دسامبر (هفته آخر آذر98) تاکنون نرخ ارز در محدوده 13 هزار و 500 تومان باقی مانده است.

اگرچه استیو هانکه از پیش‌بینی آنچه در آینده برای اقتصاد ایران رخ می‌دهد، امتناع ورزیده، اما او تورم فعلی در کشور را در حدود 20 درصد برآورد کرده است. از نظر او این رقم همچنان بالاست اما به‌هیچ‌وجه با سطح تورم در اکتبر 2018 قابل مقایسه نیست.

منبع: فوربس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.