کد مطلب: ۳۹۴۳۹۲

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۸

آخرین خبر از نفتکش توقیفی ایران در لندن / رشد پرونده های قاچاق و افت احتمالی قیمت مسکن

آخرین خبر از نفتکش توقیفی ایران در لندن / رشد پرونده های قاچاق و افت احتمالی قیمت مسکن

روزنامه‌های صبح امروز در گزارش‌های خود به مسئله قاچاق کالا، کاهش قیمت مسکن و وضعیت کشتی نفتکش توقیف‌‌‌شده ایرانی پرداخته‌اند. «دنیای اقتصاد» از انتظارات نسبت به کاهش قیمت مسکن گفته، «ایران» درباره افزایش فشار بر قاچاق‌کالا و «ابتکار» و «اطلاعات» هم از کشتی نفتکش توقیف‌شده ایرانی نوشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه‌های صبح امروز در گزارش‌های خود به مسئله قاچاق کالا، کاهش قیمت مسکن و وضعیت کشتی نفتکش توقیف‌‌‌شده ایرانی پرداخته‌اند. «دنیای اقتصاد» از انتظارات نسبت به کاهش قیمت مسکن گفته، «ایران» درباره افزایش فشار بر قاچاق‌کالا و «ابتکار» و «اطلاعات» هم از کشتی نفتکش توقیف‌شده ایرانی نوشته‌اند.

انتظارات کاهشی در بازار مسکن

روزنامه دنیای اقتصاد به مسئله کاهش قیمت مسکن پرداخته است که اعتراضات درباره قیمت مسکن که تنها در مرحله نهایی آن مثل مشاوران املاک و… بود، حالا به بخش ساخت‌وساز تسری یافته و عرضه‌کنندگان را در کانون توجه قرار داده است.

این روزنامه نوشته است: سازندگان مسکن محاسبات خود را درباره قیمت فروش واحدهای مسکونی «در حال ساخت» یا «آماده ساخت» تغییر دادند. با شکل‌گیری انتظارات کاهشی برای آینده قیمت مسکن در سمت تقاضا، عوامل عرضه نیز به تجدیدنظر کاهشی برای «نوسازهای در راه فروش» متقاعد شده‌اند. ۷ پارامتر در بازار ساخت و ساز وضعیت جدید را در پایتخت شکل داده است. اگر چه پارامتر هزینه‌ای دستمزد کارگر ساختمانی و بهای جواز ساختمانی افزایش چشمگیر پیدا کرده، اما رکود معاملات مسکن و همچنین انعطاف در قیمت فروش زمین به تغییر حرکت سازنده‌ها منجر شده است.

موج انتظارات کاهشی از «بازار معاملات مسکن» به «بازار ساخت‌وساز» تسری پیدا کرد. سرایت این موج به بازار پروژه‌های در حال ساخت آپارتمان در نیمه شمالی شهر تهران سبب شده تا محاسبات بساز و بفروش‌ها برای «واحدهای مسکونی نوساز در راه عرضه به بازار» تغییر کند.

افزایش21 درصدی پرونده‌های قاچاق

روزنامه ایران در گزارش خود آماری از میزان قاچاق در سال گذشته ارائه کرده و همچنین اقدامات سازمان‌‌های مربوطه با این معضل را تشریح کرده است.

این روزنامه نوشته است: «افزایش 21 درصدی پرونده‌های قاچاق کالا»، این عدد از آخرین گزارش پرونده‌های قاچاق از سازمان تعزیرات حکومتی به دست آمده است. به روایت سازمان تعزیرات حکومتی؛استان‌های تهران، فارس و مازندران بیشترین حجم پرونده‌های قاچاق را به خود اختصاص دادند.

سالیان متمادی است که کشور با مقوله قاچاق دست به گریبان است و همین امر تولید ملی را با مخاطرات جدی مواجه کرده است. حدود 5 سال پیش حجم قاچاق کالا 25 میلیارد دلار اعلام شد؛ آمار تکان‌دهنده‌ای که اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داد. اما با کنترل مرزها این عدد به 12.9 میلیارد دلار رسید و برخی از منابع خبری هم حجم قاچاق کالا را تا 10 میلیارد دلار پیش‌بینی کردند.

آثار طرح پیمایش

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره کاهش قاچاق سوخت بر اساس طرح پیمایش گفت: «با اجرای طرح پیمایش (طرح تخصیص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش)روزانه 5 میلیون لیتر از مصرف سوخت ناوگان دیزلی کم شد. تا قبل از طرح پیمایش مصرف سوخت ناوگان دیزلی 120 میلیون لیتر بود و اکنون به 60 میلیون لیتر رسیده است.»

دهقانی ادامه داد: «با اجرای طرح دیسپچینگ (یکپارچه سازی، کنترل و پایش جریان تولید و تحویل نفت و گاز از چاه‌های تولیدی نفت و گاز تا مبادی تحویل داخلی و صادراتی) مصرف نفت کوره و نفت گاز 17 میلیارد لیتر کاهش یافته است.»
دهقانی نیا خاطرنشان کرد: «با طرح ملی برقدار کردن چاه‌های کشاورزی دیزلی سراسر کشور مصرف نفت سفید و نفت گاز 74 میلیون لیتر کاهش داشته است.»

در مجموع باید گفت که قاچاق ورودی به کشور روند کاهشی گرفته است و در این میان قاچاق از کشور بخصوص سوخت روند افزایشی دارد. هر چند که ستاد مبارزه با قاچاق سوخت از کاهش آن خبر می‌دهد.

نفتکش توقيف‌شده ايران به زودي آزاد مي‌شود

روزنامه اطلاعات در گزارش خود به آزاد شدن کشتی نفتکش ایرانی که توسط انگلیس توقیف شده بود پرداخت و از فعالیت این کشتی با پرچم ایران خبر داده است.

این روزنامه نوشته است: جليل اسلامي معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي ديروز با اعلام اين مطلب به خبرنگاران گفت: توقيف اين کشتي با پرچم ايران با دلايلي غلط و ناشي از غرض‌ورزي از سوي کشور انگليس رخ داد، اما به سرعت تلاش‌ها از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران براي رفع توقيف اين کشتي انجام شد.

معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي همچنين در باره نفتکش متخلف انگليسي توقيف‌شده در خليج فارس اظهار داشت: پس از توقيف اين نفتکش، کشورهاي آمريکا و انگلستان تلاش کردند فضاي سياي و امنيتي را در منطقه ايجاد کنند که در اين راستا فراخوان مشارکت در ترتيبات امنيتي و اسکورت کشتي‌ها در خليج فارس را مطرح کردند و از چند کشور در اين باره دعوت کردند اما غير از انگلستان، آمريکا و رژيم صهيونيستي، کشور خاصي به اين فراخوان نپيوست و اين طرح عملا شکست خورد.

ضد و نقیض‌های یک جدال دریایی

روزنامه ابتکار هم مانند اطلاعات به کشتی نفتکش توقیف شده ایرانی پرداخته و ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کرده است.

این روزنامه نوشته است: روز گذشته برخی از منابع خبری‌ گمانه‌زنی‌هایی را از آزادی نفتکش «گریس 1» که بیش از یک ماه است توسط دولت محلی جبل‌الطارق توقیف شده منتشر کردند. این گمانه‌زنی‌ها زمانی تقویت شد که سخنگوی دولت محلی جبل‌الطارق که تحت قیمومیت انگستان قرار دارد روز گذشته اعلام کرد که به دنبال کاهش تنش‌ها با ایران است و متعاقب آن جلیل اسلامی معاون سازمان بنادر و دریانوردی نیز بیان اینکه اسنادی میان دو کشور به منظور آزادسازی نفتکش گریس 1 رد و بدل شده، از علاقه‌مندی لندن برای رفع توقیف این کشتی نفتی خبر داد.

دولت محلی جبل‌الطارق سیزدهم تیرماه گذشته با کمک نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، نفتکش گریس 1 را که حامل بیش از 2 میلیون بشکه نفت خام ایران بود به بهانه دور زدن تحریم‌های سوریه توقیف کرد. این اقدام که از سوی ایران به دزدی دریایی تعبیر شد در حالی بود که تنش‌ها در منطقه خلیج فارس به واسطه تحرکات آمریکا افزایش یافته و پس از این ماجرا نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز یک کشتی نفتی بریتانیایی را در این منطقه توقیف کرد.

در همان زمان و در حالی که ایران بارها تصریح کرده بود که لندن موظف به آزادی نفتکش حامل نفت ایران است، دولت جبل‌الطارق به مدت یک ماه دیگر توقیف این سوپر نفتکش را تمدید کرد. دلیل لندن برای چنین اقدامی نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بود و اعلام شد که مقصد نفتکش گریس 1 بندر بانیاس بوده است؛ امری که چند روز بعد توسط عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران تکذیب شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.