کد مطلب: ۴۴۷۲۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین قیمت دلار و طلا در هفته پایانی آوریل ۲۰۲۰

آخرین قیمت دلار و طلا در هفته پایانی آوریل ۲۰۲۰

بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در برخی کشورهای غربی، نشست دو روزه سیاستگذاران فدرال‌رزرو و تهدید ترامپ برای وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی، از مهم‌ترین دلایل نوسانات دلار و طلا در هفته گذشته بود.

شاخص دلار که به‌دلیل کاهش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک در اوایل هفته در سطح بیش از ۱۰۰ واحد قرار گرفته بود، از اواسط هفته روند نزولی به خود گرفت؛ تا جایی‌که در آخرین روز از معاملات هفتگی (روز جمعه) به سطح ۹۸٫۶۸ واحد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازارهای جهانی در هفته‌ پایانی آوریل می‌توان به بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در برخی کشورهای غربی، نشست دو روزه سیاستگذاران فدرال‌رزرو و تهدید ترامپ برای وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی اشاره کرد.

در عین حال، افزایش امیدها به آزمایش داروی جدید کووید-۱۹ موجب رشد اشتها برای دارایی‌های پرریسک شد.

به این ترتیب، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته‎ای که گذشت، با افت ۱٫۶۹ درصدی مواجه شد.

نمودار زیر روند هفتگی شاخص دلار را در هفته پایانی آوریل ۲۰۲۰ نشان می‌دهد:

شاخص دلار

افت ۱٫۶۹ درصدی شاخص دلار در هفته پنجم آوریل ۲۰۲۰

روز پنج‌شنبه، دونالد ترامپ با ادعای اینکه در حال حاضر توافق تجاری با چین اهمیتی ثانویه نسبت به بحران کرونا دارد، تهدید کرد که این کشور را هدف تعرفه‌های جدید قرار خواهد داد.

به‌دنبال انتشار این خبر، یوان چین در معاملات روز جمعه به کمترین سطح یک ماه گذشته در برابر دلار رسید.

همچنین، تنش‌های ژئوپلتیکی جدید و نگرانی سرمایه‌گذاران، افت بازار سهام را در آمریکا به‌دنبال داشت.

از سوی دیگر، بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفت تا نرخ بهره را در سطح نزدیک به صفر حفظ کند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این روند حداقل در سه ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر، خرید روزانه اوراق قرضه از سوی فدرال‌رزرو در بالاترین سطح خود تاریخی قرار دارد و بانک مرکزی آمریکا تا ۴۶ میلیارد دلار از این اوراق را روزانه خریداری می‌کند.

قیمت‌ جهانی طلا هم در هفته‌ای که گذشت نوساناتی را تجربه کرد. درحالی‌که با افت تقاضا برای دارایی‌های امن، ارزش فلز زرد در معاملات روز جمعه به کانال هزار و ۶۰۰ دلار بازگشته بود، به‌دنبال تهدید ترامپ، تنها در یک روز یک درصد رشد کرد و به هزار و ۷۰۰ دلار در هر اونس رسید.

با این حال، در هفته گذشته این فلز گرانبها افت ۰٫۸ درصدی را به‌ثبت رساند.

نمودار زیر روند هفتگی قیمت طلا را در هفته پایانی آوریل ۲۰۲۰ نشان می‌دهد:

قیمت جهانی طلا

افت ۰٫۸ درصدی طلا در هفته پنجم آوریل ۲۰۲۰

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشرشده در آمریکا، فعالیت بخش تولید در این کشور در ماه آوریل به کمترین سطح ۱۱ سال گذشته سقوط کرده است. زنجیره‌های تامین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به‌شدت دچار آسیب شده‌اند و بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد آمریکا دچار رکود خواهد شد.

در این میان و طی چهار ماه گذشته که از شیوع کرونا می‌گذرد، بازار طلا با بازدهی بیش از ۱۳ درصد، در صدر فهرست پربازده‌ترین دارایی‌ها قرار گرفته است.

هر چند در دوره‌هایی به‌دلیل کاهش نقدینگی در بازار سهام و اقدام سهامداران برای فروش، طلا با روند نزولی مواجه شده، اما روندِ کلی مثبت بوده و بر اساس برآوردهای برخی کارشناسان این حوزه، فلز زرد رکوردهای جدیدی را در سال ۲۰۲۰ به‌ثبت خواهد رساند.

در آخرین گزارش منتشرشده از سوی شرکت خدمات مالی و بانکداری Bank of America، قیمت طلا طی ۱۸ ماه آینده به سه هزار دلار خواهد رسید.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.