کد مطلب: ۷۵۴۵۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ثروت و اعتبار بزرگترین میلیاردر آسیا در خطر نابودی / سهام آدانی در حال سقوط است؟

ثروت و اعتبار بزرگترین میلیاردر آسیا در خطر نابودی / سهام آدانی در حال سقوط است؟

گوتام آدانی، ثروتمندترین فرد آسیا و سومین ثروتمند بزرگ جهان، به دلیل اتهاماتی که از سوی یک فروشنده سهام آمریکایی به او و گروه تجاری‌اش وارد شده، در حال از دست دادن ثروت و اعتبار خود در میان سرمایه‌گذاران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گوتام آدانی، ثروتمندترین مرد آسیا که پس از ترک تحصیل قدم به مسیر میلیاردر شدن گذاشت، با بزرگترین چالش دوران کاری خود روبرو شده است. پس از اینکه یک فروشنده سهام آمریکایی در مورد نحوه انجام کسب‌وکار او شبهاتی را اعلام کرد،سهام شرکت‌های آدانی و اعتبار او در معرض خطر قرار گرفتند.

به نقل از رویترز ، آدانی با شروع به عنوان یک تاجر کالاهای اساسی، امپراتوری تجاری خود را از صفر بنا نهاد. او که زاده «گجرات» در غرب هند است، با نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور، همشهری است و از سالهای دور روابط خوبی بین این دو برقرار است. روابطی که سالهاست انتقاد شدید مخالفان و رقیبان مودی را به دنبال داشته است.

امپراتوری کسب‌وکار آدانی و ثروت او به سرعت رشد کرد. علایق او برای فعالیت شامل بنادر، تولید برق، فرودگاه‌ها، معدن، روغن‌های خوراکی، انرژی تجدیدپذیر و اخیراً رسانه‌ها و صنایع سیمان است. هم اکنون او سومین مرد ثروتمند جهان پس از برنارد رنو و ایلان ماسک با ثروت خالص 127 میلیارد دلاری است.

در کشوری که اکثر مردم ثروت خود را از پدران و مادران خود به ارث برده‌اند، آدانی به عنوان مردی که از یک خانواده متوسط توانسته است به تنهایی چنین ثروتی را بدست بیاورد، آنگونه که باید شناخته شده نیست.

با گسترش امپراتوری آدانی، قیمت سهام 7 شرکت او در بازار سهام افزایش پیدا کرد و طی سه سال گذشته در مواردی حتی تا 1500 درصد نیز رشد را تجربه کرد. اما گوتام ادعاهای مخالفان را مبنی بر اینکه او از روابط خود با مودی بهره برده است رد می‌کند. او در مصاحبه‌ای در سال 2014 با رویترز هنگامی که سوالی در خصوص استفاده مودی از هواپیماهای او مطرح شد گفت که از سیاست دوری می‌کند و هیچ فرد سیاسی در پشت پرده ثروت او نیست. او همچنین اشاره کرد که مودی هزینه کامل هواپیماها را پرداخت کرده است.

در سالهای اخیر تجارت 220 میلیارد دلاری آدانی سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کرده که یکی از آنها شرکت «توتال انرژی» فرانسه است که سال گذشته برای ساخت بزرگترین اکوسیستم هیدروژن سبز جهان، شراکت خود را با آدانی آغاز کرد.

او که اخیرا بیشتر در رسانه‌های مردمی ظاهر می‌شود، در یک برنامه تلویزیونی خود را فردی خجالتی توصیف می‌کند و محبوبیت خود را مدیون حملات سیاسی می‌داند که از سمت منتقدان دولت با آن روبرو شده است. دولت مودی اما اتهامات در خصوص حمایت از آدانی را رد کرده است.

او در این برنامه با اشاره به رهبر حزب مخالف کنگره، «راهول گاندی»، گفت: «مردم به دلیل هدف قرار دادن مداوم راهول گاندی در انتخابات 2014 و پس از آن، فهمیدند که آدانی چه کسی است.

سه هفته بعد، سهام شرکت‌های فهرست شده گروه او در روز جمعه سقوط کرد و زیان تجمعی آنها را در این هفته به 48 میلیارد دلار رساند. فروشنده سهام، «هیندنبورگ ریسرچ»، روز چهارشنبه، کسب‌وکار ثروتمندترین فرد آسیا را به استفاده نادرست از بهشت‌های مالیاتی خارجی متهم کرد و نگرانی‌هایی را در مورد بدهی‌های بالای آن مطرح کرد. آدانی این گزارش را بی‌اساس خوانده و گفته است که در حال بررسی واکنش مناسب است.

اعتبار آدانی در معرض خطر است؟

وبسایت گروه آدانی می‌گوید همه چیز را فدای رشد نمی‌کند و هدف آن ایجاد دارایی‌های مرتبط ملی و تغییر زندگی از طریق خوداتکایی و پایداری است.

البته گوتام با این جنجال‌ها بیگانه نیست. آخرین مورد، اعتراض ماهیگیران به ساخت یک بندر 900 میلیون دلاری در «کرالای جنوبی» هند بود که طی آن او از دولت ایالتی و سرگروه‌های ماهیگیران شکایت کرد. همچنین سالهاست در استرالیا، فعالان محیط زیست، علیه پروژه معدن زغال سنگ «کارمایکل» آدانی در «کوئینزلند» به دلیل نگرانی از انتشار کربن و آسیب به «دیوار بزرگ مرجانی» اعتراض می‌کنند.

آخرین چالش او نحوه مقابله با سقوط بی‌سابقه قیمت سهام است زیرا مهمترین شرکت این میلیاردر 60 ساله، بزرگترین عرضه عمومی ثانویه هند را در این هفته با هدف جذب 2.5 میلیارد دلار آغاز کرد. قیمت این سهام در روز جمعه بسیار کمتر از قیمت پیشنهادی بود که موفقیت آن را با تردید مواجه کرد.

گزارش هیندنبورگ و پیامدهای آن می‌تواند اعتبار آدانی را به خطر بیاندازد، اما او می‌تواند برای کاهش این آسیب و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به قدرت مالی و دارایی‌های گروه و اطمینان از موفقیت فروش سهام، اقدام کند. آدانی در ماه دسامبر به شبکه «ایندیا تودی» گفت که افرادی که در خصوص بدهی‌های گروه او پرسش‌هایی را مطرح کرده‌اند به شکل عمیقی به امور مالی آن نپرداخته‌اند.

در حالی که نابسامانی بازار در معاملات بمبئی در جریان بود، آدانی به جلسه‌ای در دفتر وزیر نیرو فدرال در دهلی نو می‌رفت. مشخص نیست در این جلسه در مورد چه چیزی بحث شده است و گروه تجاری او نیز پاسخی به این سوال نداده است.

بدهی کلی این گروه به طور خالص 23.34 میلیارد دلار است، در حالی که هیندنبورگ ادعا می‌کند شرکت‌های کلیدی فهرست شده بدهی قابل‌توجهی دارند که کل گروه را در وضعیت مالی نامطمئن قرار داده است، گروه آدانی بارها اعلام کرده است که استقراض‌هایش قابل مدیریت است و هیچ کدام از سرمایه‌گذاران هیچ نگرانی را مطرح نکرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هیچ اتفاقی براش نمیفته