خبر مهم:

کد مطلب: ۴۲۸۳۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آزادسازی واردات خودرو جدی‌تر شد

آزادسازی واردات خودرو جدی‌تر شد

شنیده‌ها از دستگاه‌های دولتی حاکی از آن است که با توجه به نوسانات و افزایش قیمت خودرو، موضوع آزاد شدن واردات خودرو جدی‌تر از قبل مطرح است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تیر ماه سال 97 بود که رسانه‌های مختلف از ممنوعیت واردات خودرو خبر دادند.

انتشار همین خبر باعث شد که بازار خودروهای داخلی و خارجی در یک سال اخیر واکنش‌های متفاوتی نسبت به ممنوعیت واردات خودرو نشان دهد. حال اما شنیده‌ها از دستگاه‌های دولتی حاکی از آن است که با توجه به نوسانات و افزایش قیمت خودرو، موضوع آزاد شدن واردات خودرو احتمالا در دستور کار نهادهای ذیربط قرار بگیرد. در عین حال مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با تائید این خبر به ایسنا گفته است: «احتمالا در یکی از جلسات نزدیک هیات دولت و به زودی این موضوع مطرح و تعیین تکلیف می‌شود.»

همچنین عده دیگری از مقامات دولتی معتقدند که بعد از اما و اگرهای بسیار در رابطه با تعیین وضعیت و ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، با ارائه پیشنهاد وزیر اقتصاد به دولت برای تعیین تکلیف آنها در نهایت تصمیماتی در این رابطه اخذ شده که به زودی در دولت طرح و نهایی می‌شود، این در حالی است که هیچ افزایشی در رابطه با حقوق گمرکی و سود بازرگانی در این رابطه تصویب نشده و به محض رای دولت، ترخیص و یا هر گونه مصوبه‌ای در این باره در دستور کار قرار می‌گیرد.

از چند سال اخیر خودروهای دپو شده در گمرک در مجموع حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه بود که به دلایلی از جمله تغییر شرایط ارزی و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو ترخیص آنها متوقف و در گمرکات، بنادر و مناطق دپو شد اما در نیمه دوم سال گذشته و با مصوبه هیات دولت در مهلت شش ماهه‌ای هفت هزار و 153 دستگاه از آنها ترخیص شد و پنج هزار و 108 دستگاه دیگر به دلیل پایان مهلت تعیین شده باقی ماند.

بعد از رایزنی‌هایی که در مورد تعیین تکلیف این خودروها وجود داشت در نهایت چندی پیش فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در بازدیدی که از گمرکات بوشهر داشت پیشنهاداتی را در مورد تعیین تکلیف این خودروها به دولت ارائه کرد که اکنون بررسی‌ها انجام و احتمالا در جلسات پیش روی دولت نهایی می‌شود.

واردات خودرو به زودی تعیین تکلیف می‌شود

اخیرا هم مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در گفتگو با ایسنا از احتمال ترخیص خودروهای دپو شده خبر داده است و در پاسخ به این پرسش که آیا خودروها تا پایان سال در اختیار صاحبانشان قرار می‌گیرند؟ گفته است: این موضوع به طور 100 درصد وقتی که در هیات وزیران مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری شود، تعیین تکلیف خواهند شد، چرا که تمامی مسائل آماده است و در کمیسیون اقتصادی بحث‌های کارشناسی انجام شده و آماده تصمیم‌گیری است. از این رو با تعیین تکلیف به سرعت اجرایی و سازمان‌های مربوطه براساس آن اقدام می‌کنند.

او با اشاره به اینکه پیشنهادات وزیر اقتصاد در رابطه با تعیین تکلیف خودروهای دپو شده تنظیم و در اول دی‌ماه امسال به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شد، گفت: متعاقب آن دستگاه‌های مختلف با توجه به اینکه احساس می‌کردند باید این موضوع بررسی و تعیین تکلیف شود درخواست تشکیل کمیته مشترک جهت رسیدگی به موضوع را مطرح کردند، از سوی دیگر همزمان و به موازات پیشنهاد ارائه شده از سوی وزیر اقتصاد، دکتر روحانی نیز معاون اقتصادی خود آقای نهاوندیان را مسئول بررسی موضوع کردند تا با دعوت از دستگاه‌های مختلف این مساله مورد بررسی قرار گیرد.

ارونقی با بیان اینکه رسیدگی به موضوع تعیین تکلیف خودروها با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط منجر شد تا در جلسه‌ای به ریاست دکتر نهاوندیان، مساله مورد بررسی قرار گیرد، افزود: بر این اساس همان پیشنهادهایی که از سوی وزیر اقتصاد به دولت ارائه شده بود و براساس همان بندها بررسی‌ها انجام و دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت کشور، بانک مرکزی، وزارت صمت، گمرک و وزارت اقتصاد آن را مورد رسیدگی قرار داده و در نهایت تصمیماتی در این رابطه اتخاذ شد که قرار است در دولت ارائه شود.

احتمال آزاد شدن واردات خودرو

حال امروز هم بولتن‌نیوز براساس شنیده‌ها نوشته است: با توجه به نوسانات و افزایش قیمت خودرو، دو موضوع آزاد شدن واردات خودرو و اعمال مالیات بر خودرو ها همانند اعمال مالیات بر مسکن در دستور کار نهادهای ذیربط قرار دارد.

در ادامه این خبر آمده است که اگرچه هنوز خبری از بررسی‌ها به بیرون درز نکرده اما با این حال پیش‌بینی می‌شود با تصویب این موضوع که بر مبنای خواست متقاضیان خودرو است، بازار در روزهای آخر سال کاملا تحت تاثیر قرار گیرد.

آزادسازی واردات خودروهای خارجی چقدر محتمل است؟

از سوی دیگر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که احتمال آزاد شدن واردات خودرو چقدر واقعی است؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: انتشار چنین خبری بیشتر جنبه انتخاباتی دارد. طی سال گذشته ما بارها درباره عواقب ممنوعیت واردات خودرو با دولتمردان سخن گفتیم. با ممنوعیت واردات خودرو بیش از 10 هزار نفر از نمایندگی‌ها اخراج و بیکار شدند. حالا که به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم افراد شعارهایی را مطرح می‌کنند که از واقعیت به دور است.

مهدی دادفر می‌افزاید: آنچه مشخص به نظر می‌رسد آزادسازی واردات خودروهای خارجی امکان اجرا ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام.از مسئولین خواهش میکنیم مردم رو از زیر یوق خودرو سازی های داخلی( فرقون سازی) با قیمتهای نجومی نجات دهند. همین مسئولین میگفتند این قیمتها حباب بازار هست پس حباب را از بین ببرید با آزاد سازی واردات خودرو.البته شرطهای عجیب و غریب هم نگذارید که قیمتها دوباره کاهش پیدا نکند.این خواست ۹۰ در صد مردم هست.مثل آمریکا مردم را تحریم نکنید

    • ناشناس

      از زیر یوق خودروسازهای داخلی دربیان؟ اینا با خودروساز داخلی مردوم رو به زیر یوق کشیدن.این درست تره

  • ناشناس

    سلام، حق با آقای دادفر است. خواست مردم که نباید عملی شود… این برخلاف …است گویا.

  • ناشناس

    مردم حق دارن بهترین ماشینهای روز دنیا رو سوار بشن نه اینکه پراید و پژو و ووووووو که فقط داره جون مردم ما رو میگیره مثل ویروس کرونا انداختن تو جون مردم خدا لعنتشون کنه

    • ناشناس

      حق دارن!!!!!؟
      چه حقی!!!؟
      چه کسی این حق رو به مرد داده؟
      اصلا مردم غلط کردن که حق دارن.نه درمورد ماشین بلکه در هیچ زمینه ای مردم هیچ هحقی ندارن.

    • ناشناس

      خیلی عالی بود

    • ناشناس

      سلام تمام این گرونیها خودرو خودما مردم ایران هستیم اخه کسی نیست بگه اخه احمق چطور دلت میاد ۷۰ میلیون پول رو بدی جای پراید مونگول

    • ناشناس

      میگن گرونه نخرید
      پس چه خاکی تو سر دولت بریزیم
      خدا پدر محمود رو بیامرزه که گفت من گمرکی رو ازاد میکنم شما هم ماشینو گرون بدین
      گفت اخه پراید کیلویی چند حساب میکنین

  • ناشناس

    چرا ماشین ژاپنی نمیارین مثل تویوتا بیارین نه ماشین چینی بدترین ماشین ماشین چینی

  • ناشناس

    اره ماشین .کدوم ماشین این آشغالها که سوار میشیم اینم شد ماشین ماشینی که هیچ کشوری حتی تولیدش نمیکنه؟. ول کنید ت رو خدا شما به اینا میگید ماشین غربیا به اینا چی بگن .

  • ناشناس

    باسلام تنها میتوانم بگویم به هزار دلیل نوشته ونانوشته پایین نمیاد قیمت چون پشت سر تصمیم گیری رانت قدرت است نمیبینید ؟ متاسفم

  • ناشناس

    اگرواردات خودرو رو جلوش نمیگرفتن اشغال سازی داخلی هم قیمت گاریشونو بالا نمیبردن این حقه دولت بود واسه کسری بودجه بخاطراینکه خودرو سازی کلا مال دولته

  • مرگ

    سلام هیچ کشوری به جز ایران ازماشین به عنوان کالای سرمایه ای استفاده نمیکنه

  • ناشناس

    مسئولین عزیز ارحم ارحم ارحم ما رو بیشتر از این شرمنده زن و بچه هامون نکنید