کد مطلب: ۱۹۱۷۱۹

آغاز قرن ۱۵ و جستجوی یک جرعه آب برای سیراب شدن زمین

آغاز قرن 15 و جستجوی یک جرعه آب برای سیراب شدن زمین

‌افزایش دما و کاهش محسوس بارندگی‌ها، چند سالی است تیتر نخست رسانه‌ها شده و «بحران آب» را که روز به روز در کشور ابعاد پیچیده‌تری به خود گرفته‌، بر همگان گوشزد می‌کند.

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی کشور درخصوص کاهش تدریجی ولی محسوس بارندگی‌ها در کنار نظر برخی کارشناسان که معتقدند «جنگ آینده جنگ آب است»‌، جامعه کنونی بشر را با چالشی اساسی مواجه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تضعیف سامانه‌های سرد و بارشی‌، فراوانی وقوع باد گرم در اقصی نقاط کشور، تبخیر منابع آب و همچنین ذوب زودتر از موعد پوشش برف در ارتفاعات از علائمی هستند که بر هشدارهای صادر شده صحه می‌گذارد.

حال با نگاهی اجمالی به اقلیم جغرافیایی کشور می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای بسیار نزدیک و در آستانه قرن پانزدهم شمسی‌، مشکل آب در بیشتر مناطق ایران خطر آفرین باشد و حتی باید تاکید کرد که استان‌های شمالی هم از این موضوع مستثنی نخواهند بود.

بهمن کمانگر، مدیرکل هواشناسی گیلان میزان بارش استان از ابتدای سال زراعی 97 - 1396 را 302 میلی متر عنوان کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد و نسبت به آمار بلندمدت اقلیمی استان 23 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

فردین فرتوت نیا، رئیس اداره هواشناسی بندر مرزی آستارا، میزان بارش‌ها در این شهرستان را که یکی از مناطق پر باران کشور است، طی 9 ماه گذشته 863.3 میلی‌متر عنوان کرده‌ که نسبت به مدت مشابه سال 1395 بالغ بر 31.5 درصد و نسبت به بلند مدت اقلیمی شهرستان 21.5 درصد کاهش داشته است.

وی ضمن اشاره به مجموع بارش‌ها در ماه‌های آبان و آذر سال‌جاری در این شهرستان که 125.8 میلی متر بوده است، افزوده است: این بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 67 درصد و نسبت به بلند مدت اقلیمی 64 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

با علم به اینکه در رویارویی با بحران‌ها آنچه اولویت دارد، مدیریت بحران است‌، انتظام بخشی به نحوه مواجهه مردم و کسانی که در معرض بحران یا خود پدیده هستند، از واجبات است.

حال با آگاهی از ضعف منابع آبی به خصوص آب سالم و بهداشتی و اینکه راه‌های برون‌رفت از این بحران در کشاورزی‌، لایروبی کانال‌ها و انهار، استفاده از بذور مقاوم به تنش آبی و آموزش کشاورزان برای استفاده بهینه از منابع آب و موارد دیگر جهت مدیریت بهتر منابع آب در سال زراعی پیش‌رو است‌، باید ببینیم که دست اندرکاران امر چه تصمیماتی را در این زمینه اتخاذ خواهند کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.