کد مطلب: ۲۶۶۰۹۲

آفساید علی کریمی؛ «به جای مردم دولت را مواخذه کنید»

آفساید علی کریمی؛ «به جای مردم دولت را مواخذه کنید»

«مسئله نگاه غیرتخصصی داشتن به اقتصاد ایران سال‌هاست که به آن ضربه می‌زند. در مورد کمپین علی کریمی هم حتی اگر توپ آقای جادوگر مستطیل سبز وارد دروازه شود بردی در کار نیست. وضعیتی مشابه گل زدن در آفساید شاید بهترین حالت برای نتیجه این کمپین باشد. ای‌کاش یک مشاور اقتصادی در کنار کریمی بود.»

پس از انتشار پست اینستاگرامی از علی کریمی درباره راه‌اندازی کمپین «نه به گرانی» واکنش‌هایی را از فعالان عرصه سیاسی ،فرهنگی، اجتماعی و مردم شاهد بودیم.خیلی‌ها به تائید این کمپین توجه کردند و برخی معتقد بودند که راه‌اندازی چنین کمپینی نیاز به ملزومات خاصی دارد که باید آن را رعایت کرد و نباید چنین کمپین‌هایی بدون توجه به این اصول راه‌اندازی شود.

شفقنا رسانه به عنوان یکی از سایت‌های تخصصی حوزه ارتباطات پس از نوشتن این مقدمه با طرح این سوالات که آیا راه‌اندازی چنین کمپین‌هایی درست است و آیا می‌تواند در خرید مردم تأثیری داشته باشد؟ گفت‌وگویی با ابراهیم علیزاده، سردبیر سایت « تجارت‌نیوز » داشته است که چکیده‌ای از آن در زیر می‌آید:

- طبیعتاً بی‌توجهی مردم به مسائل مختلف در هر اقتصادی اهمیت دارد. به نظرم بخشی از این بی‌توجهی‌ها می‌تواند ناشی از ناامیدی باشد و در دوره‌هایی که نرخ مشارکت اقتصادی روند نزولی به خود می‌گیرد می‌توان برداشت کرد که بخشی از جامعه ناامید شده‌اند. یعنی همان اتفاقی که ما در دوره سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ شاهد آن بودیم. در این سال‌ها نرخ مشارکت از بیش از ۴۰ درصد به کمتر از ۳۶ درصد رسید. اما در دوران فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم ما شاهد رشد نرخ مشارکت و برگشت آن به بیش از ۴۰ درصد بودیم. روندی که نشان می‌دهد امیدها به ورود به بازار کار افزایش‌یافته بود.

- طبیعتاً در شرایط افزایش امید واکنش نشان دادن‌ها هم بیشتر خواهد شد. به نظرم اینکه همچنان مردم نسبت به اتفاقات اقتصادی واکنش نشان دهند پیام قابل‌تأملی دارد. اما اینکه این نحوه واکنش‌ها به چه شکل باشد هم اهمیت دارد. ممکن است زمانی این واکنش به شکل ناآرامی‌های خیابانی باشد و زمانی هم به شکل راه‌اندازی یک کمپین.

- شاید با راه‌اندازی کمپین بتوان امیدوار بود که بخشی از خشم مردم به‌نوعی در حال ابراز است و این مسئله فارغ از نتیجه نهایی کمپین است. بنابراین واکنش نشان دادن مردم به نظرم می‌تواند پیام خوبی داشته باشد اما اینکه این کمپین چه هزینه و فرصتی دارد نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

- با این‌حال به نظر من حداقل مزیت این روش اعتراض، این است که هزینه‌هایش نسبت به روش‌هایی مانند ناآرامی‌های خیابانی کمتر است اما در مقابل طبیعتاً می‌تواند به تضعیف سرمایه اجتماعی هم منجر شود و اعتماد مردم به سیاست‌گذاران را تقلیل دهد. شاید گزینه اول فرصت این روش اعتراض و گزینه دوم هزینه این روش اعتراض باشد.هزینه دیگر این اعتراض دامن زدن به تصورات اشتباه در مورد ریشه‌های افزایش قیمت است.

- بسیاری از اقتصاددان‌ها معتقد هستند ریشه افزایش قیمت‌ها ناشی از رفتار اشتباه مالی دولت در انتشار پول است بنابراین چندان هم امیدوار نیستند که با راه‌اندازی چنین کمپین‌هایی گرانی متوقف شود. مسئله اینجاست که طراح این کمپین به دلیل نداشتن تخصص در حوزه مربوطه مسئله را به‌صورت صحیح تبیین نکرده وگرنه اینکه سلبریتی‌ها واکنش‌های اجتماعی نشان دهند و بعد مردم به تبعیت از آنها خشم خود را به شکل مسالمت‌آمیزی بروز دهند شاید بتواند مزایایی داشته باشد. فقط ای‌کاش سلبریتی‌ها پیش از واکنش نشان دادن در حوزه‌های تخصصی مشورتی با متخصصان این حوزه کنند.

- مسئله نگاه غیرتخصصی داشتن به اقتصاد ایران سال‌هاست که به آن ضربه می‌زند. در مورد این کمپین هم حتی اگر توپ آقای جادوگر مستطیل سبز وارد دروازه شود بردی در کار نیست. وضعیتی مشابه گل زدن در آفساید شاید بهترین حالت برای نتیجه این کمپین باشد. ای‌کاش مشاوری در کنار کریمی بود و به او گوشزد می‌کرد که شناخت بازیگران اصلی عرصه اقتصاد به‌شدت سخت‌تر از شناخت بازیکنان اصلی هر تیم فوتبالی است.

متن کامل این مصاحبه را در این لینک می‌توانید بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.