کد مطلب: ۴۸۳۱۱۹

امکان دستکاری آمار وجود ندارد

امکان دستکاری آمار وجود ندارد

رئیس مرکز آمار ایران اظهار داشت: هرکسی چه در داخل و چه در خارج با فرآیند محاسبه تورم آشنا باشد می‌داند حتی به ذهنش هم نمی‌رسد که امکان دستکاری آمار وجود داشته باشد چرا که فرآیند تهیه به گونه‌ای طراحی شده که امکان دستبرد به آن نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد حسین‌زاده با تاکید بر اینکه در هیچ دوره تاریخی آمار مورد دستکاری قرار نگرفته است گفت: بنده 20 سال در سطوح مختلف مدیریت و کارشناسی در مرکز آمار مشغول به کار بوده‌ام و به هیچ وجه، هیچ یک از آمار دستکاری نشده و اساسا امکان دستکاری آمار برای کسی وجود ندارد .

وی ادامه داد: در مرکز آمار قبل از اینکه من به عنوان رییس مرکز نرخ تورم را اعلام کنم یا بدانم بیش از 40 نفر قبل از من این نرخ را می‌دانند چرا که آمار از استان‌ها تجمیع می‌شوند و اساسا فرآیند طولانی برای تهیه و انتشار آن وجود دارد. همچنین فقط در بخش دفتر شاخص قیمت 35 کارشناس مشغول به کار هستند که حداقل تمام این 35 کارشناس از جزییات آماری مطلع هستند.

حسین زاده در پاسخ به این سوال که نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی در صورت دستکاری آمار متوجه آن خواهند شد؟ گفت: هرکسی چه در داخل و چه در خارج با فرآیند محاسبه تورم آشنا باشد می‌داند حتی به ذهنش هم نمی‌رسد که امکان دستکاری آمار وجود داشته باشد چرا که فرآیند تهیه به گونه‌ای طراحی شده که امکان دستبرد به آن نیست.

وی گفت: اگر تغییر کوچکی در یکی از اطلاعات در یکی از ماه‌ها بدهیم این تغییر تا سال پایه بعدی باید اعمال شود حال اینکه سال پایه 5 سال است و این پنج سال باید در دوازده ماه ضرب شود یعنی 60 دوره. بنابراین امکان اعمال این تغییر در 60 دوره وجود ندارد.

رییس مرکز آمار درباره انتشار آمار مشابه از چند نهاد رسمی گفت: آمار رسمی جزو کالاهای عمومی است و کالاهای عمومی چند ویژگی دارد که یکی از آنها عدم رقابت پذیری است و رقابت در آن مفهومی ندارد حال اینکه در کالاهای خصوصی هرچه رقابت بیشتر باشد باعث کیفیت آن کالا می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر دو سازمان یک آمار مشخص را ارایه دهند تفاوت آمار باعث کاهش اعتماد به هر دو سازمان می‌شود و اگر هر سازمانی نسبت به ارایه آمارهای رسمی که در حوزه کاری آن نیست اقدام کند به پیکره سرمایه کشور صدمه زده است.

حسین‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مرکز آمار وارد پیش بینی آمار خواهد شد گفت: مرکز آمار وارد این موضوع نمی‌شود چراکه اگر من به عنوان رییس مرکز آمار هدف ‌گذاری از تورم اعلام کنم هر اقدامی و هر اعدادی که اعلام شود عده‌ای می‌گویند در راستای تحقق اعداد پیش بینی خودشان است.

وی درباره پیشنهاد برخی از کارشناسان مبنی بر تغییر سال پایه تورم برای اینکه اعداد تورمی به واقعیت نزدیک‌تر شود، گفت: شاخص قیمت از عوامل مهمی چون قیمت، نسبت قیمت، وزن یا ضریب اهمیت، سبد مصرفی تاثیر می‌پذیرد که یکی از این عوامل هم سال پایه است. سال پایه به این مفهوم است که امکان مقایسه قیمت سبد در دوره‌های مختلف را می‌دهد بنابراین باید آن سبد ثابت نگهداری شود و تغییر نکند یعنی نه مقدار، نه کیفیت و نه خود کالا نباید تغییری داشته باشند. چراکه در این صورت امکان مقایسه از دست می‌رود. بنابراین برای مقایسه باید یک سال را به عنوان سال پایه مشخص کرد.

رییس مرکز امار ادامه داد: آخرین سال پایه شاخص قیمت های مرکز امار سال 95 بوده‌ است که انشالله پایه به سال 1400 منتقل می‌شود.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ...

    مشکل از آمارگیرای شماست که یا تو این جامعه زندگی نمیکنن یا مجبورن غلط غلوط آمار بدن، وقتی کسی که هفته ای یه ساعت کار میکنه رو جزو شاغلین حساب میکنید پس معلومه ایراد از کجاست

  • ناشناس

    بله شاخص تورم مشخصه اما داخل شاخصتون به طور مثال برنج کیلو x تومن میزارید که اون قیمت هیچ کجا پیدا نمیشه.
    مثل زمان اون آقا که میگفت: گوجه را بیایید از سره کوچه ما بخرید.

  • ناشناس

    چاخان نکن!
    خودت خوب می دونی که امکان دستکاری وجود دارد!