کد مطلب: ۴۹۴۷۸۵

آمار تولید خودرو تا آبان ۹۹ / تولید ۳۰ خودرو شاهین / ادامه تولید پراید وانت

آمار تولید خودرو تا آبان 99 / تولید 30 خودرو شاهین / ادامه تولید پراید وانت

براساس مستندات سایت کدال، سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان آبان ماه سال‌جاری در مجموع 544 هزار و 27 دستگاه محصولات سواری تولید کرده‌اند که این تعداد تولید در مقایسه با آمار تجمعی تا پایان آبان سال گذشته حکایت از رشد 10 درصدی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرعت رشد تجمعی تولید سواری‌ها در آبان کاهشی شد. براساس صورت‌های مالی ماهانه سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، از ابتدای سال‌جاری تولید تجمعی محصولات سواری روند صعودی به خود گرفته بود، این در شرایطی است که آمار آبان ماه گویای کاهش سرعت تولید در شرکت‌های خودروساز است.

براساس مستندات سایت کدال، سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان آبان ماه سال‌جاری در مجموع 544 هزار و 27 دستگاه محصولات سواری تولید کرده‌اند که این تعداد تولید در مقایسه با آمار تجمعی تا پایان آبان سال گذشته حکایت از رشد 10 درصدی دارد. این آمار منهای تولید وانت در خودروسازی‌ها است و اگر تولید وانت در ایران خودرو و سایپا را به آمار سواری‌ها اضافه کنیم در قیاس با آبان سال گذشته تولید رشد 12 درصدی را به خود خواهد دید.

با احتساب وانت‌ها تولید در هشتمین ماه از سال‌جاری به 566 هزار و 844 دستگاه می‌رسد. در این بین ایران خودرویی‌ها تا پایان آبان ماه امسال توانسته‌اند 286 هزار و 926 دستگاه از محصولات سواری تولید کنند که این میزان تولید در مقایسه با آمار سال گذشته در همین بازه زمانی از رشد 5/ 36 درصدی حکایت دارد. آبی‌های جاده مخصوص تا پایان آبان 98 در مجموع 210 هزار و 350دستگاه خودروی سواری تولید کرده بودند.

دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا نیز تا پایان هشتمین ماه از سال‌جاری 191 هزار و 25 دستگاه خودروی سواری را در خطوط تولید خود نهایی کرده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افت 4/ 13 درصدی تولید در این شرکت خبر می‌دهد. تولید محصولات سواری سایپا تا پایان آبان سال گذشته 220 هزار و 810 دستگاه برآورد شده بود. اما سومین خودروساز کشور یعنی پارس خودرو نیز در 8 ماهه سال‌جاری 66 هزار و 76 دستگاه محصول سواری تولید کرده، این در شرایطی است که با احتساب تولید 61 هزار و 717 دستگاهی تا پایان آبان 98، این شرکت رشد 7 درصدی به خود می‌بیند.

اما رشد 10 درصدی تولید آبان در حالی محقق شده که خودروسازان در آمار ماهانه تولید، افت کرده‌اند به‌طوری‌که تولید آبان نسبت به مهر روند نزولی به خود گرفته است. حال آنکه تولید مهرماه نسبت به شهریور امسال نیز باز هم افت را به خود دیده است.کاهش سرعت تجمعی تولید و همچنین روند نزولی ماهانه در شرایطی است که طبق برنامه وزارت صمت، خودروسازان تا پایان سال‌جاری به‌طور میانگین باید یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو تولید کنند.

حال با توجه به روند نزولی ماهانه و کاهش سرعت تجمعی تولید به‌نظر می‌رسد خودروسازان راه دشواری تا تولید یک میلیون و 100 هزار دستگاهی مورد نظر سیاست‌گذار خودرویی پیش رو داشته باشند. در این بین آمارهای کدال گویای این نکته است که با نزدیکی هزینه تولید و قیمت فروش که به واسطه سه مجوز افزایش قیمت شورای رقابت در سال‌جاری صورت گرفته، خودروسازان توانسته‌اند با تامین نقدینگی مورد نیاز، تولید را افزایش دهند. این نکته سیگنال مثبتی است در راستای برنامه‌ریزی سیاست‌گذار خودرویی که همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری خودرو تکیه دارد.

آنچه مشخص است خودروساز در دو سال گذشته برخلاف هزینه نهاده‌های تولید، مجبور به فروش محصولات خود با قیمت‌گذاری دستوری بوده که این امر منجر به زیان انباشته و ضرر تولید شده است. در این بین زیان تولید از یکسو منجر به کمبود نقدینگی در شرکت‌های تولیدکننده شد و از سوی دیگر افت تولید را در پی داشت، این در شرایطی است که با وضعیت ایجاد شده، سیاست‌گذار خودرویی به‌دنبال کاهش التهابات بازار با وضع دستورالعمل و فشار به خودروساز برای افزایش تولید بود. با این حال با اخذ مجوز افزایش قیمت طی سه مرحله، تولید تا حدودی سرو سامان گرفت حال آنکه با توجه به فاصله قیمتی کارخانه تا بازار، صعود تولید نتوانست چندان از آشفتگی بازار بکاهد.

در این بین بسیاری از کارشناسان با توجه به ماموریت حسن روحانی، رئیس‌جمهور به وزیر صمت مبنی بر جهش تولید خودرو پیشنهاد می‌کنند از فرصت نزول قیمت‌ها در بازار به واسطه کاهش تورم انتظاری و ریسک‌های غیراقتصادی، استفاده کرده و با حذف قیمت‌گذاری دستوری در شرکت‌های خودروساز و تعیین قیمت براساس مکانیزم عرضه و تقاضا، به حذف دلالی و سفته‌بازی در بازار کمک کند و رشد تولید در شرکت‌های خودروساز را نیز تداوم بخشد.

88

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با خودرو را در صفحه اختصاصی خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.