کد مطلب: ۳۱۰۱۹۸

سلسله گزارش‌های نقادانه تجارت‌نیوز از کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌ها/۱

آمارهای نگران‌کننده بانک اقتصادنوین/بانکی با دارایی‌های نزولی و بدهی‌های صعودی

آمارهای نگران‌کننده بانک اقتصادنوین/بانکی با دارایی‌های نزولی و بدهی‌های صعودی

کاهش دو درصدی دارایی، افت 11 درصدی موجودی نقدی، کاهش 12 درصدی درآمد از سپرده، کاهش 19 درصدی سپرده‌های کوتاه مدت و 3 درصدی سپرده‌های بلندمدت، افزایش 14 درصدی بدهی به سیستم بانکی و رشد سه درصدی مطالبات مشکوک‌الوصول از نکات قابل توجه بررسی کارنامه بانک اقتصاد نوین طی سال 1396 است.

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان « کارنامه » با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه یک سال اخیر بانک اقتصادنوین حاوی نکات قابل توجهی است.

بانک اقتصادنوين در تير ماه سال 1380 براساس مجوز بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به پذيره‌نويسی سهام کرد و با سرمايه اولیه به مبلغ 25 ميليارد تومان در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غيرتجاری تهران به ثبت رسيد.

پس از چند دوره افزايش سرمايه، با اخذ مجوز از بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، افزايش سرمايه از مبلغ 1.13 ميليارد تومان به مبلغ 1.313 ميليارد تومان را از محل سود انباشته ایجاد کرده و در سال 1395 نزد اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غيرتجاری تهران به ثبت رسيد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک اقتصادنوین طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال 1396 معادل یک هزار و 313 میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

بانک اقتصاد نوین هیچ مطالبه‌ای از دولت نداشته و همچنین به بخش‌های دولتی (به غیر از بانک‌ها) هیچ نوع تسهیلاتی پرداخت نکرده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک اقتصادنوین در پایان سال 1396 دارای 42.4 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال 1395 با دو درصد کاهش مواجه بوده است.

بازده دارایی‌ها در بخش سود تسهیلات اعطایی نشان داده‌ می‌شود که برای بانک اقتصادنوین در پایان سال 1396 با کاهش 13 درصدی نسبت به سال 1395 به 4.5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

از 42.4 هزار میلیارد تومان دارایی بانک اقتصاد نوین تا پایان سال 1396، 68.3 درصد از آن به صورت وام‌ و مطالبات در دست اشخاص غیردولتی بوده است.

بانک اقتصاد نوین هیچ مطالبه‌ای از دولت نداشته و همچنین به بخش‌های دولتی (به غیر از بانک‌ها) هیچ نوع تسهیلاتی پرداخت نکرده است.

صورت مالی بانک اقتصادنوین نشان می‌دهد این بانک در پایان سال گذشته معادل 95 درصد دارایی خود یعنی 40 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

همچنین این بانک تا پایان سال 1396 در قسمت دارایی‌های خود 75 میلیارد تومان در بخش املاک و 1.4 هزار میلیارد تومان در بخش سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری داشته که در بخش املاک سرمایه‌گذاری خود را نسبت به سال 1395 معادل 48 درصد افزایش داده است.

موجودی نقد بانک اقتصاد نوین در سال گذشته روند کاهشی داشته، به طوری که موجودی نقد این بانک در دوره مذکور 268 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 1395 معادل 11 درصد کاهش داشته است.

در بخش سود و زیان، درآمد مشاع بانک (درآمد به پشتوانه سپرده‌های مردم) در پایان سال گذشته به 4.6 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 1395 با کاهش 12 درصدی مواجه بوده است.

صورت مالی بانک اقتصادنوین نشان می‌دهد این بانک در پایان سال گذشته معادل 95 درصد دارایی خود یعنی 40 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

اقتصاد نوین 2

مطالبات از بانک مرکزی شامل سرفصل‌های سپرده قانونی، سپرده جاری، سپرده ارزی، پيش خريد ارز نزد بانک مرکزی است. بانک اقتصادنوین در دوره مذکور به سیستم بانکی، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بیش از چهار هزار میلیارد تومان بدهی داشته که نسبت به سال 1395 معدل سه درصد افزایش داشته است.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک اقتصادنوین مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی درقالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

در سال 1396 میزان سپرده‌گذاری در بانک اقتصادنوین در مقایسه با سال 1395 با کاهش روبرو بوده است.

کاهش سپرده‌های بانکی

سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک اقتصادنوین در سال 1396 نسبت به سال 1395 حدود 985 میلیارد تومان معادل سه درصد کاهش داشته است.

همچنین 5.8 درصد از بدهی‌های بانک اقتصادنوین متعلق به سپرده‌های دیداری و پس‌اندازی افراد بوده که در سال گذشته نسبت به سال 1395 با کاهش چشمگیری همراه بوده است.

سپرده‌های دیداری و پس‌اندازی این بانک در سال 1396 نسبت به سال 1395 حدود 600 میلیارد تومان کاهش داشته است.

اما علیرغم کاهش سپرده‌های بانکی در سال 1396 روند اعطای تسهیلات طی دوره مذکور تغییری آنچنانی نداشته و مانده تسهیلات بانک در پایان سال 1396 نسبت به سال 1395 کاهش زیادی نیافته است.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در بانک اقتصادنوین در پایان سال گذشته بیش از 266 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال 1395 معادل سه درصد رشد داشته است.

از متغییر هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول به عنوان نقطه ابهام بانک‌ها نام برده می‌شود زیرا بانک‌ها باید براساس میزان تعهد مشتریان در بازپرداخت وام‌ها ذخیره در نظر بگیرند. به گفته کارشناسان بانکی، برخی بانک‌ها برای اینکه سود بالاتری را اعلام کنند این میزان ذخیره را در نظر نمی‌گیرند و با نرخ سود بالاتر قرارداد مشتریان را تمدید و بحران را به آینده منتقل می‌کنند.

در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک اقتصادنوین تا پایان سال 1396 دارای 1.3 هزار میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال 1395 هیچ تغییری نکرده است.

این بانک با نماد معاملاتی «ونوین» با سرمایه‌ای به حجم 25 میلیارد تومان در سال 1380 به تعامل به بازار سهام پرداخت و با سرمایه فعلی 1.3 هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

2888

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.