کد مطلب: ۵۷۵۱۹۶

۵۷۱ قربانی جدید کرونا در کشور/ شرایط روز به روز بدتر می‌شود

۵۷۱ قربانی جدید کرونا در کشور/ شرایط روز به روز بدتر می‌شود

۵۷۱ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند، شرایط کرونایی روز به روز در کشور در حال وخیم‌تر شدن است که نیازمند مدیریت صحیح‌تر وزارت بهداشت و جدی گرفتن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۴۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۹۱۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۴۰۱ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

از دیروز تا امروز ۵ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۲۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۷۹۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۱۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۵ هزار و ۲۸۷ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۴ میلیون و ۸۴ هزار و ۹۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۸۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۸ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۶۱۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. ( ایسنا )

آینده‌ای نگران کننده

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، انتقاداتی را به نحوه مدیریت بیماری وارد دانست و تاکید کرد: مدیریت اپیدمی کرونا به تنهایی از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آید. بحث هم فقط شخص وزیر نیست، اگر ۱۰۰ وزیر بهداشت دیگر هم تغییر کند اما ساختار ثابت بماند و تفکرمان درباره مقابله با اپیدمی تغییر نکند، همین روند تکراری را خواهیم داشت.

حمید سوری درباره شرایط کشور در روزهای آتی نیز تصریح کرد: گزارش‌هایی از ترکیه و برخی کشورهای همسایه از جهش لامبدا داریم؛ بنابراین خطرش بیخ گوش ما است و با توجه به اینکه کنترل درستی بر ترددهای ما صورت نمی‌گیرد، هر لحظه ممکن است جهش لامبدا در کشور گزارش شود و روزهای آینده بسیار نگران کننده است. امیدواریم اقدامات لازم هرچه سریع‌تر و جدی‌تر صورت گیرد؛ در غیر این صورت با شیوه‌ای که الان از مدیریت اپیدمی می‌بینیم، وضع ممکن است از این هم بدتر شود. ویروس مرتبا درحال جهش است و چه بسا در آینده جهش‌هایی سخت‌تر از جهش‌های فعلی هم بروز پیدا کند.

لزوم تغییر اساسی در اعمال قوانین و مقررات

وی افزود: باید برای هر اتفاقی که ممکن است در ژنتیک ویروس رخ دهد و سبب جهش آن شود، آماده باشیم و سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که انقدر پیک‌های متعدد و پشت سر هم نداشته باشیم. بروز پیک‌های متعدد بیانگر آن است که اقدامات کنترلی ما چندان استمرار نداشته است و قدرت بیماری‌زایی ویروس‌های جدید هم درحال افزایش است که احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد و دیگر تضمینی نداریم که واکسیناسیون انبوه بتواند جامعه را نجات دهد؛ بنابراین نیاز است تغییر اساسی در شیوه زندگی و اعمال قوانین و مقررات داشته باشیم.

ضرورت اصلاح فرایندهای بهداشتی و درمانی کرونا

سوری ادامه داد: باید در فرایندهای بهداشتی و درمانی در حوزه کرونا تجدید نظر و اصلاح اساسی صورت دهیم که این موضوع متناسب با شرایط هر استان می‌تواند متفاوت باشد و باید آزادی عمل بیشتری به استان‌ها داده شود تا سیاست‌ها و راهبردهای موثر در استان را انتخاب کنند. یکی از اشکالات مدیریتی نوشتن نسخه‌های مرکزی است آنهم برای این همه تنوع قومیتی و… که طبیعتا کارایی یکسانی در نقاط مختلف نخواهد داشت. یکی از نکات موفق در کنترل کرونا در سیستان و بلوچستان، نوشتن دستورالعمل‌ها و برنامه‌های مدیریتی با حفظ اصالت آنها و متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن جامعه بود. این اتفاق باید در سایر استان‌ها هم اتفاق بیفتد.

هنوز به قله پیک نرسیدیم و شرایط روز به روز بدتر می‌شود

وی با اشاره به اینکه کرونا در کشور ما در حال گردش است، بیان کرد: اکثر نقاط کشور آلوده است و این شرایط روز به روز بدتر می‌شود آنهم در شرایطی که هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم. ابتلا و بستری کرونا همچنان روند مثبت دارند و در کل کشور روند رو به افزایش است‌.

این اپیدمیولوژیست درباره تزریق دُز یادآور واکسن کرونا نیز گفت: فکر نمی‌کنم الان زمان این کار باشد چون تحقیقاتی هم که صورت گرفته است تزریق واکسن بعد از ۸ ماه از گذشت تزریق اولیه واکسن را توصیه می‌کند و ما هنوز در جامعه به این عدد نرسیدیم. در مورد کادر درمان هم منظور فقط تزریق دُز یادآور به خط اول کادر درمان در مبارزه با بیماری است و دلیلی ندارد کارمند بیمارستان و مراکز ستادی و… دُز سوم را دریافت کنند.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، انتقاداتی را به نحوه مدیریت بیماری وارد دانست و تاکید کرد: مدیریت اپیدمی کرونا به تنهایی از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آید. بحث هم فقط شخص وزیر نیست، اگر ۱۰۰ وزیر بهداشت دیگر هم تغییر کند اما ساختار ثابت بماند و تفکرمان درباره مقابله با اپیدمی تغییر نکند، همین روند تکراری را خواهیم داشت. ( ایسنا )

مهم‌ترین اخبار مربوط به حوزه کرونا را در صفحه اختصای ویروس کرونا تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شهرداریها و کارتن خواب ها و زباله جمع کن ها عامل اصلی آلودگی در شهرها و انتقال و پخش ویروس به دلیل عدم رعایت بهداشت در حمل و پاکسازی و ضد عفونی جایگاههای مختلف هستند

    • ناشناس

      آها بعد ملت تو دهن عروسی و عزاداری و دورهمی میگیرن اون عامل اصلی نیست؟؟؟

  • ناشناس

    عامل این فاجعه انسانی بخاطر واکسن های بنجل بی اثر چینی یا ایرانی بوده و بس.

  • ناشناس

    مردم دیگه اگه با کرونا نمیرن یا خودکشی میکنن یا از گشنگی میمیرن پس زندگی براشون مهم نیست دیگه خسته شدن از این همه سختی

  • کارگر زحمتکش

    حکومت نظامی سفت و سخت تنها راه مبارزه با انواع کروناست.
    واکسن زدن و ماسک زدن و رعایت پروتکل بهداشتی بدترین راه مبارزه با کروناست.
    والسلام.

  • ناشناس

    باسلام.واقعا خسته کننده شده است.از اول کرونا تا به الآن بنده ۲ بار کرونا گرفتم.تمام معده و گوارشم درگیر شد.انگار شکمم دست خودم نبود و ویروس کرونا آن را کنترل میکرد.خدا را شکر ریه ام را هم درگیر نکرد وگرنه ریه ام هم تحت کنترل ویروس بود.من به شخصه حاضرم واکسن برکت بزنم.بخدا ناز هم نمیکنم.۳۵ سال دارم.باتشکر

  • بهار

    چه کسی ورود واکسن انگلیس و امریکا را ممنوع کرد