کد مطلب: ۵۷۴۶۷۱

آیا شکر باز هم گران می‌شود؟

آیا شکر باز هم گران می‌شود؟

دبیر انجمن کارخانجات تولیدکنندگان قند و شکر، با بیان اینکه قیمت شکر تا پایان سال افزایش نمی‌یابد، گفت: با توجه به افزایش شدید قیمت جهانی، تولید داخل بر واردات اولویت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهمن دانایی، گفت: شکری که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود، تولید داخل است و قیمت جهانی شکر هر چقدر هم که رشد کند، تأثیری بر نرخ این کالا ندارد ضمن اینکه با توجه به شرایط مطلوب تولید و عرضه، حداقل تا پایان سال‌جاری قیمت شکر هیچ‌گونه افزایشی نمی‌یابد.

دبیر انجمن کارخانجات تولیدکنندگان قند و شکر ادامه داد: اگر شکری که هم اکنون در بازار عرضه می‌شود، تولید داخل نبود قیمت آن درب کارخانه به هر کیلوگرم ۱۶ هزار تومان می‌رسید.

دانایی با بیان اینکه قیمت جهانی هر کیلوگرم شکر هم اکنون ۵۳۰ دلار است، افزود: سال گذشته قیمت جهانی شکر حدود ۳۳۰ دلار بوده که امسال حدود ۲۰۰ دلار رشد کرده است.

به گفته وی، هم اکنون قیمت شکر تولید داخل درب کارخانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان در هر کیلوگرم است ضمن اینکه شرکت بازرگانی دولتی شکر را کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تحویل خانوار و صنوف می‌دهد.

دانایی ادامه داد: در دو تا سه ماه گذشته هم که تولید داخل به بازار عرضه نشده بود، شرکت بازرگانی دولتی نیاز بازار را تأمین کرد.

دانایی با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی دولتی همواره باید ۵۰۰ هزار تن شکر به عنوان ذخایر استراتژیک داشته باشد، گفت: زمانی که بازار دچار نوسان می‌شود، این شرکت اقدام به توزیع شکر برای تنظیم بازار می‌کند.

مصرف داخلی شکر کاهش یافته است

دانایی ادامه داد: با توجه به اینکه مصرف شکر در کشور به شدت کاهش یافته است، پیش‌بینی بازار بسیار آرامی را برای این محصول تا آخر سال داریم.

وی ضمن رد ادعاهایی مبنی بر اینکه مصرف سالیانه شکر در کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن است، تأکید کرد: در طول تاریخ هیچ‌گاه مصرف شکر در کشور ما به این اندازه نبوده است. در دوران قبل از کرونا مصرف این کالا در کشور سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده و در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که به یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای خداچکارکنیم بااین همه گرونی خداراخوش مییادکه یک کیلوشکربشه ۱۵هزارتومان بااین گرونی خداتوپایه ظلم راکم کن بخداشام شب محتاجیم ارزوی شیرینی رابچه هامون داردولی شرمندشونیم خدایایکم عذاب وجدان نمیکنیدازاین همه ظلمی که به مردممیکنیدبترسیدتاوانش رامیدهید