کد مطلب: ۳۴۰۲۸۶

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

مشکل صادرات میعانات گازی برطرف می‌شود

مشکل صادرات میعانات گازی برطرف می‌شود

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید: به دلیل وضعیت منطقه و عدم همکاری بانک‌ها امکان صادرات سخت‌تر از سال‌های گذشته خواهد شد اما به نظر می‌رسد تا پایان سال مشکل صادرات میعانات گازی برطرف شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمارهای تجاری نشان می‌دهد که میزان صادرات آذر ماه در مقایسه با آبان ماه با افت ۵۶ درصدی روبه‌رو بوده است. نکته جالب در صادرات غیرنفتی به تفکیک گروه‌های کالایی، توقف صادرات میعانات گازی است. این کالا در ماه آذر هیچ صادراتی نداشته است. حال آنکه در آبان امسال شاهد صدور ۵۸ میلیون دلار میعانات گازی بودیم.

در همین حال دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران درباره علت توقف صادرات میعانات گازی به تجارت‌نیوز این‌طور گفت: طی دوره‌های گذشته میعانات گازی جزو اقلام تحریمی نبود و حساسیتی در صادرات میعانات گازی وجود نداشت؛ این در حالی است که در جدیدترین تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا اقلامی همچون صادرات میعانات گازی و گاز مایع مورد تحریم قرار گرفته است.

حمید حسینی افزود: در دوره گذشته که نخستین تحریم‌ها برای ایران اعمال شده بود، صادرات میعانات گازی هم متوقف بود و حالا هم برای نخستین بار کارنامه تجاری ایران نشان می‌دهد که صادرات میعانات گازی ایران به صفر رسیده است.

آینده صادرات میعانات گازی

دبیر اتحادیه فراورده‌های نفتی ایران می‌گوید: در جدیدترین تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا اقلامی همچون صادرات میعانات گازی و گاز مایع مورد تحریم قرار گرفته است.

او اظهار کرد: در سه ماه نخست سال جاری ما با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم. افزایش نرخ ارز، توقف صادرات نفت خام، حمل‌ونقل و بیمه از جمله موانعی بود که در ماه‌های نخست سال جاری سد راه فعالان اقتصادی کشور شد اما بعد از مدتی توانستیم این چالش را در کوتاه‌مدت برطرف سازیم.

این فعال بخش‌خصوصی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وضعیت صادرات میعانات گازی تا پایان سال بهبود خواهد یافت یا خیر؟ گفت: به دلیل وضعیت منطقه و عدم همکاری بانک‌ها امکان صادرات سخت‌تر از سال‌های گذشته خواهد شد اما با این وجود صادرات این کالا امکان‌پذیر است. با اقدامات انجام‌شده به‌نظر می‌رسد تا پایان سال مشکل صادرات میعانات گازی برطرف شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    توقف صادرات میعانات گازی از آثار تحریمه