کد مطلب: ۳۴۰۱۶۵

دو فعال حوزه پتروشیمی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ دادند:

افت صادرات پتروشیمی تا چه زمانی ادامه دارد؟

افت صادرات پتروشیمی تا چه زمانی ادامه دارد؟

دو فعال حوزه پتروشیمی می‌گویند: بازارهای هدف نسبت به خرید کالاهای غیرنفتی ایرانی تا حدودی صرف نظر کرده‌اند که نبود کانال مالی مناسب برای انتقال ارز عمده‌ترین دلیل کاهش صادرات محصولات غیرنفتی است. به‌نظر می‌رسد تا شش ماه آینده صادرات محصولات ایرانی رونق بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، صادرات در پایان آذر ماه پیام‌های منفی را به صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی داده است. تصویرهای تجاری دو ماه آبان و آذر حاکی از آن است که میزان صادرات آذر ماه با افت ۵۶ درصدی نسبت به ماه قبل از آن (آبان) به یک میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار رسیده است.

صادرات پتروشیمی از یک میلیارد و ۸۱۶ میلیون دلار آبان ماه، افت ۴۰ درصدی را تجربه کرده و به یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار در آذر ماه رسیده است. عده‌ای از فعالان اقتصادی عمده‌ترین دلیل توقف صادرات محصولات پتروشیمی را اختلال در انتقال ارز حاصل از صادرات و عدم همکاری بانک‌های جهانی با فعالان اقتصادی ایران می‌دانند.

پتروشیمی‌ها ارز غیررسمی وارد می‌کنند

در همین حال رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران درباره این پرسش که علت افت 40 درصدی صادرات پتروشیمی چیست؟ به تجارت‌نیوز گفت: عمده‌ترین دلیل افت صادرات محصولات پتروشیمی به تحریم‌های بین‌المللی غرب علیه ایران ارتباط دارد. ظاهرا صدور محصولات پتروشیمی به خریداران کشورهای خارجی با برخی اختلال‌ها مواجه شده است. در حقیقت کشورهای منطقه و اروپایی نسبت به خرید چنین کالاهایی صرف نظر کردند.

مهدی پورقاضی افزود: انتقال ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی نیز با مشکلات فراوانی است. صادرکنندگان این حوزه اخیرا پس از صدور محصولاتشان ارز را به‌طور غیررسمی وارد کشور می‌کنند و همین موضوع باعث شده که پول حاصل از صادرات این نوع کالاهای غیرنفتی را نتوانند به نرخ روز به سامانه نیما تحویل دهند.

او تصریح کرد: چالش‌ها در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی، آن هم در زمان تحریم آن‌قدر اوج گرفته که حالا فعالان این حوزه به فروش داخلی محصولاتشان روی آورده‌اند. سال‌های گذشته صادرکنندگان محصولات پتروشیمی به نیاز داخل بی‌توجه بودند اما حالا شرایط به‌نوعی شده که افراد برای فروش محصولاتشان در بازار داخل در حال چانه‌زنی با مشتری‌های ایرانی هستند.

پورقاضی درباره آینده صادرات این نوع محصولات گفت: به‌نظر می‌رسد در سه ماه پایانی سال وضع صادرات محصولات پتروشیمی بهتر از گذشته خواهد شد؛ چرا که در این بازه زمانی فعالان اقتصادی با هشا کشور معاف‌شده از تحریم نفت ایران در حال مذاکره هستند تا بتوانند راه جدیدی را برای صادرات محصولات غیرنفتی بیابند. اما در کل چنانچه کانال مالی برای صادرات کالاهای ایرانی باز شود، باز هم در مجموع با افت میزان صادرات کالاهای غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو خواهیم شد.

افت صادرات محصولات پتروشیمی

رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران می‌گوید: چالش‌ها در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی آن هم در زمان تحریم آن‌قدر اوج گرفته که حالا فعالان این حوزه به فروش داخلی محصولاتشان روی آورده‌اند.

6 ماه آینده مبادلات تجاری رونق می‌گیرد

همچنین یک فعال حوزه پتروشیمی با تایید افت صادرات محصولات پتروشیمی درباره علت افت 40 درصدی صادرات این محصول به تجارت‌نیوز ‌گفت: عمده مشکلات کاهش صادرات محصولات غیرنفتی مسائل بانکی و انتقال پول است. پیش از اینکه تحریم‌های غرب در حوزه بنادر و کشتیرانی اعمال شود، مسائل انتقال ارز از جمله موضوعاتی بود که بیشترین تاثیر را در کندتر کردن صادرات این محصولات غیر نفتی به دنبال داشت.

علی فاطمی افزود: توسعه تحریم‌ها بر قفل کردن بازار کشورهای هدف و حمل‌ونقل کالاها اثرگذار بوده است. همین عامل منجر به افت صادرات کالاهای پتروشیمی شد.

او در پاسخ به این پرسش که آینده صادرات محصولات پتروشیمی چه خواهد شد؟ گفت: به‌نظر می‌رسد تا پیدا کردن راه‌های جدید تامین مالی، صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع با رکود عمیقی مواجه شوند اما در یک بازه زمانی شش‌ماهه وضعیت صادرات بهبود خواهد یافت و صنایع از رکود خارج خواهند شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.