کد مطلب: ۴۶۵۷۸۷

حاشیه‌های «غزر» پیش از عرضه اولیه / ابهاماتی که رفع نشد!

حاشیه‌های «غزر» پیش از عرضه اولیه / ابهاماتی که رفع نشد!

«در صورت‌های مالی غزر ابهاماتی وجود دارد. تجدید ارزیابی زمین این شرکت در سال ۹۴ انجام شده و همچنین ماشین‌آلات، زمین و چند ساختمان هم بابت وامی در رهن یکی از بانک‌های کشور قرار دارند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، از دقایقی پیش عرضه اولیه «غزر» پس از دو بار لغو بالاخره آغاز شد. بر اساس این اطلاعیه کلیه افراد دارای کد بورسی می‌توانند یک سفارش در بازه قیمتی ۳۷۷۵ تا ۳۹۷۵ تومانی ثبت کنند. حداکثر سهمیه در نظر گرفته شده برای هر فرد ۱۵۰ سهم است. احتمالا در امروز به هر متقاضی 160 هزار تومان برسد. اما این عرضه اولیه درحالیست که هنوز حاشیه‌های آن ادامه دارد.

در این مورد دنیای اقتصاد نوشته است: سه بار تا تلاش برای عرضه اولیه زر ماکارون تا اینجای کار، برای این شرکت حاشیه‌های زیادی در پی داشته و البته خیلی‌ها معتقدند ممکن است بعد از عرضه‌ هم بدون حاشیه نباشد. از انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی و طنزهایی که برای این ماجرا ساخته‌اند تا گلایه‌های سهامداران و کارشناسان نسبت به وضعیت نابسامان عرضه‌های اولیه، می‌گذریم.

اما این ماجرا روز گذشته، داد خبرگزاری تسنیم را هم درآورد. این خبرگزاری در گزارشی انتقادی از لغو مدام عرضه اولیه این شرکت در بورس انتقاد کرد و عامل این موضوع را رسانه‌های معاند و سنگ‌اندازی کانال‌های تلگرام که به گفته این رسانه از خارج کشور هدایت می‌شوند معرفی کرد و نوشت که «گزارش ارزش‌گذاری سهم که از فیلترهای بسیاری می‌گذرد و جزئیات آن تا کوچک‌ترین ارقام مشخص است را مستمسک قرار داده و ارقام آن را برداشته و با مقایسه غلط در ذهن مردم که امروز بازیگران اصلی بازار سرمایه هستند تشویش ایجاد می‌کنند…حالا برخی می‌خواهند سنگ‌اندازی کنند. قصد دارند با حاشیه‌سازی بر روی ارزش‌گذاری سهم مقابل عرضه آن بایستند…ظاهرا عده‌ای از رسانه‌های مجازی که برخی از آنها هم از خارج از کشور هدایت می‌شوند و مانند بسیاری از رسانه‌های معاند مطالب را منتشر می‌کنند به دنبال این هستند که نگذارند عرضه سهام این شرکت صورت بگیرد…توسعه و رشد بازار سرمایه برای رسانه‌های معاند که خارج از کشور فعالیت دارند قابل درک نیست. لذا با دریافت مبالغی اقدام به نشر مطالب کذب می‌کنند تا بتوانند به اهداف خود که ممانعت از رشد بورس است، دست یابند.»

یکی از کارشناسان بازار سرمایه که نخواست نام او ذکر شود، درباره عرضه سهام زر ماکارون در بورس اعلام کرد که در صورت‌های مالی این شرکت ابهاماتی وجود دارد.

او به دو نمونه اشاره کرد و گفت که تجدید ارزیابی زمین این شرکت در سال ۹۴ انجام شده و همچنین ماشین‌آلات، زمین و چند ساختمان هم بابت وامی در رهن یکی از بانک‌های کشورقرار دارند و البته از این موضوع هم نباید گذشت که بعد از لغو آخرین عرضه غزر در بورس، مدیرعامل زر ماکارون در گفت‌وگویی اعلام کرد که افزایش قیمت در کدال ابهاماتی ایجاد می‌کرد که باید اطلاعاتی نسبت به آن اصلاح می‌شد، پس از انجام این اقدامات عرضه اولیه غزر انجام خواهد شد.

آخرین اخبار از عرضه اولیه بورس را در صفحه عرضه اولیه دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • malek

    با سلام برتجارت نیوز ودوستان سرمایه گذار ،وکارشناسان عزیز..درارز یابی کارخانجات وشرکتهای تولیدی ،متاسفانه کارشناسان قیمت هاراخیلی بالاتر از ارزش واقعی درنظر میگیرندوبرتنور داغ تورم هیزم میرزند،بعضی کارخانه هااز جمله همین زر ما کارون را میشود با نصف قیمت کارشناسی ،تاسیس کردو باتوجه بر اینکه زر ماکارون تاکنون از ارز ترجیهی استفاده کرده ودولت جزـارزاق عمومی محسوب میکردد واگر زر ماکارون سودی داشت از تفاضل قیمت ارز ترجیهی وارزٱزاد بوده است . اگر دولت ارز ترجیهی را به کارخانه هانه مشابه قطع کند .صادرات برای زر ماکارون غیرممکن وضرر ده خواهد بود . وازچرخه تولید خارج خواهد شد.،،لذا ورود زرما کارون.در میان مدت وبلند مدت جـزء کارخانه ضرر ده خواهد. وقیمت فعلی این کارخانه خیلی بیشتر از ارزش ذاتی است..

    • بهروز

      خداییش تو داری حیف میشی باید میرفتی ریاست بورس ایران رو بر عهده میگرفتی!

  • ali

    ارزش هر سهم ارائه شده در عرضه اولیه بیش از دونیم برابر می شود.
    بزرگترین شرکت غذایی خاورمیانه هست.

  • حسین

    این سهم واقعا گرونه آخرم هیچکس پیگیری نکرد

    • بهروز

      دوست عزیز تو چی میدونی از ارزش گذاری که میگی گرونه؟ معیار قیمت گذاری ات چیه؟ تو کارشناس بورس چیزی هستی؟
      لطفا توضیح بده ما هم بفهمیم! سهم داشتیم با 8 هزار تومن شروع شده. حتما اون هم به نظرت گرون بوده و ابهام داشته؟
      الان مشکل شما چیه همینجوری کیلویی میگی این سهم گرونه؟ یا اینکه دلیل درست حسابی هم داری. گوجه خیار داری میخری مگه؟
      سهم برای خودش اصول داره این همه کارشناس توی بورس نشستن قیمت گذاری کردن شما همینجوری کیلویی میگی گرونه!؟

  • ناشناس

    قیمت ارایه شده برای غزر مناسب است چراکه قیمت ارایه شده مربوط به گروه صنعتی زر هست که زیر مجموعه های زیادی دارد پس بعد از سه بار ارایه شدن و نظارت بورس جای نگرانی برای افول قیمت ارایه شده نیست.

  • hassan

    الان این فکر ب ذهنم رسید ک غزر اینده چندان روشنی نخواهد داشت

  • بهروز

    حالا این همه شرکت کوچیک و بزرگتر توی بورس هست هیچکدام این همه حاشیه نداره نمیدونم این یکی چرا اینجوری شده وا نمیدن این بدبخت رو آخرش میزنن شرکتش رو به خاک سیاه میشونن سهامداران هم چند سال سهامشون میره توی حالت متوقف و بعدشم با منفی باز میشه تا اینکه سرمایه صفر بشه!

  • ناصر

    این مالک یه چیزیش می شه ها

  • ناشناس

    بهروز خان به نظر شما ریاست زر ماکارون را بعهده دارید و یا ….