کد مطلب: ۸۱۲۶۲۳

دبیر شورای عالی امنیت منصوب شد/ نگاهی به سوابق علی‌اکبر احمدیان

دبیر شورای عالی امنیت منصوب شد/ نگاهی به سوابق علی‌اکبر احمدیان

رئیس دولت سیزدهم در حکمی ضمن قدردانی از زحمات «علی شمخانی» در زمان تصدی‌ دبیری شورای‌ عالی امنیت ملی، «علی اکبر احمدیان» را به این سمت منصوب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی، امروز در حکمی علی‌اکبر احمدیان را به سمت دبیری شورای عالی امنیت منصوب کرد.

با حکم امروز ابراهیم رئیسی، فعالیت 10 ساله شمخانی در سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی به پایان رسید. اما جایگزین شمخانی کیست و پیش از این در چه منصبی فعالیت داشت؟

سوابق علی‌اکبر احمدیان، جایگزین شمخانی

علی‌اکبر احمدیان از سال 86 ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را بر عهده داشت. او همچنین از از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بود. ضمن اینکه در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران را برعهده داشت.

گفتنی است احمدیان از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی متولد سال ۱۳۴۰ در استان کرمان است. دانشجوی دندانپزشکی که در سال 1359 تحصیل در دانشگاه تهران را به صورت موقت رها کرد و به جبهه‌های جنگ رفت.

مشرق‌نیوز در گزارشی نوشت: «احمدیان در سال‌های پایانی جنگ یکی از معماران تحول در نیروی دریایی سپاه شد. از او به عنوان یکی از اولین نظریه‌پردازان ایده دفاع نامتقارن نام برده می‌شود.»

در ادامه این گزارش آمده: «احمدیان سال ۷۹ نیروی دریایی سپاه را به مقصد ریاست ستاد مشترک سپاه ترک کرد.»

مروری بر فعالیت‌های شمخانی

علی شمخانی سال 1392 با حکم حسن روحانی، رئیس جمهور وقت به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب و جایگزین سعید جلیلی شد. در یک سال گذشته که شایعه برکناری شمخانی در رسانه‌ها مطرح شده بود، سعید جلیلی یکی از گزینه‌های مطرح‌شده برای جایگزینی او بود.

شمخانی پیش از دبیر شورای عالی امنیت ملی، در دوره‌ای رئیس کمیته دفاعی-امنیتی این شورا بود.

او در یک سال گذشته نقش پررنگی در مذاکرات با کشورهای همسایه داشت. شمخانی در توافق ایران و عربستان نیز نقش پررنگی ایفا کرد. پس از آن نیز سفرهایی به عراق، امارات و کشورهای دیگر داشت که گفته می‌شود در جهت توسعه ارتباطات در منظقه است.

حالا باید دید رفتن او از دبیر شورای عالی امنیت چه تاثیری در روند مذاکرات منطقه‌ای ایران دارد. مشخص نیست که احمدیان دبیر جدید شورای عالی امنیت نسبت به ارتباطات با کشورهای منطقه و غرب چه سیاست و نگاهی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یک دست خالص تر حکومت دولت معادل دلار پنجاه و یک هزاری افساد اختلاس اجاره بهای گران مسکن سر به فلک کشیده گرانی لحظه ای دارو غذا خدمات در کنار اعدام کشتار تهدید خشکسالی و….اه مظلوم چو سوهانی بود گر خود نبرد برنده را تیز تر کند.