کد مطلب: ۳۷۰۹۲۲

اخبار کمتر دیده شده بورسی امروز

اخباری از چند نماد بورسی / افزایش نرخ کاشی و سرامیکی‌ها و افزایش سود «وبملت»

اخباری از چند نماد بورسی / افزایش نرخ کاشی و سرامیکی‌ها و افزایش سود «وبملت»

از مهمترین خبرهای امروز بازار سهام، افزایش نرخ 30 درصدی کاشی و سرامیکی‌ها و افزایش سود «وبملت» با اصلاحات عملکرد سال گذشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل سهام امروز، سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۹۸، به سطح 216 هزار و 641 واحدی رسید که با رشد ۱۷۷۴ واحدی معادل ۰٫۸۳ درصدی همراه بود.

تازه‌ترین وضعیت تولید شمش در «کچاد»

سال گذشته ۸۴۰ هزار تن شمش در چادرملو به تولید رسید و شرکت تولید یک میلیون تن فولاد را در برنامه امسال در دستور کار قرار داده است.

محمود مصری‌نژاد، مدیر مجتمع صنعتی چادرملو می‌گوید: در بخش فولادسازی با توجه به اینکه هنوز به مرحله «هات شارژ» نرسیده‌ایم، بنابراین با روش «کلد شارژ» همچنان تولید ادامه دارد. با راه‌اندازی هات‌شارژ در سال آینده، ظرفیت تولید آهن اسفنجی در واحد احیای مستقیم که هم‌ اکنون از ظرفیت نامی به میزان ۱۲۵۰ هزار تن در برنامه سال جاری است، دستخوش تغییر می‌شود.

بنا به نیاز تامین مواد واحد فولادسازی چادرملو به روش هات‌شارژ، افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی به ۱۵۵۰ هزار تن در برنامه کاری مجتمع قرار خواهد گرفت.

مصری‌نژاد در پاسخ به این پرسش که با ورود شمش چادرملو به بورس کالا در بحث کیفیت این محصول چه اقداماتی صورت گرفته است، تاکید کرد: اصولا تولید شمش در ایران بر پایه استانداردهای خاص انجام می‌پذیرد و این استانداردها برای همه فولادسازها یکسان است. بدیهی است که شمش چادرملو از سایر تولیدکنندگان مستثنی نیست.

وی ادامه داد: چادرملو هم حتما براساس استانداردهای تعریف شده بین‌المللی و متناسب با نیاز مشتریان شمش تولید می‌کند.

در خبر دیگر، شرکت داروسازی تولید دارو با سرمایه ۳۷۰ میلیارد ریال، صورت‌های مالی یک ساله دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۹۷ را به صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت داروسازی تولید دارو در دوره یاد شده، مبلغ ۱۵۵ میلیارد و ۱۳۹ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۴۱۹ ریال سود به ازای هر سهم خود کنار گذاشت که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۳۶ درصد افزایش داشته است. شرکت داروسازی تولید دارو، کاهش ۱۲ درصدی بهای تمام شده درآمدهای فروش و همچنین افزایش پنج درصدی فروش را از عمده دلایل افزایش سود نسبت به دوره مشابه عنوان کرده است.

تغییر محل افزایش سرمایه یک شرکت

تامین سرمایه نوین که با عرضه اولیه 10 درصد سهام در 22 اسفند ماه و کشف قیمت 220 تومانی هر سهم وارد بورس شده از اصلاحات در برنامه افزایش سرمایه 29 درصدی خبر داد و طی معاملات امروز با رشد 2.5 درصدی قیمت روبرو شد.

بر این اساس،«تنوین» درصدد است محل افزایش سرمایه مذکور را تغییر داده و سود انباشته را جایگزین محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی کند تا بدین طریق، سرمایه فعلی را از 700 به 900 میلیارد تومان برساند و قادر به بهبود ساختار سرمایه و جلوگیری از خروج وجه نقد شود.

بنابراین گزارش، شرکت تامین آتیه درخشان نوین با 24.1 درصد و بانک اقتصاد نوین با 23.9 درصد در ترکیب سهامداری این شرکت بورسی حضور دارند.

در خبر دیگر، در جریان معاملات دیروز بازار سهام که شاخص بورس با عبور از پنج کانال و جهش 5623 واحدی به رقم 214 هزار و 867 رسید تا به اولین رکورد پروازی در سال جاری (رشد 5722 واحد در 26 فروردین ماه) نزدیک شده باشد، سه شرکت ایران دارو، کی بی سی و ریل سیر کوثر در خصوص نوسان و آثار احتمالی افزایش تعرفه حمل واگن‌های مخزن‌دار، دست به شفاف‌سازی زدند و به ترتیب با رشد 3.3، 4.3 و 7.7 درصدی قیمت روبرو شدند.

افزایش سود «وبملت»

بانک ملت که طی چند روز گذشته گزارش عملکرد نخستین ماه از دوره مالی منتهی به اسفند ماه سال 98 را منتشر کرده، اقدام به اصلاح این فعالیت ماهانه کرد.

بر این اساس، «وبملت» با اصلاحاتی در سود عملکرد این دوره و افزایش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل در خصوص دلایل آن اعلام کرد: افزایش در مانده تسهیلات اعطایی در سال 97 و به تبع آن افزایش در سود مربوطه در فروردین ماه سال 98، کاهش در سود پرداختی به دلیل کاهش نرخ موثر سپرده‌ها و عدم پرداخت سودهای ترجیحی و اجرای بخشنامه بانک مرکزی برای پرداخت سود سپرده‌های کوتاه‌مدت به صورت ماه شمار به رغم افزایش در سپرده‌های مدت‌دار در این تغییر سود دخیل بوده است.

در خبر دیگر، یکی از صنایع پربازده بازار طی سه ماه گذشته صنعت قند و شکر بوده و یکی از پربازده‌ترین سهم‌های این صنعت‌ در دوره یاد شده قند لرستان است. حدود سه ماه پیش بهای هر سهم قلرست در حدود 370 تومان بود اما در این مدت حدود 90 درصد افزایش یافته و به محدوده 700 تومان رسیده است، یعنی در سه ماه اخیر تقریبا در هر ماه 30 درصد بازدهی داده است. در این گروه قند نیشابور بالاترین بازدهی را داشت و بیش از 100 درصد رشد کرد.

افزایش نرخ 30 درصدی کاشی و سرامیکی‌ها

صنعت کاشی و سرامیک یکی از صنایعی است که برای حفظ حیات خود ملزم به افزایش نرخ است و سال 98 سال سختی برای بنگاه‌های تولیدی قلمداد می‌شود.

بهنام عزیززاده دبیر انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور در خصوص شایعات موجود مبنی بر افزایش نرخ محصولات این صنعت گفت: افزایش نرخ فعلا فقط پیشنهادی بوده که از طرف انجمن مطرح شده و هنوز قطعیتی ندارد. این افزایش نرخ 30 درصدی که هنوز مورد تایید قرار نگرفته، به جهات زیان‌دهی و افزایش هزینه‌های تولید شرکت‌های فعال در این صعنت، مورد نیاز است.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی این افزایش قیمت باید برای جلوگیری از زیان‌دهی بیشتر شرکت‌ها اعمال شود، البته از طرف دیگر ما با عدم پذیرش و گنجایش بازار برای این افزایش نرخ مواجه هستیم که اعمال افزایش نرخ را برای شرکت‌ها دشوار کرده است.

عزیززاده ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که اگر ما نخواهیم افزایش نرخ بدهیم باید هزینه مواد اولیه برای ما کاهش یابد چرا که دلیل افزایش نرخ محصولات ما به افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه صنعت بازمی‌گردد. از سال 97 تاکنون هم ما شاهد افزایش نرخ مواد اولیه بوده‌ایم.

روی خط شرکت‌ها

شرکت به پرداخت ملت در صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۹۷، سود پوششی هر سهم را یک هزار و ۵۰۶ ریال اعلام کرد.

سود عملیاتی این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افت ۱۰ درصدی به مبلغ ود هزار و ۸۹۵ میلیارد ریال، سود خالص با افت شش درصدی مبلغ دو هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال و سود انباشته در پایان دوره با رشد ۱۳ درصدی به مبلغ دو هزار و ۷۵۹ میلیارد ریال رسید.

هیات‌مدیره گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران پیشنهاد افزایش سرمایه سه هزار میلیارد ریالی، معادل ۱۰۰ درصد را به مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت پیشنهاد داد.

گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران اعلام کرده است برنامه افزایش سرمایه از مبلغ سه هزار میلیارد ریال به شش هزار میلیارد ریال دارد.

منبع: رادیو سهام ، بورس پرس ، بورس 24 ، تعادل

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.