کد مطلب: ۴۰۳۵۳۳

روایت اکونومیست از اقتصاد جهان در هفته‌ اول اکتبر

اخباری که اهمیت خاصی برای بازارهای جهانی دارند / از افزایش مالیات در ژاپن تا کاهش تورم در ترکیه

اخباری که اهمیت خاصی برای بازارهای جهانی دارند / از افزایش مالیات در ژاپن تا کاهش تورم در ترکیه

اکونومیست در گزارشی به وقایع اقتصادی هفته گذشته از حمایت سازمان تجارت جهانی از تعرفه‌های آمریکا علیه اروپا تا کاهش نرخ تورم در ترکیه پرداخته است. این اخبار شاید بتوانند سیگنال‌های قابل توجهی را برای معامله‌گران بازارهای جهانی به همراه داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکونومیست در گزارشی وقایع اقتصادی هفته گذشته را مورد بررسی قرار داده است.

سازمان تجارت جهانی، به اختلاف نظر 15 ساله میان آمریکا و اتحادیه اروپا خاتمه داد و میلیاردها یورو یارانه این اتحادیه به شرکت هواپیماسازی ایرباس را غیرقانونی اعلام کرد. این سازمان همچنین از آمریکا برای وضع تعرفه بر کالاهای اتحادیه اروپا به ارزش تجاری سالانه 7.5 میلیارد دلار حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا متهم به حمایت غیرقانونی از ایرباس اروپاست.

تحلیلگران بر این باورند که این تصمیم تنش‌های تجاری را تشدید می‌کند.

آمریکا اعلام کرده است که تعرفه‌های 10 درصدی بر صنعت هواپیماسازی و 25 درصدی بر برخی مواد غذایی را از 18 اکتبر اعمال خواهد کرد.

پیش از این سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی کرده بود جریان تجارت جهانی در سال جاری تنها 1.2 درصد افزایش یابد. در حالی که پیش‌تر در ماه آپریل این رقم 2.5 درصد پیش‌بینی شده بود. گفته شده این کمترین جریان تجارت جهانی از زمان بحران مالی تاکنون خواهد بود.

مناقشات تجاری حل‌نشده منجر به افزایش عدم قطعیت و به‌تعویق انداختن سرمایه‌گذاری‌‌ها در بخش تجارت می‌شود. رشد واردات و صادرات در نیمه ابتدایی سال 2019 در تمامی نقاط کاهش یافته است.

***

در ادامه اخبار بازارهای جهانی و اقتصاد کشورهای مختلف می‌توان اشاره کرد که بانک مرکزی استرالیا در مواجهه با رکود شدید در بازار مسکن این کشور، نرخ بهره را 0.25 درصد کاهش داد و به 0.75 درصد که پایین‌ترین نرخ تاریک این بانک است، رساند.

***

نرخ تورم سالانه ترکیه به 9.3 درصد، کمترین سطح سه سال گذشته کاهش یافت. با انتشار این خبر انتظار می‌رود بانک مرکزی این کشور باز هم نرخ بهره را کاهش دهد؛ این در حالی است که رئیس بانک مرکزی ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود امکان کاهش بیشتر نرخ بهره وجود ندارد.

***

پی‌پل (Paypal) با خرید 70 درصد از سهام شرکت چینی GoPay که پروانه پرداخت آنلاین و موبایل را در چین در اختیار دارد، به اولین پلتفرم پرداخت الکترونیکی خارجی تبدیل شد که مجوز فعالیت در این کشور را کسب می‌کند.

***

مالیات فروش در ژاپن از هشت درصد به 10 درصد افزایش یافت. دولت این افزایش مالیات را که قرار بود پیش‌تر انجام شود یک بار در سال 2015 و 2017 به تعویق انداخت. مالیات بر مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی همچنان هشت درصد است.

***

شرکت داروسازی نوارتیس (Novartis) از همکاری با مایکروسافت برای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت پزشکی خبر داد.

***

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای Kroll انتشار اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی در مورد کمپانی‌ها به شکل قابل توجهی بر کاهش شهرت و محبوبیت آنها تاثیرگذار است. بر اساس نظرسنجی انجام شده 84 درصد از کارفرمایان شرکت‌ها در 13 کشور مورد بررسی از تلاش رقبا و فروشندگان برای دستکاری بازارها از طریق اخبار جعلی در این رسانه‌ها احساس خطر می‌کنند.

به‌نوشته اکونومیست ، پس از انتشار ادعای دروغ در توئیتر مبنی بر انجام آزمایشات مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی بر روی حیوانات توسط یک کمپانی، فروش این شرکت به یک‌پنجم کاهش یافت.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.