کد مطلب: ۳۴۱۳۰۳

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با اعضای اتاق ایران اعلام کرد:

اختصاص ارز حاصل از صادرات نفتی به کالاهای اساسی

اختصاص ارز حاصل از صادرات نفتی به کالاهای اساسی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ارز حاصل از صادرات نفتی به کالاهای اساسی و استراتژیک اختصاص می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ارز حاصل از صادرات نفتی به کالاهای اساسی و استراتژیک اختصاص می‌یابد و از این رو برای تامین ارز واردات دیگر نیازهای مردم، باید از ارز حاصل از صادرات استفاده کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از بانک مرکزی،؛ عبدالناصر همتی عصر امروز در جلسه هم‌اندیشی با هیات‌رئیسه و اعضای اتاق بازرگانی ایران که با محوریت بازگشت ارز حاصل از صادرات برگزار شد، گفت: اگر صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات بیشتری را به سامانه نیما عرضه کنند، قاعدتا شاهد تعادل بیشتر نرخ ارز در بازار خواهیم بود و اینگونه بخش خصوصی به رونق تولید نیز کمک کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هدف مشترک ما باید ایجاد رفاه برای مردم باشد، گفت: همه ما در بانک مرکزی و بخش خصوصی در یک کشتی هستیم؛ اما از طرفی بانک مرکزی مسئول سیاست‌های ارزی کشور است و باید در مقابل هشتاد و دو میلیون جمعیت ایرانی پاسخگو باشد و البته هدف مشترک همه ما باید رفاه مردم باشد که این امر از هر اولویتی مهم‌تر است.

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، ارز حاصل از صادرات نفتی به کالاهای اساسی و استراتژیک اختصاص می یابد و از این رو برای تامین ارز وادرات دیگر نیازهای مردم، باید از ارز حاصل از صادرات استفاده کرد. لذا ضروری است که صادرکنندگان برای رفاه مردم به میدان بیایند و ارزشان را به چرخه اقتصادی بازگردانند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اهداف این بانک در مقابل صادرکنندگان قرار ندارد، بلکه بانک مرکزی همواره بخش خصوصی را در کنار خود می‌بیند و به دنبال افزایش تولید است تا در نهایت به رفاه عمومی مردم و رونق اقتصادی دست یابیم.

همچنین در این جلسه معاون ارزی بانک مرکزی درخصوص سیاست‌های ارزی این بانک در قبال صادرکنندگان گفت: برای صدور دستورالعمل‌های ارزی، ابتدا با فعالین اقتصادی مشورت‌های لازم به عمل آمده است و البته در این راه همواره شفافیت اولویت بانک مرکزی بوده است.

پناهی اهداف تولیدکنندگان و صادرکنندگان را در راستای اهداف بانک مرکزی ارزیابی و عنوان کرد: صادرکنندگان در طول ۹ ماه اخیر حدود ٢٩ میلیارد یورو صادرات داشتند و حدود ٢٢ میلیارد یورو از طریق بانک مرکزی و حدود ٧ میلیارد یورو از طریق سامانه نیما برای واردات ارز تامین شده که این امر نشان از حمایت بانک مرکزی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان دارد.

به گفته معاون ارزی بانک مرکزی، این بانک از پیشنهادات و راهکارهای صادرکنندگان استقبال می‌کند، ‌چراکه این گونه ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور باز می‌گردد و البته در این راه بانک مرکزی نیز به برنامه‌های توسعه‌ای صادرکنندگان کمک می‌کند.

گفتنی است، تاکید بر ادامه روند با ثبات بازار ارز، روش‌های بازگشت ارز از حاصل صادرات به چرخه اقتصادی به منظور کمک به توسعه کشور، افزایش همکاری‌های دوجانبه میان بانک مرکزی و اتاق بازرگانی، از جمله مباحثی بود که از سوی هیات‎رئیسه و اعضای اتاق بازرگانی مطرح شد. همچنین در پایان بخش خصوصی بابت ثبات ایجاد شده در بازار ارز از رئیس کل بانک مرکزی قدردانی کرد و مقرر شد این‌گونه جلسات تداوم یابد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.