کد مطلب: ۱۹۲۴۵۲

اخذ هزینه حق نظارت نظام مهندسی از زلزله‌زدگان

اخذ هزینه حق نظارت نظام مهندسی از زلزله‌زدگان

معاون بازسازی بنیاد مسکن گفت: حق نظارت نظام مهندسی بر ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌زده تا کمتر از ۱۰۰ متر مربع رایگان بوده و برای واحدهای بالای ۱۰۰ متر، هزینه نظارت اخذ می‌شود.

معاون بازسازی بنیاد مسکن گفت: حق نظارت نظام مهندسی بر ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌زده تا کمتر از ۱۰۰ متر مربع رایگان بوده و برای واحدهای بالای ۱۰۰ متر، هزینه نظارت اخذ می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از شبکه خبر؛ عزیزالله مهدیان در برنامه «تیتر امشب»، شب گذشته با موضوع وضعیت مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه گفت: تاکنون ۲۸ هزار نفر به بانک معرفی شده‌اند و در بازسازی مشکلی نداریم. به اندازه کافی هم در منطقه کانکس کافی داریم و خانوارهایی که کانکس نیاز داشته باشند تا چند روز آینده کانکس‌ها تحویل می‌شود. بیش از هزار کانکس در سرپل ذهاب آماده داریم که به خانوارهایی که کانکس نیاز داشته باشند کانکس تحویل خواهد شد.

وی درباره مشکل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات افزود: خیلی از شهرستان‌ها فقط یک شعبه دارند و امکانات محدود است که قرار است با ایجاد شعب سیار، بانک‌ها را در ارائه خدمات تقویت کنیم.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: تلاش ما این است که سرعت پرداخت تسهیلات را بالا ببریم اما شرط شروع ساخت‌وساز اعطای تسهیلات و عقد قرارداد نیست بلکه کسانی که اعلام آمادگی برای ساخت‌وساز داشته باشند ما مصالح را تامین می‌کنیم چون عقد قرارداد یک ماه زمان می‌برد و ما باید در یک پروسه زمانی محدود، حدود ۹۰ هزار عقد قرارداد انجام دهیم که عملا زمان‌بر است.

وی درباره سلیقه‌ای عمل کردن بانک‌ها اظهار کرد: برخی بانک‌ها ممکن است سلیقه‌ای عمل کرده باشند که این کار با هماهنگی با استاندار در حال پیگیری است. قرار است جلسه‌ای هم با مدیران بانک‌ها در برطرف کردن مشکلات در پرداخت و نحوه پرداخت‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.

مهدیان تصریح کرد: بانک‌ها ظرفیت و کشش این حجم کار را ندارند و باید از بانک‌های دیگر کمک بگیریم چون با این تعداد نیرو و این حجم بزرگ کار، بانک‌های عامل معرفی شده، جوابگو نخواهند بود. بانک‌ها به تعداد واحدهای مسکونی باید تسهیلات پرداخت کنند و بانک‌ها باید بپذیرند اگر کسی قرار است چند وام بگیرد هم در اعطای وام کوتاهی نکنند. بعضی مسائل برای ضامن زنجیره‌ای باید با کمک بانک مرکزی حل شود چون از اول قرار بر این بود که سه نفر سه نفر بتوانند به‌صورت زنجیره‌ای ضامن شوند که ما از بانک مرکزی می‌خواهیم که به ما در پرداخت‌ها کمک کنند.

وی درباره هزینه طراحی‌های ساخت نیز گفت: بنیاد مسکن هزینه‌های طراحی ساخت را تقبل کرده و پروانه ساخت‌وساز نیز به‌صورت رایگان تحویل می‌شود. در شهرها و روستاها تا صد متر نظارت‌ها رایگان انجام می‌شود و بنیاد مسکن هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و از صد متر به بالا هزینه نظام مهندسی دریافت خواهد شد. اگر خانواده‌ای بخواهد ساختمانی بالای صد متر بسازد باید هزینه طراحی و نظارت‌ها را طبق تعرفه‌های تعریف شده پرداخت کند.

معاون بنیاد مسکن گفت: در بازسازی‌ها، سقف زنی مناطق روستایی را تا پایان خردادماه تکمیل خواهیم کرد اما بازسازی مناطق شهری بیشتر زمان می‌خواهد.

استاندار کرمانشاه: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات سرعت عمل داشته باشند

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز در این برنامه درباره اقدامات انجام شده در مناطق زلزله‌زده ثلاث باباجانی گفت: کانکس‌ها به تعداد کافی تحویل شده است ولی کسانی که کانکس نگرفته‌اند حتما جز کسانی هستند که خانه‌هایشان نیاز به تعمیرات دارد و باید تعمیرات را انجام دهند و اینکه در چند روز آینده تمامی کانکس‌ها تحویل خواهد شد.

وی افزود: حدود ۲۸ هزار و ۸۶۰ پرونده به بانک‌ها معرفی شده در حالی که عقد قرارداد ما ۱۲ هزار تاست و پرداختی‌ها بیش از ۷۵۰۰ تا می‌باشد. بنابراین ما از بانک‌ها تقاضا داریم در کارها سرعت عمل داشته باشند. ما از بانک‌ها گله‌مند هستیم چون مردم هنوز در چادر به سر می‌برند. دولت مصوب کرده که این کار انجام شود بانک‌ها نیز باید در پرداخت‌ها سرعت عمل داشته باشند و نباید سلیقه‌ای عمل کنند چراکه برخی بانک‌ها در این مناطق هم بدون توجه به وضعیت مردم هنوز برای پرداخت تسهیلات چند ضامن می‌خواهند که این سلیقه‌ای عمل کردن بانک‌ها درست نیست. ما از بیمه هم گله داریم چون مسکن مهر ما هنوز درگیر بروکراسی بیمه و پرداخت‌هاست. در جلسه امروز ستاد مرکزی نیز بر تسهیل و سرعت پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها تاکید شد.

استاندار کرمانشاه درباره اقدامات در قصر شیرین اظهار کرد: کار ساخت سرویس‌های بهداشتی در حال انجام است و از مردم نیز می‌خواهیم که در ساخت سرویس‌های بهداشتی کمک کنند.

بازوند ادامه داد: تخریب منازلی که اضافه شده‌اند که در لیست قبلی ما نبوده‌اند درست است. تقریبا رقم تخریب ما در مناطق شهری و رروستایی دوبرابر رقم های اول تخمین زده می‌باشد که از دولت می‌خواهیم این موضوع را در دستور کار قرار دهد. درباره واریز کمک‌های مردم به هلال احمر هنوز بخشی در حساب هلال احمر می‌باشد که به تدریج پرداخت خواهد شد.

نماینده قصر شیرین: کمک‌های مردمی هنوز به دست زلزله‌زدگان نرسیده است

فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: از صداوسیما برای پیگیری اقدامات انجام شده در مناطق زلزله‌زده تشکر می‌کنم. گیلان غرب در شرایط بد آب‌وهوایی قرار د ارند و به‌خاطر پس لرزه‌ها هنوز در بیرون خانه‌ها به‌سر می‌برند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که در براورد اولیه خسارات مناطق زلزله‌زده تعداد واحدهای پیش‌بینی شده تخریب شده دو برابر رقم اولیه شده است که اگر رسیدگی نشود به مشکل برخواهیم خورد. به آقای نوبخت نیز اطلاع‌رسانی شده است که قرار شد در بازدیدی که خواهند داشت این کار را بررسی و پیگیری کنند. در روند بازسازی هنوز مساجد و اماکن مذهبی بلاتکلیف مانده است.

تجری تاکید کرد: موضوع مهم دیگر نیز کمک‌های مردمی است که توسط شخصیت‌ها جمع آوری شده است که هنوز این کمک‌ها به دست مردم نرسیده است. کمک‌هایی هم که مردم به حساب هلال احمر ریخته‌اند هنوز تعیین تکلیف نشده است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.