کد مطلب: ۲۵۵۷۰۱

ادامه دلال بازی دولت در بازار زعفران

ادامه دلال بازی دولت در بازار زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه احتمال دارد محصولات کشاورزی از بخشنامه ارزی دولت مستثنی شوند، گفت: دلال بازی دولت در بازار زعفران، قیمت این محصول را ۲۰۰ هزار تومان افزایش داده است.

غلامرضا میری با بیان اینکه متاسفانه موانع ایجاد شده برای صادرات زعفران همچنان ادامه دارد، گفت: بخشنامه اخیر دولت در حوزه ارز که در تاریخ ۹۷.۲.۲ صادر شده، باعث مختل شدن صادرات زعفران گردیده است، به نحوی که براساس این بخشنامه، صادرکنندگان که محصول خود را با نرخ ارز آزاد به مشتریان خود می‌فروشند، باید ارز حاصل از آن را به نرخ ۴۲۰۰ تومان به دولت بدهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه معاملات زعفران به‌صورت تومانی انجام می‌شود، افزود: مذاکرات زیادی را در این زمینه با مسئولان ذیربط انجام داده‌ایم و طی مذاکراتی که با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و برخی از اعضای اتاق بازرگانی ایران انجام شده است، آنان اظهار امیدواری کردند که شاید بتوان محصولات کشاورزی را از این سیاست حذف و مستثنی کرد.

وی با بیان اینکه صادرات این محصول در فروردین ماه امسال ۱۲ تن و ۱۹۴ کیلوگرم بوده است، گفت: این عدد در سال گذشته، ۱۱ تن و ۳۷۳ کیلوگرم بوده، بنابراین ما در فروردین ماه با رشد صادرات طلای سرخ مواجه بوده‌ایم؛ اما این مساله قبل از صدور بخشنامه مذکور بوده است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: مساله مهم این است که هم اکنون هیچ کس با کارت بازرگانی خود اقدام به صادرات محصول نمی‌کند و از کارت‌های متفرقه استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه شاهد افزایش بی‌رویه قاچاق زعفران از کشور هستیم که این مسائل به تولید و صادرات ما در آینده، آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

زعفران ۲۰۰ هزار تومان گران شد

میری همچنین از افزایش حدود ۲۰۰ هزار تومانی قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران، حداقل سه میلیون و ششصد هزار تومان و حداکثر شش میلیون و دویست هزارتومان است.

وی درباره اینکه چرا قیمت طلای سرخ مجددا افزایش یافته است؟، گفت: برای اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور کار دلالان را انجام می‌دهد.

میری با اشاره به خرید و دپو کردن ۷۰ تن زعفران توسط سازمان مذکور از کشاورزان، افزود: هم‌اکنون سازمان تعاون روستایی این محصولات را عرضه می‌کند؛ اما قیمت ثابتی برای آن اعلام نمی‌نماید. به عنوان مثال امروزی قیمتی را اعلام می‌کنند و ما براساس آن مشتری پیدا می‌کنیم، زمانی که مشتری می‌آید می‌گویند قیمت‌ها افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه باید نرخ ثابت برای محصول اعلام شود تا صادرات به مشکل برنخورد، گفت: با این وضعیت صادرکنندگان نمی‌توانند صادرات انجام دهند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.