کد مطلب: ۱۶۹۷۱۰

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران پیشنهاد داد:

ارزش فضای سبز به ریال محاسبه شود

ارزش فضای سبز به ریال محاسبه شود

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: با روش‌های علمی می‌توان ارزش اقتصادی درخت را به شهروندان منتقل کرد و به شهروندان بگوییم با قطع یک درخت چه میزان مالی ضرر خواهند کرد.

آرش حسینی میلانی با اشاره به راهکارهای کمیته محیط زیست برای فضای سبز باقیمانده در پایتخت گفت: باید سازوکاری مردمی ایجاد کنیم که هرگونه تخریب محیط زیست به مدیریت شهری اطلاع‌رسانی شود و با راه‌اندازی سامانه‌ای شهروندان بتوانند اطلاعات تخریب فضای سبز و درختان را در آن ثبت کنند، البته این یک ایده اولیه است که باید در روند کار پخته شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: مطمئنا ۲۱ عضو شورا و یا مدیران شهری نمی‌توانند تمام شهر را رصد کنند و باید این مسئله را سیستمی کرد و از سمن‌ها و شهروندان کمک خواست تا حداقل فضای سبز باقیمانده تثبیت شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان این که برای مقابله با تخریب فضای سبز باید ارزش مالی فضای سبز را مشخص کنیم، گفت: فرهنگ عمومی ما به سمت نگاه سوداگری است، اینکه اهمیت درخت و فضای سبز نسبت به ارزش مالی زمین کمتر است، یک واقعیت اجتماعی است که فعالان محیط زیست باید به دنبال راه حلی برای آن باشند.

وی با اشاره به روش ارزش‌گذاری بر فضای سبز و درختان گفت: با روش‌های علمی می‌توان ارزش اقتصادی درخت را به شهروندان منتقل کرد. اینکه یک درخت در جذب دی‌اکسیدکربن محیط، رطوبت نسبی هوا و شاخص‌های دیگر چقدر تاثیرگذار است، به راحتی با روش‌های علمی قابل تبدیل شدن به ریال است. در دنیا چنین مقایسه‌ای معمول است و می‌توان در برابر منطق سوداگری از این روش استفاده کرد تا با فرآیندهای محاسبات اقتصادی به مردم بگوییم با قطع یک درخت چه میزان ضرر خواهند کرد.

میلانی اضافه کرد: یکی از راه‌های توسعه فضای سبز، ایجاد فضای مطالبه‌گری در میان شهروندان است. اینکه شهروندان از حقوق خود در خصوص فضای سبز و سرانه‌ای که محله آنها باید داشته باشد، آگاه شوند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.