کد مطلب: ۵۸۶

اروپا خواستار واردات گاز آمریکا شد

وزارت خارجه جمهوری چک گفت: چهار کشور مرکز اروپا از کنگره آمریکا خواستند که روال واردات گاز طبیعی از آمریکا را تسهیل و وابستگی آنها به گاز روسیه را کاهش دهد.  به نقل از رویترز، چهار کشور لهستان، جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی به دنبال متنوع کردن منابع گازی خود برای حذف گاز روسیه هستند

وزارت خارجه جمهوری چک گفت: چهار کشور مرکز اروپا از کنگره آمریکا خواستند که روال واردات گاز طبیعی از آمریکا را تسهیل و وابستگی آنها به گاز روسیه را کاهش دهد.

به نقل از رویترز، چهار کشور لهستان، جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی به دنبال متنوع کردن منابع گازی خود برای حذف گاز روسیه هستند تا خطر استفاده این کشور از منابع گاز به عنوان اهرم فشار روی خود را از بین ببرند.

در سال 2009 عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین برای مدت کوتاهی به دلیل مناقشه دو کشور قطع شد و کشورهای مرکز اروپا نگران این هستند که مجددا به دلیل تشدید بین این دو کشور با احتمال قطع مجدد گاز روسیه مواجه شوند.

شرکت گازپروم روسیه سال گذشته رقم بی سابقه 162 میلیارد متر مکعب گاز را به اتحادیه اروپا و ترکیه صادر کرد که از این رقم 86 میلیارد متر مکعب از طریق اوکراین ترانزیت شد.

گاز پروم طی روزهای گذشته هشدار داد که ممکن است عرضه گاز به اوکراین به دلیل صورت حساب‌های پرداخت نشده قطع کند.

وزارت امور خارجه چک اعلام کرد: سفرای چهار کشور اروپای مرکزی در واشنگتن در نامه‌ای از جان بونر رییس مجلس نمایندگان آمریکا خواستند که موانع اداری سر راه صادرات گاز این کشور را رفع و امکان صادرات گاز شیل آمریکا به اروپای مرکزی را فراهم کند.

در این نامه آمده است با توجه به توسعه گاز شیل در آمریکا شرکت‌های آمریکایی به دنبال صادرات گاز به اروپا هستند اما موانع اداری موجود سر راه صدور مجوزهای صادرات به کشورهایی که با آن‌ها توافق نامه تجارت آزاد وجود ندارد یک مانع بزرگ محسوب می‌شود.

بونئر در بیانیه‌ای از درخواست این چهار کشور حمایت کرد.

وی گفت: امیدوارم باراک اوباما به این درخواست متحدانمان توجه و فورا با درخواست صادرات گاز طبیعی موافقت کند و از هیچ تلاشی برای استفاده از انرژی آمریکا به منظور کاهش وابستگی این کشورها به گاز روسیه دریغ نکند.

اوباما برای موافقت با درخواست صادرات گاز طبیعی به تایید کنگره احتیاجی ندارد.

وی اغلب کنگره را سد راه سیاست‌های دیگر می‌داند و گفته است که خواستار استفاده از اختیارات اجرایی خود تا جای ممکن است، اما جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفته است که تغییر سیاست گذاری فورا انجام نمی‌شود.

وی افزود: ذخایر گاز طبیعی در اروپا به دلیل متعادل بودن فصل زمستان بالاتر از حد عادی هستند. هیچ گونه علائمی مبنی بر کمبود گاز طبیعی در این منطقه دیده نمی‌شود.

تحلیل‌گران گفته‌اند که گاز طبیعی آمریکا قبل از سال 2016 به بازارهای اروپایی نخواهد رسید و بنابراین نمی‌تواند جایگزینی برای گاز روسیه در جریان بحران کنونی اوکراین باشد.

عضو کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا گفت: انتظار ندارد روسیه به دلیل بحران اوکراین عرضه گاز به اروپا را قطع کند.

گونتر اوتینگر کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در گفتگو با نشریه آلمانی ویرشافتووخه گفت: فکر نمی‌کنم این کار به نفع روسیه باشد.

اوکراین یک مسیر ترانزیتی مهم برای عرضه گاز از روسیه به اتحادیه اروپا است که حدود یک چهارم گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند.

این در حالی است که اوتینگر اظهار کرد: قطع عرضه گاز به نفع گازپروم نخواهد بود. گازپروم از فروش روزانه گاز نفع می‌برد.

اوتینگر افزود: اگر دیگر گازی از طریق اوکراین عرضه نشود، روی 14 درصد مصرف گاز اروپا تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: اروپا برای مقابله با چنین سناریویی آمادگی بیشتری دارد، زیرا زمستان امسال متعادل‌تر بود و ذخایر گازی اروپا نسبت به سال قبل پر تر هستند و کشور‌های عضو اتحادیه هم‌اکنون به اندازه 30 روز ذخیره گاز دارند.

اوتینگر گفت: ما نسبت به پنج سال قبل وضعیت بهتری داریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.