کد مطلب: ۷۸۹۹۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کشورهای پیشرو در استفاده از سی ان جی/ جایگاه ایران کجاست؟

کشورهای پیشرو در استفاده از سی ان جی/ جایگاه ایران کجاست؟

سی ان جی یکی از سوخت‌های پاک، ارزان در عرصه بین‌الملل به حساب می‌آید که مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. ایران نیز در دهه ۸۰ با سرمایه‌گذاری‌ عظیمی در این زمنیه اقدام کرد. اما با توجه به قطعی گاز در زمستان سال گذشته، استفاده از سوخت سی ان جی در ایران به چه شکل است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، استفاده از سی ان جی به عنوان سوخت به دهه ۱۹۲۰ باز می‌‌‌گردد. اوج‌ استفاده از آن مربوط به سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ است. چراکه در آن زمان بحران‌ نفتی در جهان سایه افکنده بود.

فارغ از مسئله بحران نفت این سوخت زمانی که نگرانی‌های ناشی از افزایش آلودگی هوا در کشورهای مختلف جهان مطرح شد نیز مورد توجه قرار گرفت.

ایتالیا به عنوان کشور پیشگام در استفاده از گاز سی ان جی شناخته می‌شود. کشورهایی نظیر چین، آلمان و هند نیز در راستای تنوع‌سازی سبد سوخت و کاهش آلودگی هوا از این سوخت برای استفاده وسیله نقلیه خود بهره می‌برند.

توسعه این سوخت از چشم کشورهای آفریقایی نظیر مصر دور نماند و این کشورها با تکیه بر توسعه میادین گازی خود، نسبت به توسعه صنعت سی ان جی اقدام کردند. در آسیا نیز کشروهای همچن پاکستان، مشوق‌های مختلفی را برای گسترش استفاده از گاز طبیعی در خودروها به کاربران ارائه کرده است.

پاک، ایمن و ارزان بودن سی ان جی سه ویژگی مهم این سوخت محسوب می‌شود. علاوه بر آن دولت می‌تواند با افزایش مصرف سی‌ان‌جی تا میزان قابل توجهی هزینه‌های خود را در بخش سوخت‌رسانی کاهش دهد.

ویژگی‌های مثبت استفاده از سی ان جی

میزان انتشار CO2 وسایل نقلیه گاز سوز 20 تا 25 درصد در مقایسه با خودرو­های بنزینی کمتر است. ارزیابی­‌های فنی نشان می‌­دهد که تاکنون تنها خودرو­های گازسوز توانسته­‌اند استاندارد تدوین‌شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا را به دست آورند.

همچنین به لحاظ ارزانی این سوخت مورد توجه است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده قیمت یک متر مکعب گاز طبیعی در نروژ، لهستان، روسیه، بلاروس، اتریش و آلمان به ترتیب 27، 41، 46، 49، 63 و 65 درصد قیمت یک لیتر گازوئیل است.
به لحاظ ایمنی نیز لازم به ذکر است که گاز طبیعی به علت سبک بودن بعد از خارج شدن از مخازن ذخیره به سرعت بالا می­‌رود. این در حالی است که بنزین، زمانی که روی زمین بریزد بر روی آب قرار گرفته و تشکیل حوضچه می‌­دهد.
بنابراین دمای احتراق گاز طبیعی 540 درجه بوده که تقریبا دو برابر دمای احتراق بنزین (232 درجه سانتی گراد) است. این امر باعث کاهش چشمگیر خطر انفجار یا احتراق خودرو­های گاز سوز می‌­شود.

با این حساب مزایای استفاده از این سوخت قابل انکار نیست. با این حال در ایران استفاده از آن چندان مورد توجه نیست. در زمستان امسال با قطعی‌ گاز در سرتاسر کشور، جایگاه‌های سوخت سی ان جی متحمل زیان گسترده‌ای شدند. تا جایی‌که حتی برخی از آن‌ها ورشکست شدند.

محسن جوهری، رئیس هیأت مدیره انجمن سی ان جی کشور، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: «وضعیت جایگاه‌ها مناسب نیست. زیان جایگاه‌ها از قطعی گاز تاکنون حدود 100 میلیارد تومان برآورد می‌شود. بسیاری از جایگاه در اثر همین زیان تعطیل شدند.»

تعطیلی جایگاه‌ها در زمستان امسال در حالی رخ داده است که تنها دو درصد از مصرف گاز کل کشور به جایگاه‌های سی ان جی اختصاص پیدا می‌کرد. در حالی که با توجه به این صنعت صرفه‌جویی در مصرف بنزین رخ می‌داد و باتوجه به اینکه سوخت پاکی به حساب می‌‌آید در کاهش آلودگی هوا نیز تاثیرگذار بود.

در دهه 80 حدود پنج میلیارد تومان برای احداث این جایگاه‌ها هزینه شد اما حالا با بی‌توجهی به توسعه آن‌ به نظر می‌رسد این سرمایه هدررفته است. از طرفی برخی قطعات مورد استفاده در جایگاه‌ها باید از خارج تامین شود در حالی‌که تحریم‌ها مانع آن شد.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر گاز از سبد سوخت حذف می‌شود؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.