کد مطلب: ۴۱۱۲۵۱

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

اصلاح قیمت سوخت شکاف طبقاتی را کم می‌کند / گاز و گازوئیل هم گران شود

اصلاح قیمت سوخت شکاف طبقاتی را کم می‌کند / گاز و گازوئیل هم گران شود

سعید لیلاز عنوان کرد: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، نباید فقط ‌به بنزین ختم شود‌ بلکه درباره گاز و گازوئیل نیز باید این موضوع را اجرا کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی با اشاره به مزایای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، اظهار داشت: ‌در این دوره فقط اصلاح قیمت بنزین انجام شد اما من معتقدم بهتر بود اصلاح قیمت همه حامل‌های انرژی انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در کنار‌ قاچاق و افزایش بی رویه مصرف‌ به دلیل غیرواقعی بودن نرخ سوخت، یکی از مشکلات ما این است که در این کشور طی ‌۱۰۰ سال گذشته صدها میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است تا یک ماده بسیار ارزشمند را از زمین استخراج کنیم اما متاسفانه به جای آن که این منابع ملی سرِسوزنی لبخند بر لبان کسی بنشاند، فقط به آلودگی زیست محیطی، سرطان و ترافیک تبدیل شده است، شما ببینید ما در ۴۰ سال گذشته با محیط زیست خود چه کار کردیم؟ همه اینها به خاطر سیاست‌های دولت‌ها در قبال سوخت بوده است.

ظرفیت تولید گاز کشور 3 برابر شد اما مردم منافعی لمس کردند؟

این کارشناس اقتصادی افزود: در ۶ سال گذشته ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران از حدود ۳۲۰ میلیون متر مکعب، به حدود یک میلیارد مترمکعب در روز رسیده است؛ کل صادرات روسیه به اتحادیه اروپا کمتر از ۵۵۰ میلیون متر مکعب گاز در روز است و با این ۵۵۰ میلیون مترمکعب صادرات روزانه، کل اروپا را در حوزه گاز، گروگان خود گرفته است و همیشه به عنوان یک ابزار از آن استفاده می‌کند.

لیلاز ادامه داد: ظرفیت تولید گاز طبیعی ما در ۶ سال گذشته سه برابر شده است اما دریغ از اینکه یک لبخند بر لب مردم بنشیند.

وی تأکید کرد: به خاطر سیاست‌های اشتباه قیمت سوخت، نهایت بی‌عدالتی در همین توزیع قیمت سوخت داشته‌ایم‌،
در حالی که جمعیت تهران ۱۰ درصد کل جمعیت کشور است، مصرف بنزین تهران بیش از یک‌سوم مصرف کل ایران است و این معنایی ندارد جز این که تهرانی‌ها به طور متوسط ۳ برابر ایرانی‌ها مصرف بنزین دارند.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سوی دیگر از نظر طبقاتی، دهک اول ۲۳ برابر دهک دهم یارانه مصرف بنزین دریافت می‌کند و همین اتفاق در مورد گاز هم حاکم است، فردی که مساحت خانه‌اش ۵۰۰ متر مربع است با کسی که مساحت خانه‌اش ۵۰ متر مربع است تقریباً ‌هزینه یکسان بابت گاز پرداخت می‌کنند.

بهره‌مندی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در نهایت مشمول اقشار کم‌درآمد و ضعیف می‌شود و این کاری که دولت روحانی کرد، گامی بزرگ و جدی به سمت عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی بود.

لیلاز با بیان اینکه من حتی در دولت آقای احمدی‌نژاد هم از اصلاح نرخ حامل‌های انرژی دفاع کردم، اظهار داشت: ارائه سوخت یارانه‌ای یعنی ‌سرطان، ترافیک و آلودگی را بین مردم به صورت مساوی تقسیم ‌کنیم.

وی ادامه داد: یک دانشمند آلمانی‌ اوایل قرن بیستم به نام «ورنر زوم بار» می‌گوید وقتی انسان دارایی دارد، یک خوشحالی دارد اما وقتی پول نقد دارد دو خوشحالی دارد و خوشحالی دوم آن است که علاوه بر دارایی، حق انتخاب هم دارد، حال مزیت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در دولت‌های نهم و دهم و دولت آقای روحانی هم این بود که ما دو خوشحالی داریم یعنی به مصرف کننده حق انتخاب داده‌ایم، در حال حاضر یک خانوار ۵ نفره با آن رقم حدود ۲۰۰ هزار تومانی معیشت که دریافت می‌کند (معادل حدود ۷‌۰ لیتر بنزین با نرخ آزاد) در واقع علاوه بر سهمیه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای خود، می‌تواند از محل این ۲۰۰ هزار تومان مواد غذایی، گوشت، لبنیات و غیره خریداری کند و این عین عدالت است.

اصلاح قیمت حامل‌های انرژی شکاف طبقاتی را کاهش می‌دهد

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: بهره‌مندی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در نهایت مشمول اقشار کم‌درآمد و ضعیف می‌شود و این کاری که دولت روحانی کرد، گامی بزرگ و جدی به سمت عدالت اجتماعی و کاهش شکاف طبقاتی بود.

لیلاز اظهار داشت: شکاف طبقاتی در ۱۵ سال گذشته در ایران به ‌طرز نگران کننده‌ای در حال افزایش بوده است و اگر هر چند سال یکبار ما این شکاف را به نحوی ترمیم نکنیم ممکن است گرفتاری‌ها و بی ثباتی‌های جدیدتری برای کشور پدید آید.

وی با تأکید بر اینکه ما باید از چهار دهک بسیار کم درآمد‌ کشور به هر مدل حمایت کنیم، گفت: من طرفدار جدی کوپنی شدن بنزین و افزایش قیمت بنزین و اعطای درآمد آن به مردم و خصوصاً محرومان‌ بوده‌ام و الان هم به شدت طرفدار توزیع ۲۰۰۰ کالری مواد غذایی روزانه بین مردم هستم.

یارانه احمدی‌نژاد ضریب جینی را کاهش داد

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: تجربه سال ۸۹ نشان داد پس از اعطای یارانه نقدی، ضریب جینی یکباره به طرز چشمگیری بهبود یافت و یقین دارم در ماجرای اخیر هم عین همان قضیه سال ۸۹ اتفاق می‌افتد.

لیلاز افزود: ‌تصمیمی که روز جمعه بابت اصلاح قیمت بنزین اجرا شد تصمیمی بی عیب و بی نقص بود و در واقع عین عدالت اجتماعی و ‌عین حکمرانی خوب است، ما با این کار یک گام از سوء استفاده از منابع انرژی، عقب‌تر رفتیم.

وی تاکید کرد: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، نباید فقط ‌به بنزین ختم شود‌ بلکه درباره گاز و گازوئیل نیز باید این موضوع را اجرا کنیم.

وی گفت: در این کشور کسانی هستند ‌که سهمیه گازوئیل خود را به صورت آزاد می‌فروشند و یا قاچاق می‌کنند چرا باید اجازه دهیم مصرف سوخت و حامل‌های انرژی به این طرز فجیع سوء مدیریت شود؟

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از نظم من هم این انتقاد به دولت آقای روحانی وارد است که نباید کارت سوخت را حذف می‌کرد و ضمن آنکه نباید افزایش قیمت یارانه‌ها را متوقف می‌کرد‌؛ طرح اصلاح قیمت بنزین باید ۲۰ ماه پیش انجام می‌شد ولی به هر حال این کشور امروز هیچ راه دیگری غیر از این کار نداشت.

لیلاز گفت: مبارزه با امپریالیسم آمریکا با حرف امکان پذیر نیست و باید گام‌های جدی برداشت؛ به هر حال پیش‌بینی هم می‌شد که با اصلاح قیمت بنزین، اعتراض‌هایی پراکنده انجام شود، اما به نظر من این اعتراض‌ها اگر 10 برابر این هم شود و اگر یک و نیم سال هم به طول بینجامد، تازه به امروزِ فرانسه می‌رسیم، نباید از این اعتراضات ناراحت شد البته اعتراضات مردم هم به افزایش قیمت سوخت نیست، به ناکارآمدی و دعواهای سیاسی است

وی اضافه کرد: وقتی تا چند روز دیگر اولین سری از درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت بنزین و کمک معیشتی بین مردم توزیع شود، مردم متوجه می‌شوند که چه سیاست درستی انجام شده است و بدانید قطعاً حساب مردم با حساب عده‌‌ای محدود که به دنبال براندازی هستند‌ جدا است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: ریشه اعتراض مردم به بنزین و قیمت بنزین نیست، این ریشه در ناکارآمدی و حکمرانی بد ‌در مجموعه قوا دارد نه فقط دولت.

افزایش قیمت سوخت تا قیمت فوب خلیج فارس تکلیف است

وی در پاسخ به این سؤال که دولت از نظر قانونی اجازه اجرای اصلاح قیمت سوخت را داشت؟ ‌گفت: در قوانین بودجه کشور همه این موارد آمده است اصلاً در قانون برنامه چهارم داشتیم که ضرورت دارد نرخ سوخت به قیمت فوب خلیج فارس در مدت ۵ سال برسد و هیچ قانونی که این را نقض کند، تا امروز نداشتیم.

لیلاز ادامه داد: افزایش قیمت سوخت تا مرحله فوب خلیج فارس هم قانونی است و هم تکلیفی است که مجلس به دوش دولت نهاده است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: کشور نباید اجازه دهد که روزانه میلیون‌ها لیتر سوخت با ارزش که با این همه سرمایه‌گذاری و زحمت استخراج می‌شود به راحتی قاچاق شده و به مقاصد افغانستان و ترکیه و پاکستان برود و قطعاً هیچ عقل سلیمی این را قبول نمی‌کند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخه با دویست تومان میشه گوشت ولبنیات ومواد غذایی تهیه کرد.

  • ناشناس

    آخه با دویست تومان میشه گوشت ولبنیات ومواد غذایی تهیه کرد.به خدا شمما چه کارشناسی هستید که میگید با دویست تومان گوشت ومواد غذایی مروم نامی میشه

  • ناشناس

    پس قیمت بقیه اجناس چی؟؟؟که ده برابر میشه
    مردم بیچاره که ندارندچی کار کنند!!!!!!

  • رضا

    حرفهای صد تا یه غاز از طرف به اصطلاح کارشناسان داخلی!کاش انقدر
    سواد داشتید که بررسی می کردید چرا کشورهای اسلامی دیگر مثل مالزی
    و اندونزی و…اینقدر در مسائل اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و الگوی نمونه
    برای همه کشورهای جهان سوم شدند!

  • مردم

    این و بدونید قیمت سایر اقلام ضروری انقدر بالا می ره که سوبید شما یک دهم اون نمیشه وقتی سوخت گران بشه نرخ حمل و نقل کلاهای اساسی مردم گران میشه خواهشن بیشتر برسی کنید.

  • محمدرضا کیانفر

    سعید لیلاز کارشناس اقتصاد گفت: افزایش قیمت بنزین تماماً خیر مطلق است.آقای لیلاز،
    نظرتان زمانی صادق است که اقتصاد ورشکسته‌مان را سامان داده باشیم نه اکنون که حدود 20میلیون بیکار و 60میلیون زیر خط فقر هستیم.سرور گرامی،
    تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

  • ناشناس

    آقای باهوش خانواده ۵ نفری با این ۲۰۰ هزار تومان یارانه هیچ گونه حق انتخابی ندارد جز خرید بنزین آزاد برای کلاس ها و کارهای مختلف سه تا بچه شون. و این یعنی برگشت یارانه به جیب دولت و کلاهبرداری.واقعا متاسفم که این قدر راحت با کلمات بازی میکنید و به مردم دروغ میگید.

  • شاخ در آوردم از این تحلیل

    هه هه!! منظورش اینه که طبقه متوسط در ایران از بین میره و گرنه اونی که ماشین بالای چهارصد میلیون سوار میشه و آپارتمان ۵۰۰ متری داره، شما بنزین رو براش با فوب خلیج فارس حساب کن… هر چی گرون بشه ارزش دارایی این اشخاص هم بیشتر میشه… طبقه متوسط تبدیل به فقیر میشه بعد ادعا میکنند اختلاف طبقاتی کم شده، و گرنه یک دبیرستانی هم میدونه با ۲۰۰ تومن اختلاف طبقاتی از بین نمی ره!!!!
    ما رو چی فرض کردی لیلاز…
    خودت رو چی فرض کردی؟؟؟?