کد مطلب: ۳۹۵۹۲۲

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۲ شهریور ماه ۱۳۹۸

اطلاعاتی از مبارزه با تخلفات حوزه خودرو / در مذاکرات ایران و فرانسه چه گذشت؟

اطلاعاتی از مبارزه با تخلفات حوزه خودرو / در مذاکرات ایران و فرانسه چه گذشت؟

روزنامه‌های امروز به موضوع دستگیری دو نماینده مجلس پرداختند و همچنین بعضی از روزنامه‌ها هم دیدار ظریف و مکرون را پوشش دادند و برخی گمانه‌زنی‌های نادرست در این خصوص را رد کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه‌های امروز به موضوع دستگیری دو نماینده مجلس پرداختند و با کمک مصاحبه و جستجوهای مختلف، به ابعاد جدیدی درباره فساد مالی این دو شخص که در رابطه با افزایش قیمت خودرو است رسیدند. بعضی از روزنامه‌ها هم دیدار ظریف و مکرون را پوشش دادند و برخی گمانه‌زنی‌های نادرست در این خصوص را رد کردند.

مبازره با فساد خودرو به مجلس کشیده شد

روزنامه آفتاب یزد در گزارش خود که تیتر یک خود را هم به آن اختصاص داد، به جزئیاتی درباره دستگیری دو نماینده مجلس پرداخته است.

این روزنامه نوشته است: برکناری و بازداشت مدیر عامل ایران‌خودرو به دلیل افزایش خودسرانه قیمت و ممنوع‌الخروجی مدیرعامل سایپا به دلیل آنچه که شکایت مردم خوانده شد در دو مجموعه بزرگ خودروساز کشور اگرچه می‌تواند نشانه تحولی مثبت در مبارزه با فساد مدیران باشد، اما نباید از عملکرد مجموعه مافیای خودرویی پشت پرده غافل شد که با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها توان خرید یک خودرو معمولی را نیز از قشر متوسط جامعه گرفته‌اند. هرج‌ومرج در بازار خودرو و افزایش شوکه‌کننده قیمت‌ها که روند آن در یک سال اخیر کاملا مشهود است می‌تواند نتیجه یک چیز باشد. عدم نظارت بر قیمت‌گذاری و نداشتن متولی درست در این بخش.

برخورد با مفاسد اقتصادی سرعت گرفت

روزنامه خراسان نیز در گزارش خود به این موضوع پرداخته است و به نقل از سخنگوی قوه قضائیه جزئياتی درخصوص این پرونده منتشر کرده است.

این روزنامه نوشته است: فریدون احمدی و محمد عزیزی نمایندگان زنجان و ابهر به دلیل اخلال در بازار خودرو بازداشت شدند. سخنگوی قوه قضاییه در این باره گفت: این دو نماینده در ارتباط با پرونده‌ای درباره فروش محصولات سایپا که از مدت ها قبل در دادگستری و دادسرای تهران تشکیل شده بود، بازداشت شدند.

اسماعیلی افزود: آن ها در فرایند دادسرا مکرر احضار شدند و تحقیقات لازم به عمل آمد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: قرار تامین صادر شد که این نمایندگان نتوانستند وثیقه تعیین شده را بسپارند و بازداشت شدند و هروقت وثایق مدنظر را ارائه کنند تا زمان رسیدگی دادگاه، آزاد خواهند شد.جزئیات زیادی درباره اقدامات و اتهامات دو نماینده مجلس منتشر نشده است.

فقط یک منبع آگاه در گفت‌وگو با تابناک مدعی شد ه است، یکی از این دو نماینده، واسطه خرید چند هزار خودرو از یکی از خودروسازهای کشور توسط یک فرد خاص بوده و به احتمال زیاد این پرونده مربوط به همین موضوع تشکیل شده است. همچنین محمد عزیزی، نماینده ابهر پیش از این به دلیل دخالت در بازار پوشک یک بار بازداشت شده بود.

ایران و فرانسه

روزنامه‌های اطلاعات و جام جم به دیدار وزیر امور خارجه ایران و رئیس جمهور فرانسه پرداختند و از همکاری‌های اینده این دو کشور و همچنین تصمیمات جدیدی که برای برجام گرفته‌اند خبر دادند.

روزنامه اطلاعات نوشته است: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از دیدار با رئیس جمهوری فرانسه در جمع خبرنگاران گفتگوهایش با ماکرون را سازنده خواند و گفت: بحثی که با ماکرون داشتیم در ادامه تماس‌های تلفنی روسای‌جمهوری دو کشور در چند هفته گذشته است.

به گزارش نماینده اعزامی‌اطلاعات، وی افزود: فرانسه پیشنهادهایی را ارائه کرده بود و ما هم پیشنهادهایی را درباره نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند ارائه کردیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: گفتگوها باید برای رسیدن به درک بهتر پیرامون پیشرفت کار آغاز شود. گفتگوهای خوب و سازنده‌ای بود، البته به این بستگی دارد که چگونه اتحادیه اروپا بتواند به تعهداتی که در قالب برجام و همینطور تعهداتی که بعد از برجام و خروج آمریکا متعهد شده است عمل کند‌. البته اجلاس جی‌7 فرصتی برای آقای ماکرون است که با سایر اعضای اروپایی ۱+۴ یا سایر اعضای گروه صحبت کند.

بحث کمک مالی فرانسه مطرح نیست

روزنامه جام جم نوشته است: نخستین درخواست پاریس از ایران گفت‌وگو درخصوص بندی از برجام موسوم به «بندغروب» است كه محدوده زمانی ده ساله توافق هسته‌ای را مورد اشاره قرار می‌دهد. افزون بر این، پاریس از تهران می‌خواهد در ازای كمك اقتصادی، به درخواست گفت‌وگو درباره فعالیت‌های موشكی‌اش و مسائل مورد بحث در منطقه خاورمیانه پاسخ مثبت دهد.

پاریس همچنین خواستار آن شده كه تهران در صورت پذیرفتن این پیشنهاد در زمینه اجرای برجام خویشتنداری كرده و شرایط تعهدات برجامی‌اش را به نقطه آغاز بازگرداند. یك منبع آگاه در وزارت خارجه در گفت‌وگو با جام‌جم تایید كرد چنین اخباری وجود دارد، اما با این حال وزیر خارجه كشورمان پس از گفت‌وگوهایی كه دیروز با مكرون داشت، ترجیح داد پاسخ دقیق و شفافی در این باره ندهد.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با جام‌جم در پاسخ به سوالی درباره جزئیات پیشنهاد مكرون گفت: در مراحل مذاكره بهتر است محتوای مذاكره و پیشنهادهای طرفین به صورت علنی مطرح نشود، چون طرف‌های مذاكره همیشه پیشنهادهایی را به عنوان موضع مذاكراتی مطرح می‌كنند كه در صورت علنی شدن برای آنها حیثیتی شده و مذاكره پیرامون آن ناممكن می‌شود. لذا از این‌كه وارد گمانه‌زنی در مورد مفاد طرح بشوم معذورم.
وی در پاسخ به این‌كه آیا جزئیات مطرح شده مبنی بر این‌كه فرانسه كمك مالی به ایران را به توقف كاهش تعهدات برجامی، گفت‌وگو پیرامون بند غروب و موضوعات منطقه‌ای مشروط كرده است، تایید می‌كنید، گفت: بحث كمك مطرح نیست بلكه كشورهای اروپایی تعهداتی در قالب برجام دارند كه باید آن را اجرا كنند.
ظریف افزود: ایران اعلام كرده طبق بند36 شروع به كاهش تعهدات برجامی خود كرده است، اما در صورتی كه طرف مقابل به تعهداتش عمل كند، اجرای تعهدات ایران قابل بازگشت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.