کد مطلب: ۵۸۱۲۱۳

سرانجام اختلال در بروزرسانی اطلاعات سهامداران چه شد؟

سرانجام اختلال در بروزرسانی اطلاعات سهامداران چه شد؟

تاخیر در ارسال اطلاعات معاملاتی به کارگزاری‌ها و ایجاد مشکل در مشاهده به موقع اطلاعات از سوی سهامداران، به دلیل مشکل فنی در کانال ارتباطی میان سیستم‌ها بود و اکنون برطرف شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فریبا اخوان با اشاره به تاخیر ایجاد شده در روز معاملاتی روز گذشته، شنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۰، در ارتباط با اطلاع‌رسانی معاملات روز چهارشنبه، ۲۴ شهریور، گفت: تاخیر در ارسال اطلاعات به کارگزاری‌ها در روز شنبه که از طریق سامانه csd data صورت می‌گیرد مربوط به کانال‌های ارتباطی این سامانه بوده است.

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: روز شنبه، پس از ارسال سه میلیون رکورد اطلاعاتی از دوازده میلیون رکورد، به دلیل بروز خطا در یکی از رابط‌ها، ارسال اطلاعات به کارگزاری‌ها متوقف شد. درنتیجه، تعدادی از کارگزاری‌ها نتوانستند با استفاده از این سیستم، اطلاعات مشتریان را نمایش دهند و لازم بود برای حل این مورد، از روش‌های جایگزین برای نمایش دارایی استفاده می‌کردند.

انجام اقدامات لازم برای برطرف کردن اختلال

وی با اشاره به اقدامات لازم به‌منظور برطرف کردن اختلال اعلام کرد: همکاران فنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بلافاصله برای عیب یابی وارد عمل شدند. پس از بررسی علت بروز خطا و رفع آن و اطمینان از صحت عملکرد سیستم‌ها، ارسال اطلاعات از سر گرفته شد و این فرایند سبب تاخیر در ارسال اطلاعات به برخی کارگزاری‌ها شد. البته اطلاعات ارسالی صرفا برای مشاهده دارایی‌ها از سوی مشتریان کارگزاری‌ها بود که این اطلاعات در صورت لزوم از طریق بک آفیس‌های کارگزاری‌ها قابل جایگزینی و ارائه بوده است.

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: بررسی‌های انجام شده از روز گذشته تاکنون در این خصوص نشان می‌دهد که سیستم، سامانه‌ها و فرایند‌ها هیچگونه مشکلی نداشته و به غیر از کانال ارتباطی مذکور که با تاخیر در اطلاع‌رسانی به کارگزاران مواجه شده بود، همه فعالیت‌ها و خدمات به طور مستمر در حال ارایه به ذی‌نفعان است.

آسیبی به اطلاعات سهامداران نرسیده است

وی تاکید کرد: سامانه‌های اصلی و حیاتی شرکت در حال فعالیت هستند و هیچ‌گونه اختلالی در ارائه خدمات و فعالیت‌ها و همچنین سیستم‌های اصلی فعال در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به‌وجود نیامده است.

اخوان ادامه داد: بنابراین، همه مشتریان به ویژه افرادی که در روز شنبه معاملاتی را انجام داده بودند می‌توانستند بدون هیچگونه مشکلی معاملات خود را انجام دهند و به غیر از تاخیر در مشاهده دارایی اختلال دیگری نبوده است.

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تصریح کرد: مشکل در ارسال اطلاعات به کارگزاری‌ها، به تدریج تا ساعت ۱۸ روز گذشته برطرف شد و سهامداران پس از آن قادر به مشاهده نتایج معاملات روز چهارشنبه خود شدند.

وی با تاکید بر اینکه در معاملات سهامداران، معامله مجدد آن‌ها و همین‌طور معاملات روز‌های قبل هیچگونه مشکلی وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تلاش می‌‎کند در ارائه خدمات جدید و اطلاع‌رسانی به مشتریان و کارگزاری‌ها پیشگام باشد و در این زمینه تلاش می‌شود به همه چالش‌های فنی، ارتباطی و فرایندی غلبه شود تا خدمت‌رسانی در استاندارد‌های قابل قبول و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سهام دار خسته

    باید به بورس نگرش صدساله داشته باشید صدسال اول بخرید و صد سال دوم از سود سهامتو کیفرببرید….

    • شعبون

      صد سال دوم کارگزاری مفید خطای ” کد بورسی شما در سامانه موجود نیست ” رو میده

    • ناشناس

      واقعا پارسال میگفتن نگرش بلند مدت یکساله یکسال گذشت خبری نشد حالا میگن نگرش چند ساله داشته باشید

  • ناشناس

    کارگزاری آگاه که هم تعداد سهام های خریده و فروخته شده روز چهارشنبه هفته قبل نشون نمیده پیام هم میده میگه ولی امکان خرید و فروش وجود داره خب من باید بدونم فلان سهم دقیقا چقدر دارم که تصمیم بگیرم چقدر می خوام اضافه کنم یا بفروشم؟??‍♂️
    کاهش یا افزایش شاخص هم که اشتباه نشون میده یه مدتیه، ریزش شاخص هزار و خرده ای واحد کمتر ثبت میکنه و افزایش شاخص هم هزار و خرده ای واحد بیشتر ثبت میکنه.
    این از کارگزاری هامون اینم از سازمان بورس و مسئولین و حقوقی ها و منفی های پی در پی بی دلیل.
    دلار بیاد پایین بازار منفی
    دلار بره بالا بازم بازار منفی
    ابهام سیاسی و اقتصادی باشه قیمت اجناس میره بالا ولی بازار سهام منفی
    قیمت خودروهای داخلی هی میره بالا اما قیمت سهامشون هی میاد پایین
    قیمت سیمان از ۷ هزار تومن شده چند برابر ولی سهامشون منفی
    یکی این مسائل رو برای ما تجزیه و تحلیل کنه ما که دیگه رد دادیم????

  • خدایا تا کی تحمل کنیم

    پول ریختم کارگزاری مفید تراکنش موفق بوده رفتم بانک میگن به حساب مفید واریز شده تو پرتفوی پیام واریز داده ولی موجودی صفره بلوکه هم نشده !
    با کارشناس تماس گرفتم میگه عودتش دادن جالبه ۲ روزه به حسابم نیومده !

    • مریم

      مفید خیلی تخلف میکنه و هیچکس نیست جلوی اینها را بگیرد

  • مریم

    آقای رئیسی بداد مردم برس .همه افراد دولت قبلی در بورس دارن پدر مردم را در میآورند .
    کارگزاری ها دارند تخلف میکنند و هیچ کس نیست جلوی اینها را بگیرد

  • ناشناس

    تو پرتفوی ام چهار تا سهم داشتم از روز شنبه تا دیروز خراب نشون میداد اما امروز یکی از سهم هام تو پرتفوی من نمایش داده نمیشه این مفید شورشو در آورده کلی هم تخلف می‌کنه کسی نیست رسیدگی کنه

  • ناشناس

    سلام، چرا دولت جدید در این موضوع ورود نمی کند ؟!!، چرا این مافیای ضعیف کش را بیرون نمی اندازند؟!!! تا کی باید منتظر وعده‌های سرخرمن باشیم، قبل از انتخابات که سر و صداهای زیادی برای اصلاح بورس داشتند !!!!!پس همه باد هوا بود ؟!!!!!!!!

  • سهامدار ضعیف

    سلام، آیا افرادیکه برای عرضه سهام اولیه برنامه ریزی می کنند سواد اولیه ریاضی را هم ندارند ؟!!!!! که همیشه در این موضوع برعکس عمل می شود و یا خبرهایی خارج از موضوع هست که‌ سهامداران نمی دانند؟!!! الله اعلم ،
    وقتی تعداد سهام قابل توزیع و تعداد مشمولان دریافت مشخص است، قاعدتا عده‌ای از مشمولان به‌ دلایل مختلف عرضه اولیه را خریداری نمی کنند که باید تعدادی از سهام پیش بینی شده باقی بماند و بین متقاضیان عرضه اولیه توزیع شود که در این صورت تعداد خرید این افراد بیشتر از تعداد پیش بینی شده برای هر کد سهام دار می باشد ، حالا چه اتفاقی می افتد که قضیه برعکس و حتی تعداد سهامی که به متقاضیان می رسد زیر ۳۰ ، ۲۰ درصد تعداد پیش بینی شده است . ؟!!!!
    با یک مثال ساده می‌شود این موضوع را توضیح داد : یک مهمانی ۱۰۰ نفره دعوت شده مشخصی داریم و به همان تعداد پذیرایی پیش بینی می کنیم ، تعدادی از مدعوین نمی آیند، حالا آیا باید پذیرایی پیش بینی شده برای ۱۰۰ نفر به حاضرین کمتر برسد یا بیشتر ؟
    ولی اگر برای مراسمی ۱۰۰ مورد پذیرایی پیش بینی شود ولی کسی را دعوت رسمی نکنند و با اعلام عمومی مراسم تعدادی حاضر شوند اینجا ممکن است تعداد حاضر ین بیشتر از موارد پذیرایی با شد که قاعدتا مقدار کمتری بین آنها توزیع می‌شود.
    به نظر من باید سازمان‌های نظارتی بویژه بازرسی کل کشور دراین مورد ورود کند و جلو خلافهای آشکار این قضیه را بگیرد .