کد مطلب: ۶۰۰۴۷۲

اظهارات گروسی پس از سفر به ایران

اظهارات گروسی پس از سفر به ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سفر اخیرخود به ایران گفت: بسیار سازنده بودند. برخی مسائل مهمی وجود دارد که باید در سطح فنی درباره‌شان صحبت کنیم و مشغول آن‌ها بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی به سوالاتی درباره نتایج سفر اخیرش به ایران و روابط ایران و آژانس پاسخ داد.

براساس اعلام پایگاه اینترنتی شبکه پرس تی‌وی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اخیرا به ایران سفر کرده بود، در گفت‌وگویی اختصاصی با این شبکه درباره دلیل سفرش به ایران گفت: در واقع، می‌توانم بگویم روابط میان آژانس و ایران رابطه‌ای دائمی و روندی مداوم است. اما درباره امروز، قبلا در ماه سپتامبر که سفر دیگری به ایران داشتم، یکی از مواردی که بر سر آن توافق کردیم، این بود که جدا از برخی از مسائل فنی که درباره‌شان بحث می‌کردیم، به زودی دیدارهایی در سطح سیاسی داشته باشیم تا روابط را تحکیم کنیم و درباره برخی دیگر از مسائل میان آژانس و ایران گفت‌وگو کنیم. البته، الان یک دولت جدید روی کار آمده است و از زمان روی کار آمدن آن، هنوز فرصت دیدار با مقامات جدید را نداشته‌ام، به ویژه با وزیر امور خارجه. بنابراین، آن موقع در این زمینه به توافق رسیده بودیم. اگرچه پس از آن به تحقق پیوست و به این تریب، روزی پر از بحث‌و مذاکره و رایزنی داشتیم.

گروسی در پاسخ به این که دیدارهایش در ایران چطور بودند، گفت: بسیار سازنده بودند. برخی مسائل مهمی وجود دارد که باید در سطح فنی درباره‌شان صحبت کنیم و مشغول آن‌ها بودیم.

مدیرکل آژانس در پاسخ به این که با توجه به گزارش‌های پیاپی آژانس از پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش حتی پس از خروج آمریکا از برجام، رویکردی که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در قبال اقدامات ضدبرجامی واشنگتن اتخاذ خواهد کرد، چه خواهد بود، گفت: اتفاقی که افتاد این بود که با وجود یک سری گزارش‌ها، دولت قبلی آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شود.ایران هم تصمیم گرفت پایبندی به توافق را کاهش دهد که ما را در موقعیتی متفاوت با گذشته قرار می‌دهد.

او در ادامه در پاسخ به خبرنگار این شبکه که گفت ، «اما این آمریکا بود که از توافق خارج شد و اتفاقا ایران آن موقع واکنشی نشان نداد»، بیان کرد: از توافق خارج نشد اما تمامی تعهدات فصل هسته‌ای برجام را کاهش داد و به تدریج حذف‌شان کرد.

گروسی در ادامه در پاسخ به خبرنگار پرس تی‌وی که گفت این اتفاق پس از دو سال افتاد، اظهار کرد: بله اما اتفاق افتاد. بنابراین، مسئله این است که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا همان طور که می‌دانید، روندی برای احیای برجام آغاز شد، چند دور مذاکره انجام شده و دور بعدی هم اعلام شده است که به زودی انجام می‌شود. تا جایی که به آژانس مربوط است، می‌دانید که آژانس عضو توافق نیست، اما ضامن آن است، نهاد راستی‌آزمایی کننده توافق است.

او در پاسخ به این که اگر آژانس ضامن توافق بوده است و آمریکا آن طور از توافق خارج شد، آیا کاری از دست آژانس برای جلوگیری از این خروج بر نمی‌آمد و آیا پس از خروج آمریکا، هیچ عواقبی برای آن وجود نداشت، توضیح داد: آژانس از نظر تعهداتی که دارد، توان تصمیم‌گیری سیاسی برای این را نداشته است که کشوری در توافق بماند یا از آن خارج شود. بنابراین، ما در این زمینه کاری که کردیم راستی‌ آزمایی پایبندی یا عدم پایبندی به بندهای هسته‌ای برجام بوده است. این کاری است که هنوز هم انجام می‌دهیم.

او در ادامه در پاسخ به خبرنگار پرس تی‌وی که پرسید آیا با توجه به هزینه مالی بزرگی که ایران به خاطر خروج آمریکا از توافق پرداخته است، از نظر او آمریکا نباید با عواقبی برای این اقدام مواجه می‌شد، گفت: عواقب سیاسی تصمیمات سیاسی موضوعی نیستند که مدیر یک سازمان بین‌المللی بخواهد راجع به آن نظری بدهد. آنچه ما در این زمینه در اختیار داریم، دستور فنی بخصوصی برای راستی‌آزمایی رعایت یا عدم رعایت مقرراتی بخصوص که درباره برجام، توافقی مفصل، دسته‌ای از موضوعات مختلف را باید بررسی می‌کردیم، نه کاری که آمریکا،‌ آلمان، فرانسه، انگلیس یا ایران باید انجام می‌دادند. درواقع، ما هیچ گاه موضعی سیاسی درباره تصمیماتی که ایران گرفت نداشتیم. ما فقط به کار خودمان ادامه دادیم.

مدیرکل آژانس درباره این که چرا این نهاد بین‌المللی با توجه به این که پیش‌تر چندین بار گزارش داده است ایران به تعهداتش در ان.پی.تی پایبند است، اصرار دارد در حال تخطی از تعهداتش است، بیان کرد: آژانس روی آن پافشاری نکرده است؛ این الزام به خاطر برجام و برخی دیگر از اقدامات اضافی شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی وجود داشته است. شورای امنیت سازمان ملل و طرفین برجام هم از آژانس درخواست کردند و به آن دستور دادند موضوع را راستی‌آزمایی کند.

گروسی در پاسخ به این که چرا آژانس به پایبندی ایران به پروتکل الحاقی مصر است، در حالی که آمریکا به کلی از آن خارج شده است، گفت: منظور شما این است که من باید مواضعی سیاسی اتخاذ کنم و ما این کار را نمی‌کنیم، نه به نفع ایران و نه علیه آن یا نه به نفع آمریکا و نه علیه آمریکا، ما فقط نظارت می‌کنیم و اطلاع رسانی می‌کنیم وضعیت از چه قرار است، وگرنه، همان طور که می‌دانید، عمل کردن به وظیفه‌مان غیر ممکن خواهد شد.

خبرنگار این شبکه با برشمردن اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و فعالیت‌های تروریستی آن علیه دانشمندان هسته‌ای کشورمان، پرسید آیا آژانس نباید چنین اقداماتی را محکوم کند تا درستی و تمامیتش را تضمین کند؟ گروسی در این باره گفت: به طور کلی در زمینه خشونت، آژانس، خود من به عنوان مدیر آژانس همیشه خشونت را محکوم می‌کنیم. باز هم می‌گویم ما تحقیقاتی انجام نمی‌دهیم یا مسئولیتی را اختصاص نمی‌دهیم که چه کسی باید چه کاری انجام می‌داد. چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که من همیشه به وضوح گفته‌ام به کارگیری خشونت مطلقا محکوم است. به استثنای مواردی که در منشور سازمان ملل پیش‌بینی شده است.

او در پاسخ به این که آژانس چه کاری می‌تواند برای ممانعت از درز یافتن اطلاعات محرمانه‌اش انجام دهد، گفت: آژانس از تمامی اطلاعاتی که دریافت می‌کند محافظت می‌کند. اگر افراید این اطلاعات را درز می‌دهند،‌ آژانس هیچ ظرفیتی برای کنترل این ندارد.

خبرنگار پرس تی‌وی مطرح کرد با توجه به این که شاهد این هستیم وقتی ایران گزارش‌هایی محرمانه از تاسیسات هسته‌ای یا دانشمندانش [به آژانس] می‌دهد، حملاتی سایبری و دیگر حملات از جمله ترور [در ایران] رخ می‌دهند، آیا نباید تضمینی وجود داشته باشد که وقتی آژانس خواستار این اطلاعات از ایران است، از این اطلاعات حفاظت خواهد شد؟ گروسی در پاسخ به او گفت: همیشه از اطلاعات حفاظت می‌شود، همیشه.

گروسی با توجه به این که رژیم صهیونیستی تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد و عضوی از پیمان ان.پی.تی نیست، در پاسخ به این سوال که چه نظری در این باره دارد و آیا زمانش نرسیده است آژانس در چنین وضعیتی تغییری در تمرکزش ایجاد کند،‌گفت: همان طور که گفته‌ام،‌ آژانس موضعی درباره مواضع سیاسی اسراییل یا هر طرف دیگری اتخاد نمی‌کند. آنچه می‌توانم بگویم،‌این است که هر کشوری باید عضو پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای[ان.پی.تی] شود.

او در پاسخ به این که آیا فکر نمی‌کند آژانس گاهی مواضعی سیاسی در قبال ایران اتخاذ کرده است،‌ گفت: مطلقا نه.

منبع: ایسنا

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.