کد مطلب: ۲۸۶۱۷۹

اعمال تعرفه چین بر روی ۳۳۰ محصول آمریکایی

اعمال تعرفه چین بر روی 330 محصول آمریکایی

در ادامه جنگ تجاری چین و آمریکا، پکن در تازه‌ترین اقدام خود، چهارشنبه شب با اعمال تعرفه بر روی 330 محصول آمریکایی، اقدام جدید این کشور علیه صادرات پکن به آمریکا را تلافی کرد تا آتش جنگ تعرفه‌ها همچنان روشن بماند.

در ادامه جنگ تجاری چین و آمریکا به عنوان دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا، پکن در تازه‌ترین اقدام خود، چهارشنبه شب با اعمال تعرفه بر روی 330 محصول آمریکایی، اقدام جدید این کشور علیه صادرات پکن به آمریکا را تلافی کرد تا آتش جنگ تعرفه‌ها همچنان روشن بماند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس تصمیم جدید دولت چین که قرار است از اول شهریور امسال اجرایی شود، 330 محصول آمریکایی از جمله نفت خام، زغال سنگ، گازوئیل، خودرو و تجهیزات پزشکی و درمانی مشمول تعرفه خواهند شد. پکن می‌گوید این اقدام در واکنش به اعمال مالیات 25 درصدی بر برخی کالاهای صادراتی از چین به آمریکا است.

چین برای تلافی فشار آمریکا بر روی صنایع این کشور تنها به اعمال تعرفه جدید بسنده نکرده است بلکه با شدت گرفتن مناقشات تجاری میان دو کشور، شمار بیشتری از شرکت‌های آمریکایی را تحت فشار گذاشته است به طوری‌که این شرکت‌ها به اتاق بازرگانی آمریکا در چین اعلام کرده‌اند که هزینه‌های فعالیت و کار آنها در چین بالاتر رفته و مقررات سخت‌تری برای آنها در نظر گرفته شده است.

وزارت بازرگانی چین هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که هنوز تدابیر مقابله‌جویانه زیادی وجود دارد که چین به اجرا نگذاشته است این گزارش می‌افزاید که نبرد طرفین شدت گرفته و حس میهن‌پرستی اقتصادی در چین در حال تقویت است.

شرکت‌های آمریکایی تصریح کرده‌اند که گزندگی تعرفه‌های فزاینده را به‌تدریج احساس می کنند و نیش تعرفه‌ها هر روز آزار دهنده‌تر می‌شود و آنها به‌تدریج در اندیشه خروج از بازار چین هستند.

با بالا رفتن هزینه‌ها و سخت شدن مقررات برای شرکت‌های آمریکایی و با توجه به اینکه گشایشی در شرایط فعلی دیده نمی‌شود، روابط تجاری دو طرف می‌تواند تیرگی بیشتری پیدا کند و باعث شود تا سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دو طرف از کشورهای هم خارج شوند.

کارشناسان می‌گویند طبیعتا چین برنده جنگ تعرفه‌ها نخواهد بود زیرا صادرات این کشور به آمریکا چندین برابر وارداتش است در همین حال «وانگ یی» وزیر خارجه چین به «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا گفته است که روابط تجاری دو کشور به سمت باخت-باخت گرایش پیدا کرده است.

دولت چین بنا به این گزارش در حال سوق دادن بخش‌های نیمه‌هادی‌ها و کشاورزی به طرف شرکت‌های داخلی و کاستن از اتکا به آمریکاست که در این عرصه قدرت بالایی دارد و این به زیان شرکت‌های آمریکایی تمام خواهد شد.

اما از سوی دیگر گمرک آمریکا اعلام کرده است از ماه جاری میلادی با اعمال تعرفه‌های سنگین تر به سراغ کالاهای وارداتی چین می‌رود.

در فهرست اولیه آمریکا برای اعمال تعرفه بر روی کالاهی چینی، 284 قلم از کالاها گنجانده شده بودند اما در فهرست نهایی، گمرکات آمریکا از 279 قلم کالای چینی تعرفه 25 درصدی اخذ می‌کنند.

نمایندگی تجاری آمریکا کار بررسی تعرفه بر روی 200 میلیارد دلار از کالاهای دیگر از چین را نیز شروع کرده است.

اگر ارزیابی‌ها پایان یابد پیش‌بینی می‌شود که از روز 5 سپتامبر امسال آمریکا تعرفه 10 درصدی روی 200 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین را به 25 درصد افزایش دهد.

هدف آمریکا این است که کسری تجاری 375 میلیارد دلاری خود با چین در سال را به صفر برساند و در همین راستا بعید نیست در دستور کار دولت آمریکا در ماه‌های آینده تعرفه‌های بیشتری باشد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار