خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۵۹۴۵

گزارش تجارت‌نیوز از روند هفتگی بازارهای جهانی

چه عواملی موجب افت دلار و رشد طلا شد؟

چه عواملی موجب افت دلار و رشد طلا شد؟

در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر مذاکرات تجاری میان واشینگتن و پکن از یک‌سو و برگزیت از سوی دیگر، شاخص دلار با افت 1.18 درصدی مواجه شد و قیمت طلا 0.13 درصد رشد کرد.

مرحله ابتدایی توافق تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین از یک‌سو و مذاکرات آخر هفته میان بریتانیا و اتحادیه اروپا از سوی دیگر از جمله عواملی بود که قیمت دلار، طلا و پوند را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حصول توافق میان دو اقتصاد بزرگ جهان‌ به‌طور قطع سرمایه‌گذاران را به‌سوی دارایی‌های پرریسک ترغیب می‌کند.

در عین حال، در 31 اکتبر (ماه جاری میلادی) قرار است بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود. علی‌رغم مذاکراتی که انجام شده اما هر دو طرف اعلام کرده‌اند که هنوز اقدامات بسیاری برای رسیدن به یک توافق لازم است.

بدون حصول توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا، تجارت از بریتانیا که پیش از این بدون محدودیت در بازار واحد اتحادیه اروپا جریان داشت، تحت تعرفه‌های گمرکی قرار خواهد گرفت. این مساله می‌تواند آشفتگی‌های اقتصادی به همراه داشته باشد و بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران آن هستند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌شود، در هفته سوم اکتبر با افت 1.18 درصدی مواجه شد. این بیشترین کاهش هفتگی شاخص دلار طی 17 هفته گذشته محسوب می‌شود.

نمودار زیر روند هفتگی شاخص دلار را در هفته سوم اکتبر نشان می‌دهد:

شاخص دلار

شاخص دلار در معاملات روزهای پایانی هفته با انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی مربوط به بخش خرده‌فروشی آمریکا روند نزولی به خود گرفت و به کمترین سطح یک ماه گذشته رسید.

بالا رفتن احتمال حصول توافق میان بریتانیا و اتحادیه اروپا افزایش قیمت یورو و پوند را در مقابل دلار به‌همراه داشت.

بازار طلا اما در این هفته 0.13 درصد رشد کرد.

در اولین روز از معاملات هفتگی هر اونس طلا با قیمت هزار و 92 دلار معامله شد. این بالاترین قیمت طلا طی یک هفته گذشته بود.

نمودار زیر روند هفتگی قیمت طلا را در هفته گذشته نشان می‌دهد:

قیمت طلا

با وجود مذاکرات چین و آمریکا برای رسیدن به یک توافق از یک‌سو و مذاکرات بریتانیا و اتحادیه اروپا از سوی دیگر، برخی تحلیلگران همچنان به آینده طلا امیدوارند.

استدلال آنها این است که علی‌رغم برخی پیشرفت‌ها در مورد توافق تجاری پکن و واشینگتن و همچنین برگزیت، که هر دو برای طلا منفی هستند، اما باید این نکته را در نظر گرفت که هیچ‌کدام از این دو توافق نهایی نشده‌اند. توافق برگزیت باید از سوی پارلمان بریتانیا تصویب شود و در عین حال به‌نظر می‌رسد اتخاذ سیاست‌های انبساطی در سراسر جهان ادامه داشته باشد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.